Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Ztraceni v Mnichově

Recenze: Ztraceni v Mnichově - nejlepší český film roku?

Vydáno: 19.10.2015 17:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Tak nějak se přihodilo, že každý nový film Petra Zelenky je událostí, mimo jiné proto, že se na něj musí dlouho čekat. To se ale vyplatí, protože jde vždy o snímek, který strčí veškerou tuzemskou konkurenci do kapsy.

Ztraceni v MnichověRecenzoval/a Jan Varga dne 19.10.2015 17:00. Tak nějak se přihodilo, že každý nový film Petra Zelenky je událostí, mimo jiné proto, že se na něj musí dlouho čekat. To se ale vyplatí, protože jde vždy o snímek, který strčí veškerou tuzemskou konkurenci do kapsy. Hodnocení: 4.5

Ztraceni v Mnichově

Ztraceni v Mnichově
Drama
Česká republika, 2015 , 105 min.

Režie: Petr Zelenka
Scénář: Petr Zelenka
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Assif Tsahar
Herci: Martin Myšička, Jitka Schneiderová, Marek Taclík, Tomáš Bambušek, Jana Plodková, Vladimír Škultéty, Václav Kopta, Pavel Soukup

Česká premiéra: 22.10.2015

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Poslední dobou se totiž tento uznávaný režisér a scenárista věnoval hlavně divadelní režii a naposledy se otřel o celovečerní film v roce 2008, kdy natočil drama Karamazovi. To mu zaslouženě vyneslo Českého lva za nejlepší film a nejlepší režii (stejně jako v roce 2002 Rok ďábla a pět let předtím Knoflíkáři) a se svým novým počinem má v těchto kategoriích opět velké šance přinejmenším na nominace. Film Ztraceni v Mnichově je totiž v rámci domácí tvorby "pecka jako prase".

Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověJak film začne, tak je divákovi naservírována hořká komedie o vyhořelém novináři s partnerskou krizí Pavlovi (Martin Myšička), který na tiskovce k výročí uzavření Mnichovské dohody ukradne z pochybných důvodů papouška, který patřil Édouardu Daladierovi. Ukáže se, že devadesátiletý opeřenec nejenže mluví Daladierovým hlasem, ale navíc má naučenou spoustu jeho frází, navíc značně kontroverzních (např. že Hitler je super, nebo že Češi jsou sráči). Je z toho mediální senzace, znovu je otevřena otázka francouzské zrady a po Pavlovi ještě k tomu všemu pátrá policie…
 
A pozor – není to komedie kdovíjak dobrá! Zápletka s únosem je absurdní a motivace postav jsou nejasné, vtipy jsou mdlé, řada scén je natočená velmi podivně a při jejich sledování jsem došel k názoru, že jde pravděpodobně o to nejhorší, co Petr Zelenka v rámci své celovečerní filmové tvorby dosud stvořil. V podstatě jsem se ani moc nebavil a po většinu času si říkal, jak se vůbec dá takový námět natáhnout na dvě hodiny a co se tím pádem asi bude dít dál, proč je ten papouch místo klece převážen v přepravce, a jak je možné, že má Martin Myšička takové problémy s držením mobilního telefonu.
 
Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověJenže ouha. Po zhruba půlhodině to celé skončí zatmívačkou a najednou začne úplně jiný film! Nebo spíš jakási variace na film o filmu, v němž už nesledujeme trampoty novináře Pavla, ale filmový štáb pod vedením režiséra (Tomáš Bambušek) a producenta (Vladimír Škultéty), jak se s několika herci (hlavně Martin Myšička a nějací dva Francouzi, ale okrajově i Jana Plodková či Marek Taclík) marně snaží ukočírovat značně problematické natáčení svého filmu o únosu papouška Édouarda Daladiera.
 
V tu chvíli začne vycházet najevo, že skutečnými hrdiny jsou vlastně filmaři, herci, maskérky a rekvizitáři, kteří na plátně rozehrávají zcela jinou hořkou komedii, jež postupně nakyne takřka do rozměrů antické tragédie. Zároveň se ukáže, že ten půlhodinový a zvláštně utnutý filmeček na začátku byl tak divný a zdánlivě nepříliš podařený záměrně, aby mohl věrohodně reflektovat kompromisy, na něž byli jeho tvůrci nuceni přistoupit, když se jim natáčení filmu ocitlo v totálním rozkladu. Ty bizarně natočené a sestříhané scény v něm byly proto, že většina filmu se natáčela jen s maketou papouška, protože Martin Myšička dostal hned první den natáčení alergii na peří. Převážen byl v přepravce, protože v kleci by bylo víc vidět, že jde o maketu. A držení mobilu dělalo Martinovi problémy proto, že kvůli vyrážce na ruce musel mít dubléra na zápěstí.

Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověTím to samozřejmě nekončí. Do tuhého začne jít, když si režisér teprve v polovině natáčení uvědomí, co by mělo být hlavním motivem filmu, když produkci najednou dojdou peníze, když někdo v afektu zapálí kulisákovi motorku, a když žárlivý snoubenec Jany Plodkové začne autem přejíždět herce, které považuje za její potenciální milence. Je to nehorázně vtipné, místy smutné (ve velmi vyváženém poměru) a zároveň bolestně pravdivé, přičemž to velmi trefně nastavuje zrcadlo nejen stylu smýšlení a charakterovým vlastnostem českého národa, ale i spletitému a mnohdy i značně obskurnímu pozadí filmové tvorby (nemusí se přitom jednat jen o českou produkci, stačí se podívat např. na osobitý styl natáčení Terryho Gilliama). Po zhlédnutí snímku jsem pak dokonce zatoužil vidět ten úvodní třicetiminutový film znovu, abych si zpětně vychutnal tu péči, s jakou byl natočen tak, aby působil ne zcela zvládnutě.
 
V neposlední řadě je film Ztraceni v Mnichově velice důstojným a přehledně vyargumentovaným pokračovatelem myšlenky, kterou zpracoval ve své literární studii Mnichovský komplex historik Jan Tesař, a sice že národní trauma z toho, že Češi byli v roce 1938 zrazeni Francií, která podepsáním Mnichovské dohody porušila spojeneckou smlouvu s Československem, je ve skutečnosti uměle vytvořeným mýtem, a že podepsání dohody a s tím související činy prezidenta Beneše byly vlastně velmi strategickým, logickým a diplomaticky výhodným tahem. Není důležité, jestli s touto tezí souhlasíte, či nesouhlasíte, zásadní je totiž to, jakým způsobem se její význam metaforicky odráží v ději filmu – od toho, že si neumíme připustit vlastní chyby a raději se místo toho vymlouváme na pochybení někoho jiného, přes nejistotu a nenávist vůči „cizím“ národům, až po výmluvné finále, kdy si filmaři nejprve projdou vlastní variací Mnichovské dohody a pak vypustí do světa falešnou fámu.
 
Jana Plodková ve filmu  / Ztraceni v MnichověOtázkou pak je, do jaké míry lze vnímat postavu Bambuškova režiséra jako sebereflexi ze strany Petra Zelenky, protože tomu se film rozhodně pod rukama nerozpadl a natáčení neskončilo v troskách. Pokud jde o autoportrét, tak rozhodně ironický, a stejně tak ironicky a s nadsázkou lze vnímat i to, jak Ztraceni v Mnichově odráží bezradný stav české kinematografie, nehledě na to, že Zelenka svým filmem tento stav zas o trochu vylepšil. Na rozdíl od na začátku prezentovaného „filmu ve filmu“ Ztraceni v Mnichově navíc rozhodně nepůsobí, jako by je natáčel někdo, kdo nemá režii a produkci pevně pod kontrolou.

Snímek po celou dobu vykazuje známky jisté režijní ruky a pro Petra Zelenku typických prvků, jako je ambivalentní vztah mezi realitou a fikcí. Hrané scény jsou kombinované s dokumentárními záběry, jiné pasáže se zas jen tváří jako dokumentární. Herci hrají jednak postavy ve filmu, pak částečně sami sebe a zároveň alternativní verze sama sebe, přičemž jejich výkony jsou mimo jiné i díky skvěle zvolenému typovému obsazení velmi přirozené a uvěřitelné ve všech těchto polohách. K tomu si přičtěte nadstandardně uvědomělý autorský záměr, nadměrně kvalitní práci s postavami, ambiciózní a inteligentně uchopené zpracování ožehavého a poměrně živého tématu a vyprávění funkčního příběhu plného překvapivých zvratů na české poměry dost nezvyklým a přitom atraktivním způsobem, a vychází z toho český film roku. S Kobrami a užovkami v těsném závěsu.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Ztraceni v Mnichově

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Kobry (kaapaa, 20.10.2015 18:44) Reagovat

    ...těším se...Zelenkovy počiny mám rád...za mě zatím nejlepším českým filmem roku Kobry a užovky...

    • Re: Kobry (Anonym, 21.10.2015 13:25) Reagovat

      Zdá se to jako pěknej příběh, ale historicky zkreslenej. Mnichov nebyl diplomatický vítězství ani pro nás ani pro tehdejší velmoci, věděl to Daladier i Chamberlain, bohužel Zelenka si myslí něco jiného.....

  • skvele (veem, 17.12.2016 10:21) Reagovat

    Absolútne najskvelejšie z českej tvorby.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 8. 11. 2024 - 14. 11. 2024
TV tipy: Paris hledá nadějnou mladou ženu Helenu a bod obnovy Po hodně dlouhé době se televizní dramaturgové utrhli ze řetězu a v tomto týdnu nabízejí hned několik atraktivních snímků, které jsou mnohdy raritní. Největším lákadlem je ale nepochybně premiéra české sci-fi Bod obnovy.... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 45. týden
Kinopremiéry: Pyšná princezna hledá v kuchyni hranice přežití První listopadové premiéry upozorní všechny na to, že už se blíží Vánoce. Největšími diváckými lákadly totiž jsou akční komedie Red One o únosu Santy Clause a nová, tentokráte animovaná verze legendární pohádky Pyšná... čtěte zde
Vydáno: 06.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 44. týden
Top 20 ČR: Bez novinek vede Venom V českých kinech panuje dominance třetího dílu Venoma, který spolu s osvědčenými domácími tituly odrazil nápor všech, málo výrazných novinek. čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 44. víkend
Box office: Venom neměl konkurenci Venom: Poslední tanec se udržel v čele žebříčku Box office jednoduše proto, že neměl žádnou konkurenci. Tou jedinou byla novinka Here, která ale propadla. čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 1. 11. 2024 - 7. 11. 2024
TV tipy: Milovaný bezbožník prošel bitvou u La Plata Také začátek listopadu v televizích pokračuje v nastoleném trendu a prakticky rezignuje na jakoukoli zajímavou premiéru. Náš výběr tak tentokrát tvoří pouhá trojice málo známých dramat, která ale rozhodně mají co nabídnout. čtěte zde
Vydáno: 01.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Komedie o dezinformacích Jana Hřebejka Výjimečný stav je plná stereotypů (19.10.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Úsměv zapříčinil v Megalopolis výjimečný stav (16.10.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Jan Hřebejk vyhlašuje Výjimečný stav (27.08.2024 08:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Agatha, Sněhurka a čertí brko jsou dokonalou partií (09.08.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Modelář Batman nikdy neodvrací zrak a prožívá milostnou aféru (31.05.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Madam Web se ocitá v zóně zájmu Boba Marleyho (14.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Sestra hledá každý den odvahu k tlusté řecké svatbě (06.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Pan Nepolapitelný hledá odhalenou stopu devadesátek (19.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vztahové komedii s Janou Plodkovou Život pro samouky sluší sebeironie (14.05.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Hypnotik poznává život pro samouky (10.05.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Železný stisk Spider-Mana je mimořádnou událostí (17.03.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Dobrodružná romantická komedie Ostrov uspokojivě pracuje s pravidly žánru (06.02.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Muž jménem Otto klepe na dveře a žádá spravedlnost pro Emetta Tilla (01.02.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 (26.11.2022 14:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Fabelmanovi vypráví vánoční příběh z divnosvěta (23.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Ostrov (20.11.2022 12:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe