Onen akronym U.N.C.L.E. znamená United Network Command for Law Enforcement, poprvé je ale ve filmu použit asi deset vteřin před koncem, takže je to vlastně jedno. A ten původní seriál u nás stejně pravděpodobně nikdo nezná.
Hrdiny snímku zasazeného do první poloviny 60. let, kdy vrcholí studená válka, jsou dva agenti. Šarmantní Američan Napoleon Solo (
Henry Cavill) pracuje pro CIA, je profesionál, gentleman a sukničkář. Výbušný a rusky zatvrzelý Sovět Kuryakin Illya (
Armie Hammer), jehož síla paží si v ničem nezadá se silou jeho národní hrdosti, je zas nejlepším z nejlepších v KGB. Ti dva jdou zpočátku proti sobě, když se Solo ve východním berlínském bloku pokusí unést na západ automechaničku Gaby (
Alicia Vikander) a Illya mu má akci překazit. Pak se však ze všech tří stanou parťáci na společné misi – Gabyin otec totiž někde v Římě pomáhá jakési zločinecké organizaci vytvořit jadernou bombu, tudíž je potřeba ho najít, bombu odcizit a organizaci zneškodnit.
Špionážní komedie mohou vypadat různě. Jednou z variant je bláznivá taškařice ve stylu nedávného
Špióna s
Melissou McCarthy nebo
Johnnyho Englishe s
Rowanem Atkinsonem.
Krycí jméno U.N.C.L.E. je ale spíš z opačného konce stupnice – není vůbec rozjuchaný ani pitvořivý, naopak je ležérní, sofistikovaně inteligentní, mimořádně stylový, vizuálně vypiplaný a nehorázně cool. Představte si nějakého staršího Jamese Bonda, kdyby byl ještě o něco vtipnější a měl parťáka.
Guy Ritchie si dal záležet na dobové stylizaci, okázale se vyžívá v retro atmosféře, retro módě, retro technologiích, retro autech a retro barvách a hraje si s žánry. Když se na sebe podívají dva nepřátelé, kamera zabere detail jejich očí a ozve se westernový hudební motiv, všechno je parodií sebe sama. Spousta scén záměrně probíhá jinak, než byste čekali. Spousta scén je osvěžující v neokoukaném přístupu – např. na honičku v motorových člunech je po celou dobu nazíráno z pohledu postavy, která opodál sedí v autě a nevzrušeně svačí. Písničky jsou utnuty v okamžiku výhružného zdvižení prstu, klíčové scény se odehrávají se ztišenými dialogy, aby se k nim film později mohl vracet, mluví se tu anglicky, německy, italsky a rusky. A jak je u Ritchieho zvykem, film má místy hodně rychlé tempo, obsahuje flashbacky a klipové sekvence a hodně se v něm stříhá a přestříhává. A je to zábava.
Ona zábava přitom plyne hned z několika zdrojů. Prvním je samotný způsob, jakým Ritchie k režii filmu přistoupil – s nadhledem, odlehčeně, nenáročně, a přitom promyšleně, důvtipně, chytře a vyžadujíce pozorného a alespoň trochu přemýšlivého diváka. Druhým je zápletka, v jejímž průběhu dojde k nejméně tuctu zvratů. Mnohokrát se ukáže, že ne všechno je takové, jaké se to zdálo být, že někdo na někoho něco ví a něco neví, že někdo šije na někoho špinavou boudu a někdo tahá někoho za nos. Že někdo někoho podrazil, ale dotyčný tušil, že bude podražen, a tak si předem připravil podraz na druhou, ale nepočítal s tím, že na něj bude čekat podraz na třetí, a tak dále. V podobně orientovaném nedávném snímku
Focus to nefungovalo, tady to funguje docela dobře.
Třetím zdrojem jsou vztahy mezi postavami, především pak mezi oběma agenty. Ti se mezi sebou neustále trumfují, předhánějí a špičkují. Jde ale o úplně jiný druh hašteření, než jaký předváděli Sherlock Holmes a doktor Watson – ti byli jako dvě prskavky, co na sebe navzájem házely žhavé jiskřičky, zatímco Solo a Illya jsou spíš jako dva skalní obři, co do sebe narážejí a házejí po sobě kamení. Jak k nim zapadá postava Gaby (na to, že má být obyčejná holka z dílny, tak její vizáž supermodelky nepůsobí zrovna dvakrát přesvědčivě), bych ponechal stranou. Rozhodně nejde o milostný trojúhelník – Solo by s ní klidně mohl něco mít, ale nechce, zatímco Illya by s ní něco měl rád a ona by si také dala říct, ale vzniklé okolnosti jim vztah zřejmě neumožňují (i když jsem nepochopil proč).
Rozhodně však nejde o komedii třeskutou. Smát nahlas se skoro nebudete, spíš pobaveně usmívat a místy se vesele ušklíbnete. Jako celek film nicméně není úplně vyrovnaný a především je trochu na škodu, že o emoce a osudy jeho hrdinů divákovi zas až tak moc nejde. Všechny postavy jsou v něm totiž už tak přehnaně stylizované, že se příliš nebezpečně pohybují na hranici karikatury a některé dokonce i za ní. Záporáci jsou přitom přes to všechno pořád málo výrazní a dialogy by mohly být ještě o něco vymazlenější a mít vypečenější pointy.
Takže žádná velká událost nebo enormní pecka se nekoná. Ale příjemné a zábavné je to dostatečně a je tam tolik pěkných detailů a nápadů, že to přeci jen stojí za to vidět.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz]
Český trailer k filmu Krycí jméno U.N.C.L.E.