V našem poohlížení se za oscarovou hudbou pokračujeme druhou zástavkou, kterou jsme věnovali soundtracku k filmu Davida Finchera The Social Network. Spolupracovali na něm Trent Reznor (Nine Inch Nails) a Atticus Ross a může se již pochlubit Zlatým glóbem.
Album bylo oficiálně vydáno 28. září loňského roku, jako ochutnávku tvůrci nabídli na oficiálních stránkách filmu ke stažení zdarma pět skladeb. Ze soundtracku je jednoznačně znát, že Trent Reznor i Atticus Ross mají co do činění s žánry ambient a industrial. Minimalistické skladby jsou striktně elektronické, ozvláštněné Reznorovými typickými ruchy a jinými originálními zvukovými efekty, sem tam zazní zkreslená kytara nebo klávesy.
Soundtrack rozhodně osloví spíše oddané fanoušky snímku, případně příznivce samotného Reznora (potažmo jeho projektu Nine Inch Nails). Promyšlenost a precizní zpracování - stejně jako drobné zvláštnosti jednotlivých skladeb - na první poslech nezaznamenáte a album tak stojí za víc než jedno přehrání, protože má neustále čím překvapit. Nelze si nevšimnout podoby s hudbou k jinému Fincherovu filmu, a to snímku
Klub rváčů (
Fight Club OST pochází z dílny The Dust Brothers). Obě alba spojuje převážně svižné pro účely Hollywoodu až překvapivě "videoklipové" tempo; vždyť Fincher byl režisérem videoklipů, což se jasně odráží jak na jeho filmech, tak právě na jejich hudebním doprovodu.
Režisérův typický perfekcionismus lze najít i v hudbě k jeho filmům (ať již za to můžeme děkovat jejím tvůrcům, nebo jemu samotnému) - v nejmenších detailech, jako je melodie jak vystřižená z osmibitových počítačových, respektive konzolových her, v tracku
In Motion. Film ostatně pojednává krom jiného o nerdech, tak proč tedy do hudby nezakomponovat nějaký element úzce související se světem "těch divných lidí od počítačů"?
Album otevírá jednoduchá, líbivá, melancholická klavírní melodie "Hands Covers Bruise", kterou následně vyzývá již zmiňovaná "In Motion" - na Reznora překvapivě laděná do žánru house, se svižným začátkem a parádním "osmibitovým" závěrem. "A Familiar Taste" má jemný nádech pomalých, lámaných ambientních beatů a dominuje ji klávesová linka, stejně jako v následující
It Catches Up with You.
Najdou se ale i slabší místa. Pro někoho (včetně mě samotné) bude až příliš nezáživná
3:14 Every Night, milovníci a znalci klasické hudby budou naopak možná rozčarováni dvanáctou skladbou
In The Hall Of The Mountain King, ve které figuruje motiv z Opusu 23 Griegova Peera Gynta. Troufám si však tvrdit, že jde o neotřelé, citlivé a vkusné použití dané melodie.
Při poslechu se vám zaručeně budou vybavovat jednotlivé scény z filmu, počínaje Zuckerbergovou procházkou setmělým areálem kampusu přes vývoj vztahu mezi Zuckerbergem a Saverinem až po závěrečný záběr Zuckerberga sedícího u Facebooku a čekajícího, zda si jej Erica přidá do seznamu přátel.
Marně přemýšlím, jestli by se vůbec dalo soundtracku něco podstatného vytknout, a napadá mě snad jedině celková délka alba a jeho občasná monotónnost. Rozhodně bych jej ale doporučila jako nezbytné pro fanoušky jak Trenta Reznora, tak Davida Finchera, obecně pak všem příznivcům žánrů, jako jsou ambient, chillout nebo breakbeat.
The Social Network OST - In Motion
Album: Trent Reznor & Atticus Ross - The Social Network OST
Celkový čas: 66:10
Skladby: Hands Covers Bruise // In Motion // A Familiar Taste
// It Catches Up With You // Intriguing Possibilities // Painted Sun In Abstract // 3:14 Every Night
// Pieces Form The Whole
// Carbon Prevails // Eventually We Find Our Way // Penetration // In the Hall Of The Mountain King // On We March // Magnetic // Almost Home
// Hand Covers Bruise, Reprise // Complication With Optimistic Outcome // The Gentle Hum Of Anxiety // Soft Trees Break The Fall.