Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Redakční topka: Nejlepší katastrofické filmy

Redakční topka: Nejlepší katastrofické filmy

Vydáno: 27.03.2014 19:34 v sekci Články | Žebříčky - Redakce

V kinech právě řádí Noe a Pompeje, tak není od věci trochu zapátrat v minulosti po jiných katastrofických velkofilmech. Které tituly nám svou destrukcí utkvěly v paměti?

SDÍLET:    
V úvodním odstavci jsem chtěl krátce představit katastrofický žánr jako takový, ale následně jsem zjistil, že jsou tyto informace obsaženy již ve dvou příspěvcích, takže vás zřejmě urychleně a bez zbytečného protahování odkážu k jejich přečtení. Tato topka vznikla samozřejmě za příležitosti dvou březnových velkofilmů Pompeje a Noe, které po dlouhé době přicházejí s měřítkem destrukce v jiném žánru než fantasy nebo sci-fi. Na ty bude samozřejmě čas někdy příště, takže se pro dnešek budete muset spokojit jen se spoustou, spoustou vody...

Marek Slovák - Dobrodružství Poseidonu

Fotografie z filmu Dobrodružství Poseidonu / The Poseidon AdventurePanuje představa, že 70. léta byla nakloněna katastrofickým filmům. Je sice pravda, že díky jejich komerční úspěšnosti studia produkovala tento typ snímků, ale spíše jde o z učebnic dějin filmové historie přejímanou a rozšířenou nepřesnost. Nejinak tomu totiž bylo i v letech 90., kdy se ale žánrové adjektivum "katastrofický" křížilo například se "sci-fi" (Armageddon, Drtivý dopad, Vetřelec: Vzkříšení) či "historický" a "romance" (Titanic).

Spojování "sedmdesátky" a "katastrofický" vedle představy o čistotě žánru může vycházet i z domněnky, že tehdy vznikala kvalitnější díla, protože bylo natočeno Letiště, Skleněné peklo a Dobrodružství Poseidonu. Paměť je selektivní, a tak je pochopitelné, že mnozí zapomínají na to, že Letiště mělo ve stejné dekádě několik čím dál tím slabších pokračování a Dobrodružství Poseidonu se taktéž dočkalo ryze průměrného sequelu... a po více než třiceti letech podprůměrného remaku nazvaného Poseidon.

Fotografie z filmu Dobrodružství Poseidonu / The Poseidon AdventureČím ale původní původní "Poseidon" vyniká, že jsme se ho navzdory výše uvedenému rozhodli zařadit do TOPky? Vznikl v době, kterou si kinematografie znalí spojují spíš s nástupem tvůrců Nového (Nového) Hollywoodu, kteří - ovlivněni evropskými uměleckými snímky a americkou popkulturou - experimentovali se žánrovými vyprávěními. Dobrodružství Poseidonu oproti tomu napomáhalo ustanovit normu výstavby katastrofických děl (uvedení do děje seznamující s postavami, katastrofa a následná snaha dostat se z jednoho místa do druhého přes překážky k vytouženému cíli), kterou poté přejímaly další počiny (Vetřelec: VzkříšeníMonstrum některé scény více či méně okázale parafrázují). Především jsou ale příkladem klasicky odvyprávěného, na hvězdách postaveného velkorozpočtového spektáklu, který stojí v opozici k formálně hravějším a významově méně konzervativním prvotinám generace filmových spratků.

Upoutávka na Dobrodružství Poseidonu (1972).

Pavel Pinker - 2012

Fotografie z filmu  / 2012Generál masivní destrukce, Němec Roland Emmerich, se uvedl na scénu několika bezvýznamnými sci-fi béčky. Pak přišel úspěch v podobě Univerzálního vojáka a Hvězdné brány - oba filmy ovšem režisérovu pověst stále spíše jen předznamenávaly. Až Den nezávislosti ukázal oblíbený koncept "udělej to velké - udělej toho hodně - všechno to rozbij", který je od té doby s Emmerichem neodbytně spjat. Prakticky identický mustr, kdy jsou kolosy dočasně nahrazovány větším počtem menších hrozeb, byl použit ve filmech Godzilla i Den poté. Když se ve Dni nezávislosti odmlčely obří kosmické talíře, přišly na řadu nekonečné letky stíhaček; v Godzille zase chvilkovou nepřítomnost titulního monstra vyplňovaly desítky jeho mláďat. No a když scénu Dne poté opustila obří tornáda a gigantické masy vody, nastoupila smečka vyhladovělých vlků...

Po prehistorickém průšvihu, jenž se odehrál 10 000 př.n.l., bylo na čase nastolit další destrukci. Protože bylo třeba udobřit si diváky, katastrofa byla tentokrát vytrvalejší, skutečně globální a navíc neodvratná, vyřádilo se na ní hned několik přírodních katastrof a mnohé scény byly přestřelené takovým způsobem, že bylo marné je nenávidět. Tvůrci dobře věděli, kam míří (Robert Ebert, s Emmerichem běžně se škádlící, nečekaně udělil filmu 2012 tři a půl hvězdičky ze čtyř) a ač nadhled není z filmu patrný, s vyjímkou nastavované kaše v moralistickém závěru svou stupiditou poměrně dobře baví. Nejedná se však o zdvižený prostředníček kritikům; mluvme spíše o suverénní jízdě cestou, kterou si tvůrci sami dobře vyšlapali.

John Cusack ve filmu  / 20122012 pochopitelně nepřepíše filmovou historii, dramaturgicky nemá čím překvapit a je právem v mnoha kruzích nenáviděn, na druhou stranou je přímo esenciální emmerichovkou a jako takový funguje na sto procent. Pro ostatní je tu alespoň záplava výborných triků, akčních scén a podařených vtípků (všimněte si momentu, v němž obří vlna vrhá na Bílý dům letadlovou loď s názvem USS John Kennedy). Pokud si tedy chcete nenáročně propláchnout hlavu něčím, co stálo stovky milionů dolarů a v čem vzniknou škody za miliardy, můžete tímhle filmem spokojeně zavraždit pár svých neuronů.

Originální trailer filmu 2012

Martin Bubrín – Nic nás nerozdělí

Naomi Watts ve filmu Nic nás nerozdělí / The ImpossiblePokud kategorii katastrofických snímků oprostíme od sci-fi a fantasy, zůstane nám zástup titulů, v němž se hlavní hrdinové museli vypořádávat s přírodní pohromou. Žánr, který v americké kinematografii nabyl (a následně i rychle pozbyl) popularity v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, zažil několik svých ozvěn i později (třeba devadesátková béčka nebo emmerichovky), kdy se ale ukázalo, že pro podobně jednoduché dobrodružné snímky již není v dnešní době místo, jak předvedl například remake Dobrodružství Poseidonu.

Občas se ale zadaří a nevzniknou třeba výplachové Pompeje, ale něco jako Nic nás nerozdělí. Snímek, který loni do kin uvedl režisér hororového Sirotčince Juan Antonio Bayona, totiž na podobně bezduché katastrofické snímky reaguje překvapivě silnou odpovědí, která říká, že slovo „katastrofa“ nemusíme nutně brát jako prvek podřadného filmu nehodného serióznějšího zájmu. V příběhu rodiny, kterou o Vánocích roku 2004 rozdělí na dovolené v Thajsku ničivá vlna tsunami, totiž dokáže zdatně balancovat na hranici syrového realismu a klasického amerického dojáku opředeného známými klišé s bonusem jedné z nejlépe a nejvěrohodněji zachycených katastrof na velkém plátně. Technické provedení zásahu vlny je zkrátka dechberoucím důkazem Bayonova režijního mistrovství, které by nemělo být Hollywoodem opomenuto (aby také ne, když bude točit druhou Světovou válku Z).

Naomi Watts ve filmu Nic nás nerozdělí / The ImpossibleCo by se bez pochyby v amerických rukou změnilo v sentimentální kýč, španělský režisér povýšil na neskutečně intenzivní rekonstrukci událostí, která si pomáhá jak svou perfektní technickou stránkou (naturalistická kamera a triková stránka), tak i nekompromisností, s níž příběh vypráví. To z výsledku nedělá žádnou akademickou vykalkulovanost, ale citlivě vedenou záležitost, v níž se přesně odráží dezorientovanost a bezmocnost jedince ve víru mnohem větších, tragických událostí. Jistě, že mnoho věcí je záměrně upraveno pro podobu filmového vyprávění a závěr v emocích až trochu moc tlačí na pilu, ale to nic nemění na neskutečném emocionálním prožitku, který snímek přináší. Nic nás nerozdělí tak přináší do dosud ohraničeného subžánru svým syrovým a zároveň sentimentálním pojetím jisté ozvláštnění, takže by jistě byla škoda ho minout.

Český trailer filmu Nic nás nerozdělí

Vratislav Šálek – Dokonalá bouře

Fotografie z filmu Dokonalá bouře / The Perfect StormV miléniovém roce přišel režisér Wolfgang Petersen se strhujícím snímkem o bandě odvážných rybářů, která na širém moři čelí nezastavitelným přírodním živlům. Inspiroval se skutečnou událostí a natočil hodně zajímavý film, který z trikového hlediska obstojí i dnes. Klaustrofobní a takřka bezvýchodná atmosféra na uzavřené lodi působí naprosto parádně a valící se voda, která si s bárkou dělá, co chce, je stále fascinující a od nějakých těch plaveb na chvíli odradí. Dobrodružství a testosteron, ale zároveň i respekt a strach jsou znát z každého políčka a z vrcholné scény, kdy obří vlna obrací loď, pořád svým způsobem běhá mráz po zádech.

Do toho si započítejte charismatické George Clooneyho s Markem Wahlbergem, dobře vybrané herce do vedlejších rolí a máte tu hodně zajímavý moderní katastrofický film, který od statusu klasiky dělí snad jen typický Petersenův patos, kterého je někdy až moc, zbytečná heroizace postav a větší dávka emocí, protože je to celé bohužel chladné jak moře, v němž posádka skončí. Jako ukázka v podstatě současného katastrofického subžánru je ale Perfect Storm více než ucházející.  

Originální trailer filmu Dokonalá bouře

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box Office: 20. víkend
Box Office: Deadpool 2 přebírá vedení X-menovský sequel spin-offu Deadpool zaznamenal druhý nejlepší otvírák pro eRkový film vůbec, když zaostal jen za svým předchůdcem. čtěte zde
Vydáno: 21.05.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV Recenze: Cobra Kai 10/10
TV Recenze: Cobra Kai - Některé věci se nikdy nemění Kanál You Tube Red pokračuje v sérii filmových Karate Kid s online TV sérií Cobra Kai. V ní se vrací dva ústřední rivalové Johny (William Zabka) a Danny (Ralph Macchio). Jak dopadne jejich střet po třiceti letech? čtěte zde
Vydáno: 19.05.2018 12:00 v sekci Články | Televize
0
TV tipy: 18. 5. 2018 - 24. 5. 2018
TV tipy: Divoký Mesiáš radí jak na věc a předkládá neslušný návrh I v polovině května pokračují televizní dramaturgové v nastoleném trendu a do programů zařazují hlavně osvědčené reprízy. Jejich protipólem pak je několik u nás zcela neznámých filmů, které uspokojí především náročnější... čtěte zde
Vydáno: 18.05.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Deadpool 2 7/10
Recenze: Deadpool 2 – přehypeovaný následník nepřístupné a užvaněné komiksové zábavy Pokračování dva roky starého Deadpoola se veze na vlně obrovských očekávání a má na to i značně vyšší rozpočet a velkou zásobu hlášek a popkulturních vtípků. Původní „wow-efekt“ je však nenávratně pryč a film působí... čtěte zde
Vydáno: 16.05.2018 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 20. týden
Kinopremiéry: Deadpool hledá princeznu Jednoznačným tahákem programů kin bude tento týden pokračování nekorektní komiksovky Deadpool. To ostatně pochopili i všichni distributoři a nasadili proti němu čtyři evropské snímky, které jsou určeny zcela jinému publiku. čtěte zde
Vydáno: 16.05.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Mile 22: trailer nového akčního filmu s Markem Wahlbergem (16.05.2018 09:13 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Na psím ostrově prožívá Gauguin půlnoční lásku (09.05.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- J.J.Abrams slibuje další Cloverfield (26.04.2018 18:23 v Novinky | Zprávy)
- Dinosauři vymírají v novém traileru Jurský svět: Zánik říše (18.04.2018 17:10 v Novinky | Trailery)
- Debbie a její parťačky v novém, hvězdami nabitém traileru (13.04.2018 10:52 v Novinky | Trailery)
- Box Office: Tiché místo vystrašilo konkurenci (09.04.2018 07:30 v Komentáře | Box office)
- Top 10: Nejlepší filmy Stevena Spielberga (04.04.2018 11:44 v Články | Publicistika)
- Jurský svět 3 bude režírovat Colin Trevorrow (31.03.2018 11:52 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Než dívka ve vlaku poznala špióna, překročila poslední hranici (30.03.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Christopher Plummer ve filmu Všechny prachy světa zastiňuje ostatní herce (27.01.2018 08:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Popelka zachraňuje moře v plamenech a na večeři si dává vraždu (26.01.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Vincent s láskou hledá v labyrintu všechny prachy světa (24.01.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2018, část 1. (14.01.2018 10:02 v Články | Publicistika)
- Ještě jeden trailer pro Všechny prachy světa (28.12.2017 15:00 v Novinky | Trailery)
- Nový trailer pro seriálovou Hvězdnou bránu (26.12.2017 11:42 v Novinky | Trailery)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2017 opustily (24.12.2017 09:37 v Novinky | Zprávy)
- Debbie a její parťačky loupí v prvním traileru (19.12.2017 14:51 v Novinky | Trailery)
- George Clooney kšeftuje s Netflixem (18.12.2017 14:04 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Paddington, řidič aut a Seabiscuit uhánějí do Země zítřka (15.12.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Smrtonosná past, Titanic nebo Superman přidány do amerického zlatého fondu (14.12.2017 10:02 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   19/2018

Psí ostrov
8/10

Po Fantastickém panu Lišákovi je Psí ostrov druhým animovaným počinem režiséra Wese Andersona. Vypráví o psech vyhoštěných do izolované ostrovní karantény a o jednom japonském chlapci...

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

City of Lies (1x)
Mission: Impossible - Fallout (3x)
Na krátko (1x)
Dámský klub (3x)
Solo: Star Wars Story (1x)
Deadpool 2 (9x)
BlacKkKlansman (2x)
Manbiki kazoku (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver