Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Recenze: Anna Karenina

Recenze: Anna Karenina

Vydáno: 03.12.2012 11:22 v sekci Recenze | Premiéry - Jakub Brych | foto: Focus Features

Joe Wright je zpět. A tentokrát se vrací i jeho dvorní dáma Keira Knightley, aby vystřihla další osudem zkoušenou literární hrdinku. Vítejte v nové osobité režisérově vizi velkého příběhu o velké lásce.

Anna KareninaRecenzoval/a Jakub Brych dne 03.12.2012 11:22. Joe Wright je zpět. A tentokrát se vrací i jeho dvorní dáma Keira Knightley, aby vystřihla další osudem zkoušenou literární hrdinku. Vítejte v nové osobité režisérově vizi velkého příběhu o velké lásce. Hodnocení: 4
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
A když říkám osobité, myslím tím HODNĚ osobité. Všichni určitě známe slavnou předlohu Lva Nikolajeviče Tolstého, všichni jsme se o ní učili ve škole a někteří z nás ji dokonce i četli. Je stará, slavná a uznávaná a na její motivy už vznikla všemožných filmů i seriálů poměrně slušná řádka. Toho si byl samozřejmě Joe Wright vědom, a tak ani v nejmenším neplánoval natočit další věrnou seriózní adaptaci. Nikdo to od něj ostatně ani nečekal, protože jestli je něco, čím tenhle Brit vyniká, je to cit pro netradiční stylizace a silnou emoční stránku. To, co si na nás tentokrát připravil, ale překvapilo snad každého.
Ruská společnost v tehdejší době prodělávala menší krizi identity. Nevyrovnané sociální a ekonomické poměry hodně vážně podkopávaly celkovou její integritu, ovšem ruská smetánka velmi toužila vyrovnat se zbytku Evropy, hlavně vyspělým státům v čele s Francií, která tehdy udávala intelektuální a estetický tón a její mravy byly považovány za tu nejvybranější.
Proto tehdy vysoká společnost na dobrém vychování a vystupování na veřejnosti až nesmyslně lpěla. Což je vlastně fakt klíčový pro vnímání příběhu Anny Kareniny. A ten se Joe Wright rozhodl umocnit a vypíchnout tím, že postaví převážnou část děje na divadelní prkna. Přesně tak prý totiž tehdejší Rusko spatřuje - jako skupinku herců stavící na odiv nic než masky a kostýmy v souladu s vlastní vysněnou vizí sebe samých. Krok to byl odvážný a riskantní, jelikož mohl celou vážnou zápletku úplně pohřbít. Jenže ono to vyšlo.
Anna Karenina plná divadelních kulis, sytě barevných kostýmů a titěrných vychytávek šlape skvěle. Rychlé přechody mezi scénami, přestavování rekvizit za běhu a převlékající se komparz obdařují film přesně tou dynamikou, která je potřeba k svižnému, ale ne uspěchanému ustanovení hlavní zápletky a představení klíčových postav. Navíc divadelní pojetí skutečně slouží tomu účelu, pro něž si ho Joe Wright vyvolil - neustále staví do kontrastu obyčejné touhy a pocity hrdinů s pompézní výpravou symbolizující nadutost a strojenost celé společnosti, která neustále číhá, by mohla potrestat morální prohřešky jejích jednotlivých dílků.
Hodně silně z filmu dýchá přítomnost Toma Stopparda, autora scénáře k Zamilovanému Shakespearovi. Právě tohle oscarové dílko vám Karenina nezřídka připomene - výstavba a dramaturgie charakterů, hra na odlehčenou notu, tlak na pilu v milostné lince a spění k tragickému konci. Wright měl rozhodně štěstí, že Stoppard do projektu šel, protože mu vtiskl přesně ty atributy, které tohle pojetí Kareniny potřebovalo.
Anna Karenina je tak zábavná a vizuálně poutavá, a kdo se namlsal na Pýše a předsudku, popřípadě Pokání, měl by se u ní, co se estetických atrakcí týče, dostatečně vyřádit. Každá divadelní kulisa je vypiplaná a každý kostým obsahuje milion vrstev a doplňků. Wright předhazuje i skvělou choreografii (ústřední tanec Kareniny a Vronského nabízí božskou gradaci, i když jsme už něco podobného viděli v Pýše) a práci s herci. Ti jsou hlavně typově velmi šťastně vybraní a se svou silnou britskostí (ve většině případů) ideálně zapadají do konceptu tehdejší škrobené společnosti.
Největší tíhu na bedrech nese Keira Knightley, která se v Karenině musela vyvléct z vlastnoručně vyrobených škatulek předchozích filmů a vyseknout výkon přinejmenším originální a svébytný, jelikož další Elizabeth Bennetovou by vítal asi málokdo. Naštěstí se Wrightovi sázka na starou známou vyplatila, protože Knightley hraje dospěle a sofistikovaně, a i když jsou její obličejové kreace takřka stále stejné jako před sedmi lety, Karenina je v jejím podání bytostí uvěřitelnou a překypující emocemi.
To Aaron Johnson, který nám od Kick-Asse ušel velký flák cesty, působí mírně uměle, ovšem jeho herecký výkon částečně pohřbívá heroicky hezounkovská vizáž. Přitom Johnson je schopný, jen by potřeboval trochu míň pudru a trochu víc prostoru. Na druhou stranu méně je někdy více, což dokazuje Matthew Macfadyen, který je v roli záletného Štěpána Arkaďjeviče jako doma a do poslední mrtě využívá každou sekundu na plátně. Protiváhou bodrého Macfadyena je pak Jude Law s uměřeným Alexandrem Kareninem. Hraje krajně minimalisticky a perfektně vystihuje Kareninův rozvážný a dobromyslný charakter.
Nicméně, přes všechnu hravost, propracovanost a hereckou vytříbenost se Anna Karenina nevyhnula té největší nástraze, jež jí od literární předlohy hrozila - se svými sto třiceti minutami zkrátka není dostatečně dlouhá na to, aby plně rozvinula všechny osobnostní a povahové rysy svých postav. Herci sice jedou na 110%, ale scénář omezuje vztahové hrátky v rozletu a zanáší do filmu jistou šablonovitost. V důsledku toho je druhá polovina Anny Kareniny nejistou záležitostí, v níž psychologie postav funguje buď nejasně, nebo naopak zcela předvídatelně. To by sice nebylo na škodu u díla, jehož konec je předem diváku jasný, přesto nepotěší, že jsou niterná pouť a pohnutky zejména hlavní postavy zredukovány jen na to nejnutnější, co ji dovede k očekávanému hořkému finále.
Film tak postupně ztrácí ten prvotní elán, kterým sršely úvodní scény, a do finiše dojíždí v kolísavém tempu. Nevadí to, protože stále oplývá tou návykovou wrightovskou magií a emočně je vrchovatý až po okraj, ovšem nepřelije se. Nenásleduje nekontrolovatelná citová erupce ani dlouhotrvající vlna sentimentu.
Anna Karenina není Moulin Rouge. Není tak zásadním zářezem do filmové historie. Je "jen" jednou velmi osobitou a velmi povedenou adaptací slavného románu. Což je úspěch. Joe Wright prostě opět dokázal, že dokáže spojit vkusný kýč a silnou romantiku a spolehlivě dojmout zástupy snílků. A na to jsme koneckonců všichni čekali.

Český trailer filmu Anna Karenina

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Modrou stezkou přímo na Pandoru Předposlední letošní premiéry jsou ve znamení třetího Avatara. Je tak jasné, že všechno ostatní jde stranou a absolutně nemá šanci jakkoli konkurovat jednomu z nejočekávanějších filmů roku. Další slova jsou zbytečná. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Čeká se na Avatar V českých kinech stále vládne animovaná disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, která je stále hojně navštěvovaná. Tento týden nás nicméně čeká premiéra třetího Avatara, který spustí bouři. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Deník shopaholičky 1/10
Recenze: Komedii Evy Toulové Deník shopaholičky si lze užít pouze ironicky Hrdinkou nového filmu režisérky a scenáristky Evy Toulové je rozvedená čtyřicátnice, která je chorobně závislá na nakupování zboží ve slevě. Následně uzavře sázku se sestrou, že nedokáže vyžít s rozpočtem sto korun denně. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Černý králík (23.08.2025 14:00 v Novinky | Trailery)
- Recenze: 28 let poté je strhujícím začátkem nové trilogie (21.06.2025 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Elio se 28 let poté účastní Akce Monaco (18.06.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: V zápisníku alkoholičky se skrývají maso, krev a němá tajemství (30.05.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Nosferatu je poctou stoleté hororové klasice, podobné horory se dnes již netočí (04.01.2025 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Za oponou velehor prožívá Nosferatu kočičí odyseu (01.01.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Box Office: Lovec Kraven propadl (16.12.2024 07:30 v Komentáře | Box office)
- Kinopremiéry: Lovec Kraven strávil léto s Evženem a Aznavourem (11.12.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Komuna za úsvitu namíchala výbušnej koktejl (22.11.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Mizerové prochází hedvábnou stezku, účastní se svatby a brání návratu Casanovy (13.09.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Chystá se Krev na sněhu (05.09.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Lovec Kraven (14.08.2024 14:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Král Richard a jeho rodina na baterky se snaží nezanechat stopy (28.06.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Nosferatu se předvádí v první ukázce (25.06.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Sloní muž našel v tarotu recept na štěstí (01.05.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Pokračování 28 dní poté bude trilogie (25.04.2024 12:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem (15.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Wonka hledá cestu pustým lesem a lítá v lásce nebeské (13.12.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Policejní inspektorka miluje souseda svého a řeší operaci Spodnička (06.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dámy v černém spustily mnoho povyku pro nic (11.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe