Němý film The Artist se odehrává ve zlaté éře Hollywoodu, dobově laděný - v duchu dvacátých až třicátých let minulého století - je i jeho soundtrack. Autorem většiny skladeb je Francouz Ludovic Bource, autor hudby k několika krátkometrážním snímkům a jednomu dokumentu. V jedné z písní zazní zpěv Rose Murphy, najdeme zde i skladbu Duke Ellingtona (Jubilee Stomp) nebo Alberta Ginastery.
The Artist Overture je velkolepým filmovým úvodem se vším všudy. Podobně jako následující 1927 A Russian Affair obsahuje vše, co jen lze od tehdejší filmové hudby čekat - víření bubnů, důrazné svištění činelů, bohaté burácení dechové sekce i švitoření smyčců. Třetí George Valentin se svým roztančeným klavírním úvodem, hravým tempem a swingovou melodií je zase skvělou ukázkou scénického hudebního doprovodu k němým filmům.
V podobném duchu se nese i čtvrtá Pretty Peppy, kde však již výrazněji zazní i smyčce či žesťové nástroje. At The Kinograph Studio již zvolní tempo, je více orchestrálně laděná. Téměř bez povšimnutí a plynule přejde k hravější Fantaisie d´Amour. Waltz for Peppy nám naservíruje souhru převážně houslí a klavíru, na jejíž třítaktové vlně jak po krásném modrém Dunaji doplujeme k první neautorské skladbě na albu - osmá Estancia op.8 v podání bruselské filharmonie pochází z dílny argentinského skladatele Alberta E. Ginastery a je součástí stejnojmenného baletu ze čtyřicátých let.
Ani následující Imagination nepochází z Bourceho pera - autorem této sotva tříminutové, příjemné jazzové instrumentálky je Ernest L. Nichols, který pod pseudonymem "Red Nichols" působil jako skladatel a hudebník ve třicátých letech. Velkolepou, leč hříšně krátkou lahůdkou je desátá Silent Rumble. Dvanáctá In The Stairs je pak se svými zpěvnými smyčci nefalšovanou romancí.
Mezi něžným valčíkem a decentním nocturnem balancuje - či spíše po klávesách piána ladně tančí - čtrnáctá Comme une Rosée De Larmes. V šestnácté Pennies From Heaven zazní hlas Rose Murphy - máme tak možnost přesvědčit se na vlastní uši, že se této dámě nepřezdívalo "chee-chee girl" nadarmo. Prezentuje zde svůj charakteristicky koketní, hravý, záměrně výrazně štěbetavý zpěv s velmi svéráznými variacemi scatu. 1931 s jemnou, melancholickou houslovou melodií, místy obohacenou o klavírní trylky a podbarvenou dechy, patří mezi perly soundtracku.
Pravé drama nastává při devatenácté L'Ombre des Flammes. Nudit se při této bezmála šestiminutové skladbě rozhodně nebudete. Napětí nejprve nastolí nezvyklé tóny klavíru podbarvené výhružně vrčící basou. Po chvíli vypukne ukázkově dramatické smyčcové inferno, doprovázené údery bicích a místy zklidněné klavírem. Mírné zvolnění přináší následující Happy Ending.
Dvaadvacátá Ghost from the Past patří mezi temněji laděné kousky, podobně jako srdceryvná, tragická My Suicide. Z vážné nálady vás vytrhne poslední Peppy and George, která závěru alba poskytuje stejně výtečnou službu, jakou jeho úvodu poskytla první skladba. Jaké to bylo - strávit něco málo přes hodinu v černobílém světě bez patetických dialogů, vtipných hlášek, ve světě bez zvukových i vizuálních efektů?
The Artist OST patří mezi soundtracky, které naprosto vystihují náladu, příběh i celý styl filmu. Album je z větší části konzistentní, rušivě mohou působit možná neautorské skladby, celku ovšem nelze nic vytknout. Přihlédneme-li navíc k jisté "neostřílenosti" Ludovica Bourceho, máme o důvod víc smeknout klobouk před jeho uměním. Nechme se překvapit, zda smeknou i akademici...
Ludovic Bource - George Valentin z alba The Artist OST
Celkový čas: 1:17:39
Skladby: The Artist Ouverture // 927 A Russian Affair // Greorge Valentin // Pretty Peppy // At The Kinograph Studios // Fantaisie D'Amour // Walt For Peppy // Estancia Op.8 // Imagination // Silent Rumble // 1929 // In The Stairs // Jubilee Stomp // Comme Une RoséE De Larmes // The Sound Of Tears // Pennies From Heaven // 1931 // Jungle Bar // L'Ombre Des Flammes // Happy Ending... // Charming Blackmail // Ghost From The Past // My Suicide // Peppy And George









