Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Království zvěrstev

Recenze: Království zvěrstev

Vydáno: 24.10.2010 13:30 v sekci Recenze | Premiéry - Michal Hoge | foto: 2010 Porchlight Films

Vítězný snímek ze Sundance v režii debutujícího Davida Michôda je sugestivním zachycením melbournského podsvětí a rozkladu kriminalistické rodiny. Intenzivní příběh teenagera v herním soukolí policie, příbuzenstva, pomsty a smrti.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V titulkové sekvenci se promítají fotografie z bezpečnostních kamer zachycující několik desítek ozbrojených přepadení. Skrytá identita všech. Pravděpodobně hlavní hrdina, sedmnáctiletý teenager, sedí na gauči a sleduje v televizi kvízovou soutěž, vedle něho spí jeho matka. O chvíli později se Josh zdraví se záchranáři, kteří odvážejí její předávkované tělo. Vše se děje v naprosto klidném, stereotypním duchu, bez emocí, s pomrkáváním po televizi, jen snad za okny štěkají psi. Bizarní pětiminutová scéna, která dostatečně řekne vše o charakteru Joshe, přesvědčí, že tento film bude mít Atmosféru.
Kriminálně rodinné, gangsterské drama začíná nezvykle pomalým až zasněným tempem, zpomalenými záběry, chlapeckým voice-overem, díky kterému se noříme do jeho hlavy a jeho problémů. Prozrazuje svou cestu od mrtvého těla ke zločineckému klanu, na který má spadeno policie. Jedná se o celovečerní debut, na scénáři se pracovalo devět let, tudíž nejede se podle klasických forem stavby příběhu, avšak stále jsou dodržovány pravidla žánru. Pomsta je motiv. Rodina je základ, když ne otec, tak matka, v našem případě babička. Hlavní postava se pozvolna stává jen pozorovatelem, voyeurem, zatímco jeho strýcové, vyšetřovatelé, vedlejší postavy, jsou upřednostňováni. Přicházejí na scénu, aby nečekaně zemřeli, aby vyšetřovali jednotlivé popravy, aby popravovali. Chladně se stírají hranice mezi zvrácenou rodinkou a hladovými policisty.
Díky této scénáristické nevypočítatelnosti lze těžko odhadnout, co bude následovat, kdo je na jaké straně. Plno scén je tak naplněno opravdu hmotným napětím. Nečekanými zvraty. Nečekanými výstřely. V řadě obrazů se naopak pracuje s divákovým očekáváním. Jsme chytřejší než oběti. Víte, že začíná lovecká pomsta, že jsou schováni ve stínech stromů, a tak jen "netrpělivě čekáme". Velkou roli zde hrají i jasně vysoustružené a vycastingované charaktery postav. Pokud potetovaného překupníka drog s pistolí v přihrádce vyfakuje pár teenegerů v rychlejším autě, je jasné, že on nad tím nemávne rukou. Pokud před hlavním lačným a neurotickým zločincem usne mladá holka v sukni a on ji v náruči odnese do ložnice, nejde ji tam šeptat pohádky o lesní studánce.
Za zmínku jistě stojí herectví sedmnáctiletého Jamese Frechevilla. Vyprázdněný výraz po celou dobu filmu, výraz bez emocí, bez citu, s monotónním pohledem, který se však minimalisticky mění ke konci filmu, v posledních scénách. Skvost. Fyzicky i typově. Nemožnost číst vnitřek, srozumitelně pochopit, co se děje, souzní s celým konceptem moderního a civilního filmu noir. Zajímavou postavou je i Smurf, líbezná babička s krví Kmotra v podání Jacki Weaver. Asi nejďábelštější prarodič z filmového plátna, který rád jedovatě líbá své ovečky.
Zatímco ze scénáristického hlediska je Království zvěrstev vcelku originální, odvážné, z formálního se nejedná o nic předtím neviděné. Těží se z konvencí současného filmu – kamera z ruky, zpomalené či neostré obrazy pro poetično, postavy nejlépe v protisvětle zapadajícího slunce či zcela ze zadu, to vše v kombinaci s protipohledy v konverzacích, detaily při psychologizaci. Avšak lze najít i visuálně nápaditá místa (např. přepadové komando). Pokud se selhává, tak především ve zvukové složce.
Kytarové minimalistické vybrnkávání se poslouchá příjemně, ambientní plochy též, několik rádiových klasik potěší, elektronické zavrčení pro vnitřní dramatizaci chápete, všechno to ve své podstatě funguje. Bohužel se to však jen nese v prvoplánovém konceptu, jde se po povrchu a po směru srsti. Když napětí, tak zádumčivé tóny, když osobní intimnost, tak něco jako Brian Eno. Je škoda, že se převážně nevychází z přirozeného ruchu měst, lokací, že zvuková dramaturgie je jen zahuštěna a přecpána umělými atmosférami.
Ale to jen malá vada, které tomuto australskému odměřeně pevnému dramatu neubírá na kvalitách, filmu, jenž je násilný a ponurý, ale i půvabně poetický. Jsme tedy zvířata, jen někteří jsou lvi a druzí slepečtí psi, ale i ti mají své pudy...

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Modrou stezkou přímo na Pandoru Předposlední letošní premiéry jsou ve znamení třetího Avatara. Je tak jasné, že všechno ostatní jde stranou a absolutně nemá šanci jakkoli konkurovat jednomu z nejočekávanějších filmů roku. Další slova jsou zbytečná. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Čeká se na Avatar V českých kinech stále vládne animovaná disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, která je stále hojně navštěvovaná. Tento týden nás nicméně čeká premiéra třetího Avatara, který spustí bouři. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Deník shopaholičky 1/10
Recenze: Komedii Evy Toulové Deník shopaholičky si lze užít pouze ironicky Hrdinkou nového filmu režisérky a scenáristky Evy Toulové je rozvedená čtyřicátnice, která je chorobně závislá na nakupování zboží ve slevě. Následně uzavře sázku se sestrou, že nedokáže vyžít s rozpočtem sto korun denně. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Žánrovky na australský, britský a francouzský způsob (15.05.2015 07:00 v Radar | TV tipy)
- Ceny filmserveru 2011: Nominace (21.02.2011 14:00 v Články | Publicistika)
- Filmový klub: Notre jour viendra (22.01.2011 15:00 v Recenze | Za horizontem)
- Tarantino zveřejnil seznam top filmů roku (05.01.2011 10:18 v Novinky | Zprávy)
- Australský filmový institut rekapituloval (14.12.2010 15:36 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Na co se těšit v říjnu 2010? (2/2) (09.10.2010 20:00 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe