Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Matrix Resurrections

Recenze: Matrix Resurrections se uvědoměle vyjadřuje k původní trilogii i sám k sobě

Vydáno: 25.12.2021 10:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Impawards

Čtvrtý díl revolučního Matrixu přichází do kin osmnáct let po premiéře dílu třetího. Kombinuje různé styly vyprávění, od hravého meta-přístupu přes nostalgické vzpomínání a tendenční akční filmařinu až po sci-fi romanci.

Matrix ResurrectionsRecenzoval/a Jan Varga dne 25.12.2021 10:30. Čtvrtý díl revolučního Matrixu přichází do kin osmnáct let po premiéře dílu třetího. Kombinuje různé styly vyprávění, od hravého meta-přístupu přes nostalgické vzpomínání a tendenční akční filmařinu až po sci-fi romanci. Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Fotografie z filmu Matrix Resurrections / The Matrix: Resurrections
© Vertical Entertainment
Původní Matrix z roku 1999 se stal jedním z nejvlivnějších filmů moderní kinematografie, přišel do kin v době největšího rozkvětu digitálních technologií a otevřel dveře 21. století, éře počítačů a internetu. Uchvátil tehdy nejen svou revoluční formou, kombinující řadu filmařských stylů, ale i progresivním příběhem, v němž se celý svět a každodenní realita ukázaly být pouhou počítačem generovanou virtuální iluzí, což se dočkalo nejrůznějších analytických výkladů.

Osud hlavního hrdiny Thomase Andersona alias Nea byl již mnohými interpretován mimo jiné jako náboženská metafora o vyvoleném spasiteli, jako antisystémové poselství o nutnosti odpojit se od stereotypního a ubíjejícího konzumního života, i jako varování, že i my žijeme uzavřeni v Matrixu, ať už ve smyslu konspiračním (realita okolo nás není skutečná) nebo duchovním (sami se omezujeme ve vlastním rozvoji našimi myšlenkami, strachy a předsudky). Kromě filosofických přesahů byla podrobně rozebírána také jiná díla, která režiséry a scenáristy Matrixu, sourozence Wachowské, inspirovala k jeho natočení, od kyberpunkových japonských anime po hongkongské bojové akční filmy.

Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss ve filmu Matrix Resurrections / The Matrix: Resurrections
© Vertical Entertainment
Dvojice pokračování Matrix Reloaded (2003) a Matrix Revolutions (2003) pak sice nadále rozvíjela mytologii fikčního světa Matrixu a dokončila hrdinovu symbolickou pouť za určitou formou mesiášského přerodu, leč oproti svému zlomovému předchůdci působila již poněkud těžkopádně, vypravěčsky méně sevřeně, po dialogové stránce blábolivě a v důsledku vyššího rozpočtu a znatelnějšího množství digitálních triků i dost stylově odlišně. Čtvrtý díl s názvem Matrix Resurrections přichází do kin 18 let po premiéře dílu třetího, přičemž je stylově opět hodně odlišný, nicméně i tak pokračuje v rozvíjení mytologického zázemí celé ságy.

Thomase Andersona (Keanu Reeves) tentokrát zastihujeme coby oslavovaného herního vývojáře, jehož největším úspěchem je právě trilogie Matrix, tak jak ji známe. V kavárně Thomas dlouhá léta pokukuje po neznámé ženě se dvěma dětmi (Carrie-Anne Moss) a dochází za terapeutem (Neil Patrick Harris), jemuž se svěřuje se svými pocity o nereálnosti okolního světa, a který mu na to předepisuje modré pilulky. Pak se ale z Thomasova experimentálního herního modulu vyloupne nový Morpheus (Yahya Abdul-Mateen II) s tím, že Thomas skutečně žije v iluzi. A dá mu naopak červenou pilulku, aby mohl svou mysl konečně otevřít a prozřít.

Neil Patrick Harris ve filmu Matrix Resurrections / The Matrix: Resurrections
© Vertical Entertainment
Stejně jako před lety u Matrix Reloaded a Matrix Revolutions se nyní mohou i u tohoto pokračování vést dlouhé diskuze nad tím, jestli bylo jeho natočení opravdu nezbytné a nakolik se jedná o vydařený počin. Čtvrtý Matrix bude bezesporu přijímán rozporuplně, neb jeho potenciální kvality a důvody ospravedlňující jeho existenci vycházejí především z toho, že jde o film vypravěčsky pozoruhodný, filmařsky odvážný, v kontextu sequelů slavných filmových sérií hodně netradiční a svým přístupem k sobě samotnému a k celému matrixovskému fenoménu, v jehož stopách se veze, prakticky ojedinělý. Smíšené reakce lze očekávat i s ohledem na to, že Matrix Resurrections nepůsobí moc jako naplnění od začátku do konce detailně promyšlené autorské vize, ale spíš jako tak trochu natruc sesmolený film, který se místy snaží být chytrý a sofistikovaný, jen aby se neřeklo.

První zhruba třetina snímku přitom působí velmi svěže a inovativně – režisérka Lana Wachowski (která film napsala a natočila sama, bez své sestry) v ní mimo jiné reflektuje i samotný vznik filmu, a sice ve scéně, kdy je Thomas Anderson konfrontován svým šéfem s tím, že bude nutné pracovat na dalším dílu jeho slavné videoherní série, ať už se mu to líbí, nebo ne. Matrix Resurrections v důsledku toho přistupuje k sobě samému jako k určité formě zábavního média a stává se tak de facto podvratným meta-filmem, který tematizuje a ironizuje sám sebe i své předchozí díly a zároveň nechává své postavy promlouvat o pocitech a očekáváních vlastních diváků.

Fotografie z filmu Matrix Resurrections / The Matrix: Resurrections
© Vertical Entertainment
Po příchodu Morphea však tato rovina příběhu vezme za své a z filmu se stane víceméně standardní, tuctový a dějově nijak zvlášť zajímavý sequel, který navíc trpí na spoustu vypravěčských děr, vnitřních nesrovnalostí a nejasností. Nejprve jsou s jistou dávkou nostalgie znovu přehrávány, recyklovány a variovány pasáže známé z prvního Matrixu, načež se děj překlopí do klišovité sci-fi romance, o nic méně nostalgické.

Je přitom zřejmé, že tato vztahová linie s hlavními hrdiny původní trilogie, byť emočně překvapivě poněkud vyprázdněná, byla režisérce osobně bližší než další vynucený ponor do fikční mytologie Matrixu, jehož další rozvíjení působí rozklíženě a nedopečeně. Spousta scén je utopena v předlouhých vysvětlovacích monolozích a zaplavena slepými uličkami, ve kterých postavy kupříkladu začnou najednou kdovíproč debatovat o pěstování jahod nebo bojovat s jakousi náhodnou skupinou vyvrhelů, a během nichž jsou zbůhdarma představovány všelijaké vedlejší postavy, které ale v příběhu víceméně nesehrají žádnou významnou roli a znovu se již nikdy neobjeví.

Nejslabší složkou filmu jsou však jeho žalostné akční scény, které působí jako z toho nejrutinnějšího akčního filmu, a jimž kromě efektnosti a přehlednosti schází i jakákoli výraznější choreografie, díky níž byste si je alespoň zapamatovali. Z tohoto hlediska dojde v celém filmu asi tak na pouhé dva nebo tři dobré nápady, jinak ale úroveň akčních sekvencí odpovídá tomu, že Matrix Resurrections je svým způsobem zdviženým prostředníčkem vůči Hollywoodu a konzumnímu zábavnímu průmyslu i diváckým očekáváním. Zároveň se ale přinejmenším ve své druhé polovině stává přesně tím, čím sám opovrhuje, čímž pádem by mu v zásadě prospělo víc, kdyby zůstal po celou dobu v oné sebereflektující, komorní, hravé a myšlenkově podnětné meta-rovině, nakousnuté v první třetině.

Keanu Reeves ve filmu Matrix Resurrections / The Matrix: Resurrections
© Vertical Entertainment
V rámci digitální podstaty celé série víceméně dává smysl pojmout její nový čtvrtý díl jako „restart systému“ a doplnit jej o moderní upgrade, který film zásadně odlišuje od těch předchozích, a to jak atmosférou, tak i formální stránkou (např. už se nepracuje se zelenými filtry). Výsledná realizace nicméně přesto plodí řadu pochyb. Za plně uspokojivý a adekvátně zdařilý počin, srovnatelný s trojicí předchůdců, bude film Matrix Resurrections považovat asi jen málokdo. A spíš než po akci lačné diváky, odkojené současnými blockbustery, má snímek potenciál oslovit přemýšlivější fanoušky, kteří Matrix oceňují více pro jeho myšlenkovou hloubku než pro revoluční technické zpracování (přičemž pro orientaci v ději je nezbytně nutné vidět všechny tři předchozí díly).

Nejlépe lze totiž Matrix Resurrections ospravedlnit jako konceptuální film, jenž postupně prezentuje různé a stylově odlišné beta-verze toho, jakým způsobem by se dalo na trilogii Matrixu navázat, a spojuje je do jednoho vypravěčského celku. Doporučit jej tak lze ne nutně pro jeho veskrze proměnlivé a diskutabilní kvality, ale pro jeho pozoruhodnou, netradiční a podnětnou narativní formu.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Matrix Resurrections

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Lesní vrah 5/10
Recenze: Český film Lesní vrah nahlíží do prázdnoty existence mladého zabijáka Snímek režiséra Radima Špačka se zabývá postavou Viktora Kalivody, jenž v roce 2005 zastřelil tři lidi a vysloužil si přezdívku „Lesní vrah“. Film seznamuje diváky s událostmi v posledním roce před Viktorovým zatčením. čtěte zde
Vydáno: 27.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 26. 4. 2024 - 2. 5. 2024
TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi Drtivou většinu z aktuální televizní nabídky tvoří snímky u nás zapomenuté, prakticky neznámé a jen těžko sehnatelné. Nejatraktivnějším tipem je nicméně premiéra prequelu ságy Kingsman s podtitulem První mise. čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Aquaman absolvuje kurz létání pro začátečníky (20.12.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Nový trailer: Aquaman a ztracené království (01.12.2023 16:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Bláznivá Lara Croft viděla supernovu (13.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Malý Nicky našel místo u moře, kde pohřbil nesnesitelnou tíhu obrovského talentu (29.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Teaser: Aquaman a ztracené království (11.09.2023 16:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Dámy v černém spustily mnoho povyku pro nic (11.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: Sam Raimi (04.06.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- TV tipy: Pasažéři ve službách mafie jsou nezvěstní v boji (26.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: písničkové soundtracky 90. let (30.04.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Téma: 10+1 nejočekávanějších filmů roku 2023 (20.04.2023 15:00 v Články | Publicistika)
- Box office: John Wick semlel konkurenci (27.03.2023 07:30 v Komentáře | Box office)
- Recenze: Nekompromisní John Wick počtvrté a nejlépe? (23.03.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Buď chlap s Johnem Wickem! (22.03.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Pán času: 60th Anniversary Special (28.12.2022 10:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: John Wick: Kapitola 4 (11.11.2022 08:30 v Novinky | Trailery)
- Keanu Reeves natáčí v Praze (09.11.2022 09:30 v Novinky | Zprávy)
- The Devil in the White City dostal zelenou (05.08.2022 08:30 v Novinky | Zprávy)
- John Wick: Chapter 4 má první ukázku (23.07.2022 07:00 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Domestik John Wick je muž na pravém místě (01.07.2022 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu