Na zuboženém předměstí Říma bydlí vyzáblý a citlivý Ital Marcello, který zde provozuje psí hotel/salon. Je to hodný člověk, co má rád svoji živnost a svou dceru (kterou mu půjčuje ex-manželka) a dobře se stará o svou pověst mezi sousedy, až na to, že sem tam trochu prodává kokain. Ten si k němu jezdí kupovat (resp. „kupovat“, protože za něj odmítá platit) labilní hromotluk a hrubián Simoncino, jenž má co do činění s italskou mafií, a kterého všichni na předměstí odsuzují coby zločince a problematického vyvrhele. Když pak Simoncino začne navážet Marcella do loupežných akcí, stane se pro Marcella neschopnost Simoncinovi vzdorovat osudnou.
Garrone tentokrát hodně čerpá ze zaprášené poezie takřka post-apokalyptické římské periferie Magliana, v níž se snoubí chudoba, ošklivost a záblesky násilného zla v kontrastu s něžnou péčí, kterou Marcello dopřává svým psím zákazníkům. Naprosto skvělé jsou herecké výkony Marcella Fonteho v hlavní roli a Edoarda Pesceho ve vedlejší roli Simoncina. Snímek má pomalé tempo a nestane se toho v něm mnoho, o to více prostoru je ale věnováno důslednému vykreslení Marcellova charakteru, budování atmosféry a možnostem intepretace v symbolické rovině, kulminující meditativně kontemplativním závěrem.
Zásadní výtka spočívá akorát v tom, že nic z toho nedokáže úplně přebít tu skutečnost, že Dogman je zároveň filmem o neskutečném slabochovi, co činí výhradně jedno idiotské rozhodnutí za druhým (kromě záchrany jedné čivavy), od začátku do konce filmu. Následně je těžké fandit někomu, kdo si dobrovolně ničí život, protože je to pro něj méně bolestivé než muset říct někomu ne. Film by bez toho nemohl existovat, ale zároveň tím divákovi znemožňuje mít jej rád a dívat se na něj i kvůli něčemu jinému než pro jeho zdařilý herecký a režijní aspekt. Jediné, k čemu lze ve filmu pociťovat alespoň trošku hřejivé emoce, jsou psi, byť v příběhu hrají prakticky nulovou roli a jde spíš o rekvizity, sporadicky používané k metaforickým účelům (jakože lidé v průběhu filmu odhalují svou divokou stránku a sami se mění v psy, Marcello je od začátku vůči Simoncinovi poslušným psím společníkem a tak podobně).[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











