Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Miss Hanoi

Recenze: Tuctová krimi Miss Hanoi potírá představy Čechů o Vietnamcích

Vydáno: 09.08.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Zkušený český polda a nezkušená vietnamská policistka vyšetřují případ vraždy v severních Čechách ve filmu, který zaujme spíš netradičním prostředím než nevalně vyprávěným příběhem.

Miss HanoiRecenzoval/a Jan Varga dne 09.08.2018 07:00. Zkušený český polda a nezkušená vietnamská policistka vyšetřují případ vraždy v severních Čechách ve filmu, který zaujme spíš netradičním prostředím než nevalně vyprávěným příběhem. Hodnocení: 2

Miss Hanoi

Miss Hanoi
Drama / Krimi
Česká republika, 2018 , 100 min.

Režie: Zdeněk Viktora
Scénář: Zdeněk Viktora
Kamera: Aleš Hart
Hudba: Jiří Hájek
Herci: David Novotný, Ha Thanh Špetlíková, Ján Jackuliak, Miroslav Hruška, Jiří Kocman, Radim Madeja, Jan Maršál, Josef Fečo, Natálie Topinková, Miro Mráz

Česká premiéra: 09.08.2018

Distributor: Falcon

SDÍLET:    
David Novotný, Ha Thanh Špetlíková ve filmu  / Miss HanoiOdsouzený mladík, který ve městě Varnsdorf před čtyřmi lety zabil vietnamskou Miss severní Čechy, je krátce po svém propuštění nalezen zavražděný v nedalekém lese. Vyšetřování se ujímá zkušený, ale také zapšklý, cynický, nihilistický a poněkud rasistický kriminalista (David Novotný), jemuž vůbec nevoní případ opřený o vietnamskou komunitu, tím spíš, že má na něm spolupracovat s novopečenou, leč ambiciózní a schopnou vietnamskou policistkou, hlavní hrdinkou filmu (Ha Thanh Špetlíková, kterou mohou znát televizní diváci z Ordinace v růžové zahradě, a pro níž je česká krimi Miss Hanoi její první filmovou rolí).

Základem snímku je kromě kriminální zápletky o pátrání po „vrahovi vraha“ i příběhové klišé o nedobrovolném soužití dvou etnicky i povahově rozdílných policajtů, kteří k sobě chovají od začátku silné antipatie, ale nakonec se naučí vzájemně se respektovat. Zároveň se film zjevně snaží narušovat stereotypní představy, které mají Češi o Vietnamcích, čehož se pokouší docílit nejen skrze vedlejší postavu vietnamského podnikatele, jenž podporuje drobné obchodníky a staví školy, ale hlavně skrze postavu emancipované hlavní hrdinky, která se touží zavděčit své pochybovačné matce a bojuje s tím, že hlavními podezřelými jsou de facto jejich rodinní přátelé, kteří jim dotují bydlení, a s jejichž synem kdysi sama chodila.
 
David Novotný ve filmu  / Miss HanoiFilm přitom chce působit špinavě realistickým dojmem a čerpá z autentických prostředí, v nichž se však ty stereotypy, které se snaží celkem dovedně potírat, běžně vyskytují – včetně prodavaček ve večerkách, hovořících špatně česky – a ledacos přiživují i okatě jedovaté rasistické průpovídky Novotného vyšetřovatele, házejícího všechny Vietnamce do jednoho pytle včetně všech možných předsudků, které o nich kolují (a hlavní hrdinka se shodou okolností zná s každým Vietnamcem, o němž padne slovo). Náhled do vietnamské komunity, který film zprostředkovává, je navíc poměrně mělký a nenabízí nic víc než pozorovatelské záběry několika málo tradic a zmínku o důležitosti hrdosti a cti, kdy pro Vietnamce je nejdůležitější neztratit tvář (avšak film to prezentuje tak, že aby si tu tvář zachoval, tak je kvůli tomu ochoten napáchat ledajaké zvěrstvo, což není úplně lichotivé vyznění).

Kriminální rovina snímku je pak pouze standardně průměrná a kromě toho je bohužel vyprávěná dost nepřehledně a klopýtavě. Už na začátku filmu, když je v lese náhodou nalezena mrtvola, je tento záběr natočen extrémně laicky, až směšně, a zcela tím ztrácí potenciál na diváka nějak zapůsobit. Na tělo přitom vůbec není vidět, a to ani, když se pak kolem něj začnou shlukovat policisté, takže není zřejmé, o koho jde (a ani to dlouho nikdo neřekne), a tudíž je nutné si tuhle informaci poskládat z toho, co padne na adresu zavražděného až později v průběhu snímku (každopádně vy už to víte, protože jsem to propíchl v prvním odstavci). Stejně tak není od začátku jasné, kdo je s kým jak příbuzensky či přátelsky spřízněn, ale v tom se naštěstí dá vyznat lépe a rychleji než v různých vedlejších postavách, které mnohdy nemají žádnou expozici (takže občas někdo vysloví příjmení, které si nespojíte s konkrétní osobou).
 
Ha Thanh Špetlíková ve filmu  / Miss HanoiRozuzlení ohledně vrahovy totožnosti pak proběhne ve stylu „vrahem je zahradník“ – zkrátka to padne na zcela okrajovou postavu, jejíž motivace je odbytá jednou větou – a ještě je završeno zvratem s moralistickou pointou, který z filmu čpí na sto honů dopředu mimo jiné i proto, že všichni potenciální podezřelí se chovají až moc podezřele, zcela odmítají spolupracovat a zjevně něco tají. A leckteré stopy vedoucí k pachateli působí navíc dost zmateně. Co měl tedy hrdinčin bývalý přítel s rukama a proč o tom mlžil? Komu patřil ten ukradený notebook, byla jeho krádež jen náhoda, a kdo byl autorem těch videí, která se v něm našla? Natočila obě videa stejná osoba?
 
Za zmínku stojí vizuálně konzistentní podoba filmu, počínaje spíš lacinějším obrazem malujícím všechno do špinavě zelenošedého odstínu a konče výraznou kamerou opájející se nuzným prostředím zaneřáděných bočních ulic s hernami a večerkami a dělající z pražské Tržnice SAPA (kde se nicméně odehrává jen pár minut filmu) působivě spletité mraveniště, jehož vstupní brána funguje jako průchod do jiného světa (což je do značné míry pravda i ve skutečnosti). Herecké výkony jsou značně nevyrovnané, avšak alespoň dvojice hlavních protagonistů hraje velmi obstojně. Snaživá Ha Thann Špetlíková dokáže být velmi přirozená a je Davidovi Novotnému důstojnou spoluhráčkou – i proto, že její kolega je nucen pronášet mnohem křečovitější věty a nemá tolik prostoru, aby se na jeho postavě projevil nějaký vývoj (takže to na konci nevypadá, že by se kdovíjak polepšil a přestal být rasista).

David Novotný ve filmu  / Miss HanoiRežisér filmu Zdeněk Viktora, který před čtyřmi lety celovečerně debutoval snímkem Raluca, napsal scénáře k několika epizodám různých televizních seriálů od Letiště po Modrý kód a na scénáři k Miss Hanoi spolupracoval s o něco méně zkušenými kolegy Adélou Kabelkovou a Markem Grajciarem, rozhodně dokáže do jisté míry pracovat s atmosférou konkrétních lokací a s estetikou interiérů i exteriérů, avšak jinak režíruje nemastně a neslaně, byť řemeslně velmi slušně. Značné limity ve vyprávění a budování příběhu každopádně ale má, ty byly ostatně znát i v Raluce (kde měl David Novotný vedlejší roli).
 
Miss Hanoi je vystavěná na žánrové šabloně, kterou ale i přes její relativní obyčejnost nenaplňuje příliš dovedně (až na charaktery hlavní hrdinky a jejího zatvrzelého kolegy), a spíš než tuctovým a neuspokojivě vyprávěným kriminálním případem dokáže zaujmout netradičním zázemím Vietnamců žijících v Čechách a snahou vyvracet s nimi spjaté předsudky. Komu se nicméně má Miss Hanoi šanci zavděčit hodně, jsou diváci českých televizních krimi typu Kriminálka Anděl či Policie Modrava.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Miss Hanoi

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
4/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 41. víkend
Box office: První člověk těsně poráží Ukradený Halloween V souboji novinek porazil První člověk těsně Husí kůži 2. Ani jedna ale nestačila na Venoma a Zrodila se hvězda. čtěte zde
Vydáno: 15.10.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
První člověk 8/10
Recenze: První člověk - bude Chazelle opět sbírat Oscary? Oscarový režisér Damien Chazelle se po muzikálu La La Land vrací s životopisným dramatem První člověk, které sleduje přípravy amerických astronautů z NASA k letu na Měsíc. čtěte zde
Vydáno: 14.10.2018 18:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 10: Nejlepší filmy Clinta Eastwooda
Top 10: Nejlepší filmy Clinta Eastwooda Clint Eastwood je opravdová legenda americké kinematografie druhé poloviny 20. století. V prosinci bude mít premiéru jeho nový snímek The Mule. Pojďme si připomenout desítku jeho nejlepších kousků. čtěte zde
Vydáno: 14.10.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
Hold the Dark 6/10
Za horizontem: mystery thriller z Aljašky Hold the Dark Americký režisér Jeremy Saulnier natočil pro Netflix mystery thriller Hold the Dark. Saulnier si vysloužil chválu kritiky za své předchozí snímky Blue Ruin a Green Room. čtěte zde
Vydáno: 13.10.2018 11:30 v sekci Recenze | Za horizontem
0
TV tipy: 12. 10. 2018 - 18. 10. 2018
TV tipy: Oscar nahání Napoleona, jemuž chce dát jednu mezi oči Ani druhá polovina října nepřipomíná v televizích podzim, neboť dramaturgové se tradičně spoléhají na osvědčené reprízy a atraktivní premiéry si stále schovávají. Náš výběr tak znovu sestává z více, či méně známých... čtěte zde
Vydáno: 12.10.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Top 20 ČR: Druzí Úžasňákovi vládnou (28.08.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Úžasňákovi 2 zaznamenali hattrick (21.08.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Žralok na druhé Úžasňákovy nestačil (14.08.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Temné síly, fakír a miss Hanoi bojují s monstrem z hlubin (08.08.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Hastrman je výraznou žánrovou směsicí o vodnické lásce k ženě a rodné krajině (21.04.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Janička a Hastrman v husí kůži spolu hrají Vadí nevadí (18.04.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Křídla Vánoc probouzejí Sílu (08.12.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Nápadník uzavírá trilogii Zahradnictví v trochu veselejších tónech (16.11.2017 13:36 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Dezertér Hřebejka a Jarchovského pachuť po Rodinném příteli nesmaže (28.09.2017 08:00 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: První část trilogie Zahradnictví: Rodinný přítel je plytké melodrama (26.04.2017 23:10 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Manžel na hodinu zpívá, provádí špinavej kšeft a prosí o druhou šanci (21.12.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Statečný Woody Allen prožívá čapí dobrodružství (21.09.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2016, část IV. - další zajímavé filmy (01.02.2016 18:07 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Exodus medvídka Paddingtona a hodinového manžela (24.12.2014 07:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 20 ČR: Hobit je nejúspěšnější premiérou v české historii (16.12.2014 06:00 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Předem prohraná bitva s posledním Hobitem (10.12.2014 07:00 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2018

Zrodila se hvězda
6/10

Hudební romantické drama o slavném zpěvákovi, který pomůže obyčejné talentované zpěvačce k zářné kariéře, je režijním debutem Bradleyho Coopera, který si sám zahrál hlavní mužskou roli a do ženské hlavní role obsadil Lady Gaga.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Mars (1x)
Až přijde válka (1x)
Hovory s TGM (1x)
Králové zlodějů (1x)
Tina a Vore (1x)
Čarodějovy hodiny (1x)
Halloween (1x)
První člověk (7x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver