Zahradnictví: Dezertér

Recenze: Dezertér Hřebejka a Jarchovského pachuť po Rodinném příteli nesmaže

Vydáno: 28.09.2017 08:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Druhý díl ambiciózní trilogie Zahradnictví režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského přímo navazuje na díl první s podtitulem Rodinný přítel.

Zahradnictví: DezertérRecenzoval/a Jan Varga dne 28.09.2017 08:00. Druhý díl ambiciózní trilogie Zahradnictví režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského přímo navazuje na díl první s podtitulem Rodinný přítel. Hodnocení: 2
Fotografie z filmu  / Zahradnictví: DezertérSnímek Zahradnictví: Rodinný přítel byl zoufale pomalým a utahaným melodramatem, které důsledně zašlapalo do země jakýkoli náznak potenciální dramatičnosti, následkem čehož neobsahovalo téměř nic než špatně vyprávěnou sentimentální vztahovou nudu, živenou především potlačovanými emocemi. Přesto je bohužel potřeba Rodinného přítele vidět, abyste se dokázali orientovat v událostech a postavách Dezertéra.

Dezertér je o něco lepší než Rodinný přítel jen proto, že je dějově obsáhlejší a zároveň o patnáct minut kratší, přičemž některým scénám bylo tentokrát dovoleno vyvolávat nějaký dramatický efekt, byť relativně slabý. Zároveň došlo k posunu žánru, od melodramatu ke standardnímu dramatu, a trochu se zlepšila provázanost s Hřebejkovými Pelíšky, kterým trilogie Zahradnictví dějově předchází, přestože jde většinou o izolované a trochu chtěné hlášky typu „Ještě jsme nelili olovo!“ (na Vánoce) nebo „Dávám bolševikovi dva roky, maximálně tři“. Ha, ha.

Aňa Geislerová, Martin Finger ve filmu  / Zahradnictví: DezertérJinak je ale Dezertér stejně rozpadlý, mimořádně rozvláčný a dramaturgicky nevyladěný jako Rodinný přítel, přičemž „nevyladěný“ je značný eufemismus pro naprostou absenci jakékoli koncepce, konzistentnosti nebo smyslu jednotlivých scén. Začíná to už tím, kdo je jeho hlavním hrdinou. Podle tvůrců a distributora filmu je jím majitel pražského kadeřnického salonu Otto (Jiří Macháček), který se mihl už na začátku Rodinného přítele, a v úvodu Dezertéra jej nacházíme v nemocnici, kam se dostal po několika letech pobytu ve vězení a pracovních táborech, a nyní se vrací ke své manželce (Gabriela Míčová) a synovi a ke své původní profesi. Jenže dojde ke komunistickému převratu a salon je mu zabaven, což je pro rodinu další otřes.

Věc se má nicméně tak, že postava Otty, jeho rodina a jeho příběh nijak zvlášť ve filmu nevyčnívají a rozhodně je (přinejmenším) stejně času a prostoru věnováno i postavám Jindřicha a Vilmy (Martin Finger a Aňa Geislerová) a jejich dcerce. Je to pochopitelné, že se jim tvůrci musejí věnovat, protože to jsou ty samé postavy, které známe z Pelíšků v podání Jiřího Kodeta a Emílie Vášáryové, a navíc se kolem nich má točit i děj závěrečného dílu trilogie, který má být pro změnu čistě komedií (podle tvůrců). Přesto je Jiří Macháček jako jediný na plakátě a jeho příběh by měl být tudíž hlavní zápletkou filmu, leč není tomu tak. Příznačné je např. to, že ve spoustě i poměrně dlouhých scén Otto vůbec není přítomen, což vrcholí událostmi ze dvou třetin filmu, kdy v jeho salonu dojde k jakýmsi nepříčetnostem, takže Otta musí být někam „uklizen“, aby nešel do vězení – načež prakticky mizí z děje na poměrně dlouhou dobu.

Jiří Macháček ve filmu  / Zahradnictví: DezertérMnohem větší problém je ale v tom, že Otto se po návratu z nemocnice zcela přirozeně a radostně vrátí do své rodiny, kde nadále působí jako rázný elegán a veselá kopa, a pak, ve třech čtvrtinách filmu, se z něj skokově stane traumatizovaná troska, aniž by bylo zřejmé, jak k takové razantní změně najednou došlo. Kdyby měl nějaká válečná traumata už od začátku, po nocích ho budily noční můry a bál by se vycházet na ulici, tak neřeknu. Ale vzhledem k jeho bezproblémovému fungování po většinu filmu je jeho následné chování zcela nepochopitelné, protože mu nepředchází žádná expozice, která by to chování vysvětlovala a tím pádem ospravedlňovala.

A to není všechno, některé další momenty ve filmu jsou podobně kolosálně divné, až z toho jde hlava kolem:

• Zestátnění kadeřnického salonu je ztvárněno následovně – Otto zaměstnává mladíka podporujícího komunisty, jenž udeří kamenem kolegyni, která mu na Ottův příkaz strhala z výlohy propagandistické plakáty, načež je mladík vyhozen. O několik desítek minut později se vrací do salonu v ruské uniformě a s puškou přes rameno a řekne: „Já přebírám tenhle podnik a odteď tomu tady šéfuju.“ Konec scény.

• Jiří Macháček, Gabriela Míčová ve filmu  / Zahradnictví: DezertérJedné z hrdinek se zjevuje mrtvá postava, kterou ztvárnil v předchozím filmu Ondřej Sokol, a také se jí zjevují mladší verze sebe samé. Duch to tím pádem není, tudíž si to dotyčná jenom představuje, ale není vůbec jasné proč.

• Úmrtí další z postav je opět vyřešeno mimo plátno a jen o něm padne zmínka, stejně jako v Rodinném příteli.

• Jestli jsem to správně pochopil, tak za všechny špatnosti, které Ottu potkají ve druhé polovině filmu (a vedoucí mimo jiné k naprostému rozkladu rodiny), může klukovská lotrovina jeho malého syna. Ten si z toho ale vůbec nic nedělá a nikdo mu za to ani nevynadá.

• Jeden z okrajových příbuzných hlavních hrdinů si přivede na rodinnou sešlost coby svoji snoubenku ruskou vojačku s páskou přes oko, aniž by tato sehrála ve filmu jakoukoli roli. Podobně nevyužitých postav je ve filmu vícero.

• Na mnoha místech film předpokládá divákovu značnou orientaci v československých dějinách (na přelomu 40. a 50. let), čímž je v podstatě znemožněno, aby filmu porozumělo zahraniční publikum. Kdybych byl cizinec, asi bych měl dost problém s větami typu: „No a pak přišla měnová reforma, takže byli všichni konečně stejně chudí“.

• V titulním zahradnictví se opět odehrává cca deset minut děje a opět jde o nejméně přínosnou příběhovou linii ze všech.

Fotografie z filmu  / Zahradnictví: DezertérJan Hřebejk přitom dlouhodobě platí za skvělého režiséra, který je zkušený, má za sebou spoustu nadprůměrných filmů a navíc i sleduje dění v současné evropské kinematografii, takže má povědomí o moderních trendech a netrpí syndromem „ujetého vlaku“. Přesto Zahradnictví není dobře režírované, až je to s podivem, ale zas není režírované úplně strašně – spíš jde o průměrnou mechanickou rutinu. Naopak Petr Jarchovský za dobrého scenáristu neplatí už delší dobu (a je to až na pár světlejších výjimek sestupná tendence), nicméně Jan Hřebejk se ho bohužel stále drží, protože má pocit, že by se bez něj neobešel. Každopádně z jejich dosavadní společné práce budí Zahradnictví zatím nejhorší dojem, nebo přinejmenším jeho první dva díly.

Ono když totiž napíšete špatný scénář k jednomu filmu, tak se to ještě dá nějak zachránit. Ale když máte napsat scénář k rozsáhlé trilogii, která má na pozadí dvacetiletého období významných českých dějin rozplétat dvougenerační portrét rozsáhlé rodiny, tak aby navíc všechny ty tři filmy fungovaly jako celky dohromady i každý sám za sebe, a také se vám to nepovede, tak je to pochybení ještě podstatně průraznější a škodlivější, které se pochopitelně o to více podepíše na výsledku. Samozřejmě je možné, že Petr Jarchovský napsal něco úžasného a Janu Hřebejkovi se to totálně rozpadlo pod rukama, ztratilo to na srozumitelnosti, dialogy zjalověly a dramaturg se v kritickém okamžiku opil a ztratil soudnost, ale nepřikládal bych tomu velkou pravděpodobnost.

Fotografie z filmu  / Zahradnictví: DezertérZ herců tentokrát vynikají hlavně Martin Finger, jehož projev začíná pomaličku připomínat cholerické projevy Jiřího Kodeta, a David Novotný (škoda, že je ho ve filmu tak málo), naopak Jiří Macháček nezvládá dramatickou polohu své role ještě více než Ondřej Sokol (a to už je co říct). Všichni ostatní hrají velmi slušně, protože to jsou dobří/vynikající herci, ale v podstatě mají málokdy co ke hraní a v porovnání se svými výkony v Rodinném příteli nijak nevybočují. Včetně Sabiny Remundové, která se opět objeví na pár minut a opět všechny seřve. 40% dávám v podstatě hlavně díky hercům.

Jako alternativní názor na film mohu uvést reakci nějaké paní v důchodovém věku, která se k mému překvapení vyloupla z kinosálu se slovy: „No to byl tak nádhernej film, já jsem tu dobu zažila, mě se to teda hluboce dotýkalo“. Tak takovým lidem asi lze Dezertéra doporučit. A možná tvůrci filmu natáčeli tu trilogii s cílem oslovit především právě takové diváky. Nebo takové, kteří se dlouhodobě dívají jen na české filmy. Ostatní nicméně ostrouhají.

P.S. Na konci závěrečných titulků se dočkáte ještě ukázky ze třetího dílu.

Originální trailer k filmu Zahradnictví: Dezertér

4/10
0,0

• Recenze, která je hodně mimo mísu (Pepa, 28.09.2017 20:19) Reagovat

Je smutné, že recenzent zřejmě nepochopil příběh. Otto v podání brilantního Macháčka se za nepovšimnutí recenzenta zhroutil, protože nejenže přišel o živnost, ale pak se ze znárodněného majitele holičství stal nuceně horníkem, což byl obrovský osobní pád. Nevím, zda si autor vyřizuje nějaké osobní mindráky, ale rozhodně mu nevěřte. Rozhodně to není unylý film. Pravdu měla ta paní, která k údivu recenzenta komentovala film při odchodu z kina.

• Re: Recenze, která je hodně mimo mísu (Jan Varga, 29.09.2017 00:21) Reagovat

Příběh jsem samozřejmě pochopil, ale v tom filmu není ani náznakem ukázáno, jak se Otto dostane ze stavu "jsem rád se svou rodinou" do stavu "na svou rodinu se nemohu ani podívat", protože tato psychologická přeměna se odehraje mimo plátno. Kromě onoho osobního pádu (který v tom pochopitelně hrál významnou roli) to muselo zapříčinit vícero dalších faktorů (protože i jiné postavy byly nuceny přijmout podřadnější zaměstnání a takhle extrémně se to na nich neprojevilo), film nicméně existenci dalších faktorů nepotvrzuje. Ottova přeměna pak působí příliš uspěchaně a náhle. Jak dlouho toho horníka musel dělat, také není vůbec jasné...

• Re: Recenze, která je hodně mimo mísu (Jiří, 01.10.2017 06:51) Reagovat

Naprosto souhlasím s panem Pepou. Pan Varga asi žije mezi lidmy bez historie, bez znalostí společenských a historických konsekvencí a o komunismu a o lidech obecně neví naprosto nic. Nejsem žádná "stará garda" a válku ani padesátky jsem osobně nezažil ale od lidí i z knih vím dost na to abych pochopil. Kdyby pan Varga točil filmy pak asi pouze pro lidi bez vzdělání protože vše ostatní je nic neříkající, nudné a špatné. Myslím že by pan Varga měl dělat jinou práci než dávat své názory na obdiv lidí. Jsou velmi zavádějící. Film měl mnoho rovin lidkých vztahů, které nás všechny doporovázejí i v dobách mírových. Určitě stojí za shlédnutí. Navíc psychologické profily aktérů jsou velmi dobbře propracované a ztvárněné. Gratuluji tvůrcům.

• U filmu jsem trpěl - ta připomínka "komančů" ... (Radek, 01.10.2017 15:59) Reagovat

U filmu jsem trpěl - ta připomínka "komančů" mi fakt neudělala dobře. Ač jsem neviděl první díl, tak děj jsem pochopil a zorientoval jsem se celkem rychle i v jednotlivých postavách. Ale začátek filmu byl fakt trochu pomalý a ospalý. Film jistě není určen pro cizince- opravdu by se v ději nevyznali a bez znalostí historie by byli zmateni.
    Uniklo mi, proč se Otto najednou přestal zajímat o syna - jestě v lécebně se k němu choval normálně a pak jako by byl vzduch. Jeho proměnu jsem si vysvětloval tak, že chce ochránit svou rodinu před Stb. Ale nebylo tomu tak. Asi se budu muset mrknout na film ještě jednou, jestli mi něco podstatného neuniklo.

Thelma 7/10
Recenze: Thelma je mysteriózním střetem křesťanské víry a lesbické sexuality Norské umělecké drama o probouzející se dívčí sexualitě a zakázané lásce, jejímuž naplnění brání náboženská bariéra, připomíná tematicky příbuzné filmy Neon Demon a Raw. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2017 14:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 12. 2017 - 21. 12. 2017
TV tipy: Paddington, řidič aut a Seabiscuit uhánějí do Země zítřka Předvánoční televizní výběr neukrývá žádnou zásadní novinku, premiér je v něm ale hned několik. K těm nejvýraznějším patří rodinný snímek Paddington a disneyovský propadák Země zítřka, vidět můžete i dostihového... čtěte zde
Vydáno: 15.12.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Star Wars: Poslední z Jediů 9/10
Recenze: Star Wars: Poslední z Jediů - šťavnatý prostředek trilogie Nové Hvězdné války jsou tradičně nejočekávanějším filmem roku. Prostřední část sequelové trilogie vnáší do známého syžetu celou řadu neotřelých nápadů, skutečně nečekané příběhové zvraty a důležité (i... čtěte zde
Vydáno: 13.12.2017 17:10 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Obávaný poslední z Jediů vyzve Seveřanku Thelmu Jako už tradičně je poslední velkou premiérou roku film ze světa Star Wars, tentokrát dokonce regulérní osmá epizoda. A je logické, že srovnatelnou konkurenci nemá, alternativou tak budiž tři evropská dramata a jedna komedie. čtěte zde
Vydáno: 13.12.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Jumanji: Vítejte v džungli 4/10
Recenze: V Jumanji: Vítejte v džungli se z deskové hry stala videohra bez pravidel V pokračování dobrodružného filmu Jumanji z roku 1995 se stejnojmenná desková hra přetvoří ve videohru, která vcucne několik teenagerů do svého herního světa uprostřed džungle. čtěte zde
Vydáno: 12.12.2017 21:00 v sekci Recenze | Premiéry
0