Atomic Blonde: Bez lítosti

Recenze: Atomic Blonde: Bez lítosti je choreografický showreel akčních scén

Vydáno: 01.08.2017 17:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Přerod herečky Charlize Theron v moderní akční hrdinku je dovršen ve filmu, který sice není dokonalý, ale je v něm jedna dokonalá desetiminutová akční sekvence natočená v jediném záběru.

Atomic Blonde: Bez lítostiRecenzoval/a Jan Varga dne 01.08.2017 17:00. Přerod herečky Charlize Theron v moderní akční hrdinku je dovršen ve filmu, který sice není dokonalý, ale je v něm jedna dokonalá desetiminutová akční sekvence natočená v jediném záběru. Hodnocení: 2.5
Akční špionážní thriller Atomic Blonde: Bez lítosti natočil herec, kaskadér a nyní i režisér David Leitch, dlouholetý kamarád režiséra Chada Stahelskiho (autora obou dílů Johna Wicka), jemuž David jednak asistoval u režie prvního Johna Wicka a zároveň s ním založil bojové výcvikové studio, v němž se herci mohou intenzivně připravovat na akční scény. Zrod Atomic Blonde tak definují především dva zdroje – zaprvé snaha o natočení dalšího snímku, v němž by se podobně jako v Johnu Wickovi zúročil režisérův talent pro vytváření bojových choreografií založených na fyzické akci, a zadruhé koncem Studené války inspirovaný britský černobílý komiks s názvem The Coldest City, jehož je Atomic Blonde volnou adaptací.

Ohodnocení snímku padesáti procenty je pro leckoho v podstatě znamením pro očekávání průměrného filmu, nicméně jsou tu dvě věci, které jsou opravdu silně nadprůměrné, čímž pádem představují pro zhlédnutí Atomic Blonde zdaleka nejsilnější motivaci. První z nich je zhruba desetiminutová scéna z druhé poloviny filmu, natočená bez jediného střihu, a která se svou intenzitou, filmařskou náročností a dokonale realistickým a špinavým ztvárněním řadí do zlatého fondu nejdelších filmových záběrů, kam patří také scéna na pláži z Pokání, úvod Gravitace a mnohé další, vzpomenete si u ní však i na Potomky lidí, hongkongské Hard Boiled nebo indonéský Zátah 2.

Charlize Theron ve filmu Atomic Blonde: Bez lítosti / Atomic BlondeTahle jediná impozantní, komplikovaná a přitom přirozeně natočená scéna představuje bez debaty nejlepší a nejvýraznější část filmu – hlavní hrdinka v ní bojuje s řadou protivníků uvnitř několika pater a schodišť vybydlené budovy pomocí pěstí, kopanců, pistolí a několika improvizovaných zbraní, přičemž se jí do toho ještě motá jeden postřelený úředník, kterého má za úkol ochránit, na všech přítomných neustále přibývají pohmožděniny a krvavé skvrny a na závěr se ty rvačky ještě přesunou ven do ulic, kde vyvrcholí do působivé automobilové honičky. Jde o výjimečný, nekompromisní a brutální soubojový nářez, který slouží jako dokonalá ukázka choreografických a režijních schopností Davida Leitche a také jako jeden z důvodů, proč na film Atomic Blonde: Bez lítosti vyrazit do kina.

Tou druhou silně nadprůměrnou věcí je výkon herečky Charlize Theron v hlavní roli Lorraine, agentky britské tajné služby MI6, která je povolána do Berlína, aby zde vypátrala držitele ukradeného seznamu tajných agentů a zároveň odhalila totožnost dvojitého špiona, spolupracujícího s nepřátelskou stranou. Charlize Theron se po předloňském Šíleném Maxovi dostala do pozice akční hrdinky, jíž dokázala obdařit naprostou věrohodností jak co do hereckého projevu, tak i do bojových dovedností, takže všechny ty pěstní souboje, ohánění se pistolemi a rozdávání kopanců působí v jejím podání velice přesvědčivě. Herečka nejenže musela projít náročným výcvikem, ale její role zahrnuje kromě fyzicky náročné akce i lesbickou scénu či nahotu. Odhodlání Charlize Theron souvisí zřejmě i s tím, že se na snímku podílela i coby producentka.

Charlize Theron, James McAvoy ve filmu Atomic Blonde: Bez lítosti / Atomic BlondeProblém už je ale s tím, jak je její postava napsaná. Jako ledově chladná a nečitelná mrcha, která je naprostou profesionálkou ve svém oboru, ale zároveň schopnou přetvářky, lží a podrazů. Její chladnost ještě podtrhují šedivá atmosféra Berlína (v němž je každým dnem očekáván pád Berlínské zdi), její koupele ve vaně naplněné ledovou vodou i její oblíbený nápoj v podobě vodky s ledem. Je to velký kontrast ve srovnání se zabijákem Johnem Wickem v podání Keanu Reevese, jehož hnacím motorem je uvěřitelně vybudovaný motiv pomsty, a k tomu jde o postavu dodržující jakýsi profesní etický kodex, zatímco Lorraine nectí nic a nikoho a působí hrozně odtažitě a nelidsky, takže se jí na rozdíl od Johna Wicka takřka nedá fandit. Ono ani není moc proč, když jí jde kromě jakýchsi zamlžených osobních cílů jen o zadržení nějakých stereotypních kompromitujících materiálů, po nichž se ve filmu pachtí dvě třetiny postav, a které rozhodně u diváků nevyvolávají dojem, že by jim mělo na jejich úspěšném nalezení nějak záležet.

Ono jde možná o to, jak je napsaný celý film, jehož zdaleka nejslabší složkou je bohužel děj a jeho vyprávění. Příběh je strašlivě komplikovaný a překombinovaný, založený na víceúrovňové špionážní hře na kočku a myš, v níž až do naprostého konce nevíte, kdo všechno dělal na někoho podraz, kdo hrál na dvě a kdo na tři strany a kdo to po celou dobu pekl s kým a proč a za čími zády. I na tom konci, když už jsou všechny karty odkryty, byste ale pravděpodobně rádi ocenili přítomnost někoho, kdo by vám to celé ještě jednou zrekapituloval a podrobně vysvětlil, abyste si mohli být jisti, že jste to pochopili správně.

Charlize Theron ve filmu Atomic Blonde: Bez lítosti / Atomic BlondeUž tak dost složitě vystavěný film je ještě navíc celý orámován scénami odehrávajícími se několik dní poté, v nichž je Lorraine vyslýchána svými nadřízenými (Toby Jones a John Goodman) a všechno ostatní jsou tím pádem flashbacky do minulosti. Celá tahle linie působí poněkud zbytečně, protože dějově film příliš neobohacuje, pouze mu vypravěčsky narušuje rytmus, ještě více jej komplikuje a slouží jen k dovysvětlování některých příběhových nuancí. A vzhledem k tomu, že hlavní hrdinka se zřejmě dožila konce, ztrácí řada potenciálně napínavých scén mnohé ze své intenzity, protože se není proč o Lorraine bát.

Pozoruhodný a z mého pohledu nepříliš vydařený záměr byl proložit celý film cool písničkami z osmdesátých let a zařadit je jako doprovod i k akčním scénám. Za nevydařené toto rozhodnutí považuji proto, že se ty písničky svou častou rozverností mnohdy k těm scénám zoufale nehodí, znevažují veškeré syrové vyznění špinavé a veskrze neokázalé akce a ubírají jim na působivosti, neb pak vypadají skoro jako něco z Kick-Ass nebo z nějaké parodie na akční filmy. Je to pochopitelně subjektivní, ale těžko brát vážně scénu, v níž drsný sovětský mafián umlátí do bezvědomí nevinného mladíka, když k tomu hraje TOHLE.

Charlize Theron ve filmu Atomic Blonde: Bez lítosti / Atomic BlondeVšehovšudy tak máte v celém filmu jednu naprosto brilantní dlouhou akční sekvenci a řadu dalších, byť o poznání méně zapamatovatelných bojových scén, a výborný (spíš fyzický než herecký) výkon představitelky hlavní role. Všechno to ale znatelně sráží scénář, zmatené a nerytmické vyprávění zbytečně překomplikovaného děje s překvapivými pointami na druhou a na třetí a s hned několika konci a nejednotným úhlem pohledu, kdy snímek střídá perspektivu hlavní hrdinky s perspektivou jiné vedlejší postavy, jejího berlínského kontaktu v podání Jamese McAvoye (a okrajově i jednoho sovětského zabijáka). To dělá z Atomic Blonde: Bez lítosti značně nevyrovnanou záležitost, která slouží Davidu Leitchovi jako vstupenka do světa akčních režisérů a Charlize Theron jako vizitka jejího přerodu v moderní akční hrdinku, nicméně samotný zážitek ze sledování filmu je v tomto případě značně rozporuplný.

Český trailer k filmu Atomic Blonde: Bez lítosti

5/10
0,0

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny 5/10
Recenze: Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny jsou lunaparkem vizuálních atrakcí a nenaplněných příslibů Pokračování kouzelnické fantasy série Fantastická zvířata, dějově předcházející událostem známým z Harryho Pottera, se nese ve velmi podobném duchu jako její první díl, uvedený v kinech před dvěma lety. čtěte zde
Vydáno: 14.11.2018 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 46. týden
Kinopremiéry: Fantastická zvířata a Silvio vzlétají za soumraku balónem a objevují Grindelwaldovy zločiny Z devítky aktuálních premiér je tou jasně nejatraktivnější druhý díl ságy Fantastická zvířata, který má podtitul Grindelwaldovy zločiny. Jeho konkurenci pak tvoří zajímavé evropské počiny většinou od silně autorských... čtěte zde
Vydáno: 14.11.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Oni a Silvio 6/10
Recenze: Oni a Silvio je bohémskou satirou odrážející osobnost Silvia Berlusconiho Obrazově opulentní satira Paola Sorrentina o třetím funkčním období italského premiéra Silvia Berlusconiho je plná pečlivě komponovaných záběrů, večírků, prohnilé politiky a nahých žen. čtěte zde
Vydáno: 13.11.2018 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top  20 ČR: 45. týden