Blu-ray recenze: Kong: Ostrov lebek

Blu-ray recenze: Kong: Ostrov lebek

Vydáno: 11.08.2017 17:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Proč je Kong: Ostrov lebek horší než Godzilla? Z jakých důvodů lze disk po obrazové a zvukové stránce řadit mezi referenční? Proč určitá rozhodnutí nejspíš nepotěší techno a audiofil(k)y?

Kong: Ostrov lebekRecenzoval/a Marek Slovák dne 11.08.2017 17:00. Proč je Kong: Ostrov lebek horší než Godzilla? Z jakých důvodů lze disk po obrazové a zvukové stránce řadit mezi referenční? Proč určitá rozhodnutí nejspíš nepotěší techno a audiofil(k)y? Hodnocení: 4
Tom Hiddleston, Brie Larson ve filmu Kong: Ostrov lebek / Kong: Skull IslandKong: Ostrov lebek je v pořadí druhým příspěvkem do tzv. MonsterVerse, které v reakci na úspěch superhrdinských marvelovek společně budují studia Warner Bros. a Legendary Pictures. Navazují na v 50. letech započatou kinematografickou tradici japonského studia TOHO (toho, ehm, s Godzillou), respektive na ve 30. letech započatou kinematografickou tradici amerického studia RKO (KOng, teda King Kong). A protože "v pořadí první" byla pro Warner Bros. a Legendary Pictures Godzilla, které Kong: Ostrov lebek časově předchází, měli bychom se v roce 2020 dočkat cross-overu Godzilla vs. Kong. (Podobně, jako se japonské daikadžu eiga, tj. peckovačky s obřími monstry, prolnuly s monster fláky díky spolupráci TOHO a RKO na snímku King Kong vs. Godzilla.)

Ostrov lebek jakožto reinterpretace a variace na kingkongovský příběh se chce lišit od předchozích verzí (původního King Konga ze 30. let i jeho dvou předělávek z druhé poloviny 70., resp. z nultých let), protože se oprošťuje od vzorce krásky a zvířete. Chce taktéž zapadat do sdíleného světa příběhu obývaného dalšími monstry a mapovaného tajnou vládní organizací. Zatímco zasazení do sdíleného příběhosvěta a orámování (dvojice potitulkových scén s organizací MONARCH - po prologu i epilogu) spojující Konga s Godzillou i Konga s Godzillou díky své vypravěčské efektivitě funguje, snaha o jiné uchopení monstra naráží.

Fotografie z filmu Kong: Ostrov lebek / Kong: Skull Island
Hlavním důvodem, proč naráží, je dle mého potřeba sjednotit oproti předchozím verzím odlišený origin story Konga s pravidly světa příběhu, jak byla nastavena v předchozím filmu MonsterVersa. Godzilla i Kong: Ostrov lebek jsou netradičně vystavěné počiny: nikoliv podle stanovených a (ne)naplňovaných cílů hlavních hrdinů/hrdinek, ale podle toho, jak se proměňuje náhled ústředních postav (a odvisle od nich i ten náš) na ně. Kříženec velryby a gorily (Gojira!) může vytvářet mylné zdání hrozby, aby se ukázalo, že jeho role je chránit lidi před nimi samotnými, když svým přičiněním probudí odvěká monstra (MUTO), s nimiž se může vypořádat pouze pro tyto účely určený Godzillák. Ovšem nelze ozvláštnit brakovou storku o původu a motivacích titulního stvoření z Ostrova lebek tím, že na rozdíl od předešlých nebude vyprávěn příběh krásky a zvířete, a přitom skončit u toho, že chci mít jak monstrum (děsivé stvoření rubající se s ještě děsivějšími stvořeními), tak zvíře (polidštěné monstrum zachraňující krásku v nesnázích).

Zvlášť když chce být tento opičí flák protikladem Godzilly, protože fanouškům a fanynkám namísto odpírání žánrových (a technologických) atrakcí tyto dopřává od samotného začátku. Až natolik, že jak někoho mohl druhý celovečerák Garetha Edwardse odpíráním blockbusterových výjevů unavovat, může někoho jiného třetí režijní kinofilm Jordana Vogt-Robertse snahou o neustálé ozvláštnění viděného a slyšeného s přibývající stopáží ubíjet. Dá se opájet různými typy návazností (na základě zvuků mezi logy a předtitulkovou scénou, na základě grafické podobnosti mezi prologem a první scénou, na základě hudebního můstku mezi první a druhou scénou...), ale dílo nezná miru. Hladké přechody mezi scénami navíc nezastřou nesoudržnost vyprávění kvůli proměňujícímu se počtu postav (opakovaně se spojující a rozdělující frakce) a jejich funkci (horší případ: kanonfuteři, lepší případ: umělé posuvníky ve vyprávění).

Tom Hiddleston, Brie Larson ve filmu Kong: Ostrov lebek / Kong: Skull IslandPředchozí řádky jsou plné výtek, a tak nadprůměrné hodnocení na konci odstavce pravděpodovně překvapí. Veškerá negativa ovšem vychází spíše ze srovnání s Godzillou, kterou autor těchto řádků považuje za výbornou (viz Druhý pohled: http://filmserver.cz/clanek/7624/druhy-pohled-godzilla/). Kong: Ostrov lebek uspokojí více ty, kteří nechtějí ambiciózní blockbuster spojující dvě různé tradice (hollywoodskou a japonskou) a odpírající divácké potěšení, nýbrž monster biják "kombinovanej" s válečným, přiznaně "brakovej" a brakující i jiné texty (filmy, komiksy...), chrlící nápady na úrovni stylistických postupů. (7/10

Upoutávka na Kong: Ostrov lebek (2017)

BD obal filmu Kong: Ostrov lebek / Kong: Skull IslandKong: Ostrov lebek jakožto snímek velkého studia vyšel ve světě v regionálně nekódované edici s českou podporou, a tak se tentokrát u Magic Boxu neopakuje případ s La La Land(em), John Wick 2 či Mlčení(m), kterých jsme se dočkali jenom díky lokálnímu authoringu. Přesto tento origin monstra (a prequel jiného monster filmu) vyvolal vzhledem k několika edicím a rozhodnutím s nimi spojenými menší kontroverzi. Je zvykem, že DVD nabízí pouze dvourozměrnou verzi ve zvukovém standardu odpovídajícím nosiči (Dolby Digital 5.1) a je ochuzeno o bonusy (pouze vystřižené scény a jedno herecké featurette). Je běžné, že BD s dvourozměrnou verzí je pouze v klasickém balení bez vnitřního artworku, obsahuje všechny bonusy (audiokomentář, vystřižené scény, zhruba 50 minut featurettů) a ideálně nejkvalitnější možný přepis (Dolby Atmos!). U Warnerů, jejichž tituly u nás distribuuje Magic Box, se ovšem poslední dobou stalo normou, že u 2xBD trháků s 3D konverzí nemá tato Dolby Atmos (vedle Konga i Fantastická zvířata a kde je najít a LEGO® Batman film). A UltraHD má sice přibalené BD, ale pouze 2D. Sledování buď ve 2D, zato s poslechem výborného Dolby Atmos mixu, nebo v povedeném konvertovaném 3D, zato bez Dolby Atmos mixu. Holt technolologické demo vždy pouze v jednom ohledu.

Corey Hawkins, John Ortiz, Tian Jing ve filmu Kong: Ostrov lebek / Kong: Skull IslandŠkoda takového rozhodnutí, protože Kong: Ostrov lebek patří mezi nejlepší letošní obrazové a zvukové přepisy, v obou případech (3D obraz, Dolby Atmos zvuk ve 2D) představuje demo materiál. K recenzi jsme dostali k dispozici pouze jednodiskovou variantu, ale soudě podle zahraničních recenzí je konverze do třetího rozměru díky práci s hloubkou ostrosti a převážně teplé barevné paletě výborná, nesmírně vtahující.

Obraz (2.40:1) v "pouhých" dvou rozměrech je bezchybný. Věrně reprodukuje teplou barevnou paletu (zelená, žlutá až oranžová), pleťovka herců a hereček stejně jako "porost" monster je nesmírně detailní, vše je dokonale ostré (včetně vysoce kontrastních ikonických záběrů Konga proti slunci). Odstavce plné nadšení a vypichující konkrétní scény jste pravděpodobně beztak četli jinde, a tak stačí zdůraznit, že titul je obrazově referenční. I zvukově, protože - jak by napsal šéfredaktor - Dolby Atmos je imerzivní, což dokládá už titulková sekvence s logy, kdy leteckou akci nevidíme, pouze z mimoobrazového prostoru slyšíme zvuky letadel a ostřelování. S DTS-HD MA 5.1 taktéž není problém, akorát v porovnání s mixem v Atmosu zaostává co do vykreslení detailů prostředí a práci s mimoobrazovým prostorem, a tak je spíš pětikanálový mix výrazný, než že by byl "atmosácky" vtahující. (10/10

Filmová teorie: Tajná minulost King Konga VYŘEŠENA! (Kong: Ostrov lebek)

Tom Hiddleston, Brie Larson ve filmu Kong: Ostrov lebek / Kong: Skull IslandKong: Ostrov lebek má referenční obraz a zvuk, bonusy zaostávají, ale pořád jsou lepší než na Godzille. Důvod je prostý: na rozdíl od ní je možné si k filmu navolit audiokomentář režiséra (Jordan Vogt-Roberts), který je ale bohužel jako jediný přídavný materiál bez české titulkové podpory. Pokud vás zajímá, jak uvažuje fanoušek, který má obsesivní potřebu každou scénu nějak ozvláštnit a každou druhou odkazovat na něco jiného (a dozvědět se na co), zvukovou stopu s povídáním režiséra si poslechněte.

"Zbytek" je standardní. Vybočuje akorát osmiminutovka Monarch Složka 2.0 (Doprovodný archiv), která sestává z virálních videí rozšiřující svět příběhu napříč médii a navazující na podobný bonus z BD Godzilly. Pětice vystřižených scén (3:46 min.) s nedokončenými triky a sestávající z dialogů převážně vedlejších postav je přeskočitelná. Pětice featurettů pokryje veškerý rétorický rejstřík příznačný pro making-of. Herecké hvězdy se prezentují ve dvou krátkých dokumentech, kdy v prvním Tom Hiddleston provádí natáčením (Tom Hiddleston: Neohrožený cestovatel, 6:53 min.) a v druhém vidíme fotografie pořízené Brie Larson za doprovodu režisérského komentáře (Skrz objektiv: Fotografie Brie Larsonové, 2:19 min.). Natáčení je prezentováno jako těžká dřina, zároveň ale jako zábava, protože si tvůrci i herci chválí Vietnam pro tamní lidi, atmosféru a kulturu (Na natáčení: Vietnam, 5:38). A dva delší dokumenty v sekci Vytvoření krále jednak nechávají prostor na vyjádření se režisérovi, který chtěl kongovský příběh oprostit od vzorce krásky a zvířete a který chtěl mít lidské postavy jako nedokonalé (Tvorba ikony, 11:39 min.), jednak pojímají Konga: Ostrov lebek jako další stupínek ve vývoji trikové technologie, a to v návaznosti na původního Konga z ´33. (Povolání boha, 12:47 min.). (7/10)

ZÁVĚRY:
Plakát z filmu Kong: Ostrov lebek / Kong: Skull IslandKong: Ostrov lebek je film velmi uspokojivý v jednotlivostech (záběrech, scénách, konkrétních postupech), o něco méně jako celek (jako vyprávění se rozpadá a zastřešující téma člověk člověku nepřítelem je z hájemství banalit). Podobně se to má s modrým diskem, kdy jednotlivé atrakční sekvence souboje monster či monstra s lidmi mohou posloužit k prezentování kvalit domácího kina (referenční obraz, zdařilá 3D konverze, Dolby Atmos jako zvukový demo materiál), ale kvůli omezením to nelze činit najednou (3D má pouze DTS-HD MA 5.1, Dolby Atmos je zase jenom u 2D).

8/10
0,0

Box office: 38. víkend
Box office: Čarodějovy hodiny přebírají štafetu Americký fantasy snímek pro celou rodinu Čarodějovy hodiny zabodoval, zatímco ostatní novinky měly problém diváky do kina dostat. čtěte zde
Vydáno: 24.09.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 21: filmy z vězení
Top 21: filmy z vězení Že je vězení častým námětem ve filmech, víme. V tomto článku jsem vybral jedenadvacet nejzajímavějších filmů, v jejichž centru je život ve vězení nebo útěk z něho. čtěte zde
Vydáno: 23.09.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
1
Mandy - Kult pomsty 7/10
Za horizontem: Nicolas Cage v halucinogenní revenge story Mandy - Kult pomsty Nicolas Cage hraje muže mstícího se za smrt své přítelkyně v thrilleru Mandy - Kult pomsty, který byl k vidění mimo jiné i na letošním MFF v Karlových Varech. čtěte zde
Vydáno: 22.09.2018 10:00 v sekci Recenze | Za horizontem
0
TV tipy: 21. 9. 2018 - 27. 9. 2018
TV tipy: Rommel a Rambo mají prima bráchu Blade Runnera Ani konec září v televizi neohromí žádnou atraktivní nabídkou, v programech se ovšem přesto najde pár zapomenutých a jen zřídka připomínaných zdařilých filmů. Po letech se navíc odvysílání dočká legendární sci-fi Blade... čtěte zde
Vydáno: 21.09.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Muži touží po skatech a tváři Tři ze čtyř aktuálních premiér jsou tuzemské výroby a zejména pochybná komedie Po čem muži touží je jasným diváckým hitem. Mnohem zajímavěji se ovšem jeví dokument King Skate. Jedinou nečeskou novinkou je polské drama Tvář. ... čtěte zde
Vydáno: 19.09.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0