Blu-ray recenze: Godzilla

Blu-ray recenze: Godzilla na modrém disku není godží

Vydáno: 17.10.2014 17:37 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák a Martin Bubrín

Jak si Godzilla stojí mezi ostatními letošními blockbustery? Je bonusová výbava zklamáním? A jak vypadá třetí rozměr v nočních scénách? A kam se poděl Dolby Atmos? Dozvíte se v recenzi.

GodzillaRecenzoval/a Marek Slovák dne 17.10.2014 17:37. Jak si Godzilla stojí mezi ostatními letošními blockbustery? Je bonusová výbava zklamáním? A jak vypadá třetí rozměr v nočních scénách? A kam se poděl Dolby Atmos? Dozvíte se v recenzi. Hodnocení: 3.5
Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaGodzilla. Co k ní dodat, když valná většina si na ni nejspíš už názor udělala, protože ji neminula v kině (nejlépe v Dolby Atmos, které je opravdu vtahující, i když 3D projekce vzhledem k řadě nočních scén na zážitku příliš nepřidává). Jedná se o inteligentní blockbuster, u kterého i tvůrci Honest Trailers uznávají, že se povedl, i když si přitom nezapomenou dělat legraci z konceptu oddalování diváckého potěšení.

Pokud jste nečetli naše recenze, udělejte tak, prosím. Šéfredaktor napsal střízlivější pohled, daný zklamanými očekáváními a často opakovanou kritikou nezajímavosti postav. Já přispěl protipohledem, kdy jsem naopak ocenil důsledné dodržování velmi ne-blockbusterového konceptu, kdy hledisko je sice lidské, ale celková (makro)perspektiva pohledu na dění, je božská. Za předpokladu, že Godzillu chceme považovat za vyšší sílu udržující řád věcí.

Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaZ toho vyplývá, že pokud přistoupíte na koncept, nebudete mít s tímto v některých ohledech nekonvenčním blockbusterem problém. A pokud znáte sérii filmů s titulním monstrem, nejspíš uznale pokýváte hlavou, že se k předloze přistupuje uctivě... a že nejde o remake, jak si mnozí mysleli nebo stále myslí, ale o pokračování, které může být regulérní součástí godzillího produkčního cyklu. V tomto ohledu je velmi vtipné zapuštění prvního setkání do úvodních titulků, které kombinují fikční aspekt (Godzilla, která se poprvé objevila roku 1954) s reálným (nukleární zbrojení v době studené války).

Ani Edwardsův příspěvek do zavedené série neopomíjí, že nejlepší Godzilly reflektovaly události, které měli diváci v dobré paměti, protože se jich (ne)přímo dotýkaly. Nechybí narážky na poměrně nedávnou fukujimskou katastrofu, připomenuty jsou i jiné výrazné tragické události. Mnohem důležitější ale je, že jsou součástí vyprávění, ve kterém jsou veškeré žánrové scény precizně inscenovány a divák se jimi může opájet.

Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaČasté přirovnání k Stevenu Spielbergovi není náhodné, protože některé sekvence z Godzilly jsou nasnímány jako vybrané z Blízkých setkání třetího druhu (viz přílet odborníků na "místo činu"), Jurského parku (viz způsob snímání nelidských postav) či Války světů (viz železniční přejezd a následné probuzení se u vody). Nejedná se ovšem o "spielbergovskou" manýru a sledování zmíněných pasáží není z diváckého hlediska zautomatizované.

Pozornost je totiž z lidských postav, na které kladou důraz spielbergovská vyprávění, přesunuta na monstra. Lidé s nimi přímo nepřichází do interakce, spíše se navzájem míjejí a konání jedněch má dopad na druhé a naopak. Opustit lidské hledisko by ale znamenalo natočit paradokumentární experiment, na který by studia nejspíš nedala peníze, protože by vypadal jako na celovečerní stopáž natažený úvodní akt z 2001: Vesmírná Odysea.

Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaGodzilla tak nevypadá, protože se lze opájet precizně inscenovanými - spielbergovskými - pasážemi, interpretovat narážky na nedávné události a oceňovat důslednost konceptu, kdy se Gareth Edwards nevzdal svých indie zásad. Před koupí blu-ray disku ale doporučujeme zapůjčení, protože je velká spousta zklamaných diváků, kteří své očekávání berou jako negativum filmu.

MONARCH: Časová linie Godzilly.

BD obal filmu Godzilla / GodzillaJeden z filmů roku vyšel na blu-rayi hned v několika edicích, které se od sebe liší balením i počtem disků. Klasický amaray je dostupný s jedním (2D verze filmu plus bonusy) i dvěma nosiči (2D verze s bonusy a 3D na samostatné placce). Futurepack ve svých útrobách, v nichž na rozdíl od amaraye nechybí vnitřní artwork, skrývá disky dva (2D, 3D). Sběratele nepotěší, že namísto steelbooku vychází futurepack, ale jakmile ho dostanou do ruky, veškeré výtky opadnou. Ocas Godzilly je vystouplý, motiv pokračuje i na druhé straně a ladění do rudé barvy je stylové. Zklamání čeká až po vložení "modráků" do přehrávače, protože situování většiny scén s monstry do tmy nedá vyniknout třetímu rozměru a u česky otitulkovaných bonusů chybí detailnější pohled na vznik filmu.

MONARCH: M.U.T.O. - Japonsko.

OBRAZ A ZVUK (BM):
Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaGodzilla už v kinech vzbuzovala obavy, že sledováním na menším plátně než IMAX ztratí polovinu svého monumentálního kouzla. Po vydání filmu na Blu-ray však přichází ujištění, že obří kaidžu dokáže zapůsobit i na půdorysu „pouhého“ domácího kina, a to díky audiovizuálnímu přepisu, který ikonickému japonskému monstru dodává prvotřídní péči, ostatně jak je u titulů společnosti Warner Bros. zvykem (viz podobně rozmáchlý Muž z oceli).
2D prezentace je tak prvotřídní ukázkou kinematografického spektáklu, i když samotný film jde vcelku razantně proti svým netradičním oddalováním diváckého potěšení (prostřihy pryč od akce). Obraz je neskutečně ostrý a dokonale přehledný, což potěší hlavně u snímku, jehož stěžejní pasáže a akční scény se odehrávají výhradně v noci. Navzdory monotónní barevné paletě rozprostírající se mezi odstíny černé a šedé je veškeré dění bez problému usledovatelné a dovolující vyniknout i jindy nepříliš realistickým vizuálním efektům – právě díky tomu, že je tma, samotná monstra nabývají na větší autenticitě, než když bychom viděli každý jejich nereálný záhyb za denního světla (srovnejte zjev Godzilly v závěrečné scéně). I tak by mohlo být drobným problémem sledovat snímek za dne, protože přísun denního světla na obrazovku televize tmavému obrazu dvakrát nesvědčí – a o to více 3D verzi.

Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaTa je další ze stereotypních postkonverzí, s jejímž třetím rozměrem se nepočítá během samotného natáčení (smysluplné rozmístění objektů před kamerou), ale během postprodukce. Samotný proces však probíhal bez účasti kameramana filmu Seamuse McGarveye, což jde na výsledku dost poznat, protože to vypadá, stejně jako například nedávný Captain America: Návrat prvního Avengera, jako kdyby někdo zmáčkl tlačítko „convert“ a čekal, co z toho vyleze. Logicky film nejvíce tápe v akčních scénách, které jsou v podstatě to hlavní, kde mohl třetí rozměr vyniknout – nasazené brýle na nose však značně ubírají zážitku, protože snímek už nevyniká tak ostrým obrazem a automaticky ztmavuje již tak tmavé pasáže. Tma, kouř a mlha zkrátka odebírají filmu prostorovost a potřebnou hloubku, díky níž by vás Godzilla vtáhla přímo do centra dění.

Nepůsobivé bitvy monster trochu vylepšují denní scenérie (velké celky - japonská elektrárna, město, hory; kamerové přelety nad krajinou - důl), v nich zase hloubka naopak vynikne, ale nevyskytují se v nich hlavní atrakce (Godzilla a MUTO dávající si po tlamě). Lehké záchvěvy funkčního 3D se filmu daří zprostředkovávat pomocí hlediskových záběrů postav, které sledují obří stvoření skrze další plochu, třeba sklo. Ve srovnání s třetím rozměrem jiného kaidžu spektáklu, Pacific Rim - Útok na Zemi, vychází Godzilla bohužel jako poražený – velkofilm Guillerma del Tora se sice taky celý odehrával v dešti, ale svou hloubku a imerzivnost zprostředkoval barevně mnohem přehlcenější vizuální stránkou, který dokázala vtáhnout.

Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaPokud pomineme nikterak oslnivý třetí rozměr, tak velká síla Godzilly spočívá hlavně ve zvukové stopě. Sedmikanálový track DTS-HD Master Audio nabízí precizní ozvučení na míru ušité velikosti titulního monstra, jehož řev má na maximální hlasitost potenciál „rozbíjet okna“ (subwoofer vám dá zkrátka zabrat). Zde se opět potvrzuje, že nejlepší audioprezentaci svědčí žánry sci-fi nebo fantasy, v nichž musí zvukaři přijít s neortodoxními mixy pro neexistující stvoření – krásným příkladem jsou zvuky MUTO, na nichž si vyhráli s maximální mírou kreativity.

Nejen jejich „řev“, ale i dokonale ozvučené (zdánlivě nepostřehnutelné) prostředí, perfektně oddělené dialogy a oldschoolový soundtrack Alexandre Desplata vytvářejí kakofonii zvuků, jíž bychom mohli nazvat takovým „zvukovým 3D.“ Škoda ale, že si k němu nemůžeme pustit odpovídající obraz.

MONARCH: Operation: Lucky Dragon.

BONUSY
Plakát filmu Godzilla / Godzilla
Pokud je disk, na kterém je nejvýrazněji vidět ústup bonusů, je to tento. Ne že by bez pěti minut hodina přídavných materiálů nebyla ve výsledku slušnou výbavou, jenom... je možnost srovnání. Předchozí Edwardsova indie vztahovka s monstry v pozadí měla na blu-rayi skoro čtyři hodiny dokumentů, rozhovorů a vystřižených scén. Nechyběl ani audiokomentář, jehož absence zde zamrzí nejvíce; zvlášť po vyslechnutí si některých režisérových zajímavých prohlášení v dokumentech.

Vysokorozpočtová epika s monstry v popředí a nedůležitými postavami vedle nich má jenom čtyři krátkometrážní dokumenty (o celkové délce necelých čtyřiceti minut) a tři virální videa, která jsou dohledatelná na síti (o celkové délce cca čtvrt hodiny). Něco pozitivního před jejich zhodnocením? Česká titulková podpora nechybí!

Fotografie z natáčení filmu Godzilla / GodzillaPo "rozkliknutí" bonusové nabídky se nabídnou pouhé dvě položky: MONARCH a The Legendary Godzilla. Každá z nich obsahuje kratší featuretty, které si bohužel nelze pustit najednou. MONARCH uvítají ti, kdo nesledovali virální kampaň, během které byly v podobě videí zveřejňovány informace o historii a jednotlivých monstrech. Operation: Lucky Dragon v necelých třech minutách shrne vznik uskupení a první setkání s Godzillou. M.U.T.O. File ve čtyřech a půl minutách představí monstra, proti kterým se to titulní postaví, aby udrželo rovnováhu. A pokud se nechcete znovu dívat na celý film, ale rádi byste si ho připomněli, můžete zhlédnout sedm a půl minuty dlouhé video The Godzilla Revelation, ve kterém jsou shrnuty důležité události z trochu odlišné perspektivy. Příjemné je, že co bylo dříve rozděleno do několika krátkých videí, je zde vcelku.

Pod Legendary Godzilla jsou čtyři featuretty, ale za zmínku stojí jenom jeden - nejdelší - z nich. Godzilla: The Force of Nature stihne v necelé dvacetiminutovce probrat vše důležité, od původní Godzilly přes vážné uchopení látky a hru s perspektivou až k návrhu monster, lokacím, trikům ad. Nejde jenom o reklamní řeči a valná většina informací je opravdu zajímavých, ale krátkometrážní délka je vzhledem k množství témat vyloženě vražedná.

Ken Watanabe při natáčení filmu Godzilla / GodzillaPo obecném dokumentu následuje trojice kratších, zaměřených vždy na něco konkrétního. A Whole New Level of Destruction zaujme spojením praktických a digitálních efektů, Into the Void: The H.A.L.O. Jump zase velkou spoustou materiálů (previzualizace apod.) a odůvodněním zvolené hudby, Ancient Enemy: The M.U.T.O.s. pohledem na funkci monster v příběhu. Důraz na spojení fikce s historií funguje jako zastřešující rámec pro všechny přídavné materiály na disku, ale jeden z nejlepších kinofilmů roku si říká o mnohem více bonusů... nebo alespoň jeden delší, který by umožňoval větší vhled.

MONARCH: Godzilla Revelation - Japonsko.

Fotografie z filmu Godzilla / GodzillaJeden z nejlepších filmů tohoto roku vyšel ve velmi povedeném futurepacku, který si každý sběratel zařadí rád do sbírky. Vystouplý godzillí ocas je natolik stylový, že lze odpustit absentující možnost přehrát si zvuk řevu titulního monstra přímo na obalu. Obraz je ve třetím rozměru velmi potemnělý, a proto ani nevynikne potemnělost, a je veliká škoda, že Dolby Atmos prvenství uzmul o poznání méně komplexní a soudržný blockbuster tohoto léta. Bonusová výbava je zklamáním i v porovnání s jinými vysokorozpočtovými snímky, byť je třeba ocenit její českou lokalizaci. Na rozdíl od X-Men: Budoucí minulost ale není ohlášeno vydání druhé edice, a tak si na své přijdou pouze sběratelé a příznivci kaidžu eiga a nekonvenčních snímků.

0,0

Temná věž 4/10
Recenze: Temná věž není adaptací Kingova opusu, pouze jej variuje Tvůrci Temné věže ji vydávají za kanonické pokračování knižní ságy Stephena Kinga, které variuje události prvního dílu, leč odehrává se alternativně. To sice vysvětluje extrémní odlišnosti v ději, nízkou kvalitu filmu to... čtěte zde
Vydáno: 23.08.2017 14:32 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 34. týden
Kinopremiéry: Barry Seal plánuje velkou oříškovou loupež a míří k temné věži Z trojice premiér měla být v tomto týdnu nejzásadnější ambiciózní kingovská adaptace fantasy Temná věž, po zdrcujících reakcích ale diváky asi bude více zajímat thriller Barry Seal: Nebeský gauner s Tomem Cruisem v hlavní roli.... čtěte zde
Vydáno: 23.08.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Hra o trůny S07E06 7/10
TV recenze: Hra o trůny S07E06 – Za Zdí V předposledním díle sedmé řady dominuje zejména akce a rychlý spád děje, který však tentokrát škodí celkovému příběhu seriálu. POZOR: Text obsahuje nezbytné spoilery k předchozím epizodám! čtěte zde
Vydáno: 22.08.2017 20:49 v sekci Články | Televize
0
Zabiják & Bodyguard 5/10
Recenze: Akční komedii Zabiják & Bodyguard zachraňují Reynolds s Jacksonem jen horko těžko Špičkový bodyguard Ryan Reynolds musí do 24 hodin dopravit do Nizozemí profesionálního zabijáka Samuela L. Jacksona, aby tam mohl svědčit proti bývalému běloruskému prezidentovi Garymu Oldmanovi... čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 14:56 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV Recap: Twin Peaks 14. část 10/10
Twin Peaks Recap: 14. část - "Kdo je ten snílek?" Ve čtrnácté části třetí řady seriálu Městečko Twin Peaks - The Return se odehraje spousta zajímavých událostí. Nad vším se ale vznáší neustálá přítomnost tajemství, o nichž většinou jen sníme. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 12:26 v sekci Články | Televize
0