VYHRAJTE: 5x 2 vstupenky na projekci filmu Logan Noir

Blu-ray recenze: Doctor Strange

Blu-ray recenze: Doctor Strange aneb marvelovská norma

Vydáno: 29.04.2017 10:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák a Martin Bubrín

Čím Doctor Strange obohacuje marvelovské universum? V čem se naopak spoléhá na již mnohokrát viděné? Jak se povedla 3D konverze? Představují bonusy zlepšení oproti Fázi II? Dozvíte se v Blu-ray recenzi snímku.

Doctor StrangeRecenzoval/a Marek Slovák dne 29.04.2017 10:00. Čím Doctor Strange obohacuje marvelovské universum? V čem se naopak spoléhá na již mnohokrát viděné? Jak se povedla 3D konverze? Představují bonusy zlepšení oproti Fázi II? Dozvíte se v Blu-ray recenzi snímku. Hodnocení: 3.5
Chiwetel Ejiofor, Benedict Cumberbatch ve filmu Doctor Strange / Doctor StrangeDoctor Strange je čtrnáctý celovečerní film marvelovského universa, které vedle snímků čítá ještě prequelové a sequelové komiksy, kráťasy odhalující počínání postav mezi jednotlivými tituly a hned několik provázaných seriálů více či méně reagujících na dění v kinobijácích. Origin story (příběh o zrodu) obohacující superhrdinskou franšízu o mystické prvky navzdory rozsáhlosti i mediální rozbíhavosti zůstává přehledné i srozumitelné pro nezasvěcené a umně vytváří zdání změny pro znalé celého M(C)U.

Nabízí se otázka, čím toho dosahuje. Nabízím na následujících řádcích ověřovaný a případně v závěru vyvrácený předpoklad, že prací s vnějšími a vnitřními normami. Zatímco vnějšími normami se rozumí ty převzaté z jiných děl a z tradic, v rámci kterých se osvědčily (například ty ustanovené v rámci marvelovského universa či obecněji velkorozpočtových snímků), vnitřní normy si film stanovuje sám (například ty odchylující se od převládající podoby marvelovského universa). Díky prvním si Doctor Strange zajišťuje onu diváckou přístupnost, protože se spoléhá na ozkoušené, díky druhým nám připadá, že přináší něco opravdu nového.

Mads Mikkelsen ve filmu Doctor Strange / Doctor StrangePřipadá vám, že se tento superhrdina a jeho vývoj nijak neodlišuje od toho, co znáte z jiných marvelovských sólovek, v nichž se arogantní a ve svém oboru precizní sólista naučí brát ohled na ostatní a uvědomí si své místo ve světě (Iron Man, Ant-Man...)? Zdá se vám, že tuhle, ehm, cestu hrdiny výdáte v hollywoodských blockbusterech minimálně od nejmenovaného vesmírného dobrodružství rodiny Skywalkerů a intenzivněji od devadesátek minulého tisíciletí? Zaregistrovali jste, že svým způsobem výstavby se nijak neodchyluje od klasicky odvyprávěných hollywoodských flaků, které jsou organizovány kolem rozhodnutí ústřední postavy? A že i ta odchylka v podobě dvou komiksů předcházejících filmovému dění a představujících výrazné vedlejší postavy (Prastará, Mordo, Wong, Kaecilius) a několik narážek na věci předchozí (vymezení se vůči Avengerům) i následující (spojení sil s Thorem) odpovídá osvědčené strategii Marvelu? No a ten antagonista (či spíše jeho poskok, viz obrázek vpravo) je opětovně zrcadlovým odrazem protagonisty, stinnou stránkou, aby mohla vyniknout charakterová proměna superhrdiny?

Doctor Strange vskutku nemá moc co nabídnout s ohledem na vyprávění, protože se převážně spoléhá na ony vnější normy. Ani ty akční scény, v nichž se prostupuje prostorem a bojuje se v pohyblivém prostředí, nijak nevyčnívají v kontextu sommersovských či nolanovských blockbusterů posledních pár dekád. I proto působí klimax a vyřešení střetu s Dormammuem svěže, protože vnější - marvelácké a obecně blockbusterové - normy narušuje a vytváří si vlastní (vnitřní). Namísto střetu s antagonistou a jeho přisluhovači ve velkolepé akční sekvenci zde přichází zvrat využívající možnost manipulace s časem a konfrontaci nahrazuje vyjednáváním.

Tilda Swinton, Benedict Cumberbatch ve filmu Doctor Strange / Doctor StrangeOzvláštňující je i začlenění mystických prvků a možnosti cestování astrálními dimenzemi, protože ostatní superhrdinové se spoléhají na technologii či své nadpřirozené schopnosti dané rozvinutím fyzičky, nikoliv mentálních schopností. Stylisticky jde za dlouhou dobu o nejnápaditější marvelovku, ale ne proto, že se v ní přeskupují budovy a vůbec je klíčová hra s časoprostorem, jelikož tyto postupy byly k vidění v jiných a o poznání ambicióznějších studiových snímcích (ano, nolanovky). Důvodem je, že se Strange víc než předchozí superhrdinské počiny universa inspiruje ve svých komiksových předobrazech a přejímá z nich surrealistické výjevy z astrálních dimenzí. A konečně má nápaditou hudební kompozici, protože jednotlivé skladby spojuje nejenom s postavami, ale i s tématy, přitom si různě pohrává s opakováním motivů v krátké souslednosti za sebou pro vyjádření časové smyčky.

Doctor Strange je příkladem toho, že marvelovky si i v třetí Fázi a s více než deseti zářezy uchovávají přístupnost (danou spoléháním se na osvědčené) i atraktivnost (danou novými postupy) díky tomu, že vybalancovávají vnitřní a vnější normy. Kde se spoléhají až příliš na vnější normy i s ohledem na další naplánované projekty studia, tam se setkávají s divácky spíše rozpačitými ohlasy (Avengers: Age of Ultron). Kde se naopak snaží o vyvážení známého (co do vyprávění, castingu...) a toho ozvláštňujícího (co do stylu, klimaxu...), tam divácky bodují. Na můj vkus je ale toho povědomého o něco víc, a tak jsem nebyl odstřelen do astrálních dimenzí, ale pořád lepší, než dostat železnou pěstí. (MS: 7+/10)

Oficiální upoutávka na Blu-ray/HD vydání filmu Doctor Strange (2016)

BD obal filmu Doctor Strange / Doctor StrangeAni na Blu-rayi nevybočuje Doctor Strange z normy stanovené předchozími marvelovkami, přichází pouze s jednou variací. Modrý disk či disky je možné zakoupit ve třech edicích, a to klasické jednodiskové v plastovém balení bez vnitřního artworku a dvoudiskovou s 3D verzí na druhém nosiči taktéž v amarayi. Vedle toho u specializovaného prodejce je k pořízení graficky nápaditý steelbook s vyraženým Agamattovým okem na přední straně a zachycenými stránkami knihy "čar a kouzel" jakožto vnitřním artworkem. Agamottovo oko je i v hlavním menu, které je stejně jako film a skoro všechny bonusy (až na audiokomentář) lokalizované do češtiny. Podobně jako u předchozích marvelovek a vůbec některých titulů spadajících pod Disney jsme bohužel ochuzeni o osmikanálovou zvukovou stopu, k poslechu je pouze šestikanál. A kdo nemá možnost přehrání snímku ve 3D, přijde i o IMAX verzi (formát se přepíná mezi 2.39:1 a 1.78:1), protože poměr stran se ve 2D nemění (zůstává 2.39:1). (MS)

Tři vystřižené scény z filmu Doctor Strange (2016)

Benedict Cumberbatch ve filmu Doctor Strange / Doctor Strange3D verze filmu poskytuje jednu velkou výhodu, a to měnící se formát filmu mezi 2.39:1 a 1.78:1, přičemž v IMAXovém formátu jsou prezentovány všechny atrakční sekvence, jimž více prostoru na obrazovce přidává mnoho na působivosti. Celkově můžeme o obrazovém přepisu napsat, že následuje vysoký standard předchozích počinů studia Marvel, čili že je nejsilnější ve vykreslování velkých celků, obsahuje velkou hloubku obrazu (ve 3D), skvěle pracuje s detaily a s použitím barev. 3D provedení sice trochu škobrtá v tmavších pasážích, ale na to si diváci vybaveni 3D brýlemi již nejspíše zvykli. Vizuálně se Doctor Strange ostatním marvelovkám vymyká zejména působivými halucinogenními sekvencemi, které platí za hlavní atrakce filmu. Například Stephenovo první nahlédnutí do kout multiversa vynikne oslnivou prací s barvami a triky, což jej povyšuje na hranici vizuálního spektáklu.

Co se týče zvukové stránky, opět by se dala opakovat floskule o prvotřídním ozvučení a vypisování jednotlivých složek (hudba, dialogy, ruchy apod.), které zní naprostou čistotou. Disney/Marvel si zkrátka své BD vydání patřičně hlídá, o čemž svědčí vždy i naprosto profesionální audiovizuální přepis, kterému se dá jen stěží něco vytknout. (BM: 9/10)

Tým Thor: část 1 (2016)

Doctor StrangePoznámka o variaci se týkala bonusových materiálů, protože na rozdíl od "Blůček" z Fáze II zabere jejich zhlédnutí víc než hodinu času. Tentokrát je film o filmu, rozdělený na pět tematických částí přehratelných i dohromady, rozsáhlý (má bez dvou minut hodinu), ale nejde dál než za propagaci produktu. Pětice featurettů pokrývá rozmanitá témata (Strangeovy proměny - od komiksu k adaptaci a obsazení titulní role, Strangeova společnost - o vedlejších rolích a režisérovi, Matérie reality - o kostýmech, rekvizitách a výpravě, Napříč časem a prostorem - o natáčení akčních scén a vizuálních tricích, Největší skladatel - o hudební kompozici). Přesto si zachovávají určitou jednotu, protože je spojuje na jedné straně zasazování do marvelovského kánonu, na druhé vytváření zdání odlišnosti.

V prvním dokumentu slyšíme, že film i postava s sebou nově přináší motiv nadpřirozena, ale stále jde v prvé řadě o superhrdinu a jeho vývoj, jako tomu bylo u všech předchozích sólovek. V druhém dokumentu si zase mimo jiné vyslechneme, že režisér zapadá mezi tvůrce do té doby nespojované s blockbustery (jako u těch předchozích marveláckých), nebojí se ale experimentovat s žánrem a přinášet nový pohled na věc (a nabídnout tedy v něčem odlišnou marvelovku). V třetím dokumentu lidé ze štábu vypráví, kolikátá je to už jejich práce na vytváření marvelovského universa, které ale odkrývá další části světa, protože se ve snímku podíváme tam, kde jsme se dosud nepodívali. A podobně by se dalo pokračovat i u zbývajících dvou, ale podstatné je, že ta necelá hodina vytváří velmi zdařile zdání změny.

Doctor Strange (Benedict Cumberbatch)Zbytek videobonusů je spíše do počtu. Pětice vystřižených scén o délce necelých osmi minut byla pravděpodobně vystřižena jednak kvůli zbytečnému narušování tempa, jednak z důvodu přílišné brutality (tj. antagonista konečně dostává více prostoru). Čtyřminutovka přežbleptů ukazuje, že s Cumberbatchem je zábava pracovat, protože natáčení nebere vážně a svými legráckami baví kolegy. Krátký - sedm a půl minut dlouhý - featurette o dalších titulech ve Fázi 3 formou promluv tvůrců a ukázek náčrtků teasuje věci příští (sólovka Black Panthera, galaktické blbnutí a avengerovský cross-over) a čtyři a půl minuty dlouhá nevtipná legrácka Tým Thor: Část 2 (nepochopitelně bez jedničky) má zodpovídat, kam se odklidil Thor.

Jak se u marvelovek stalo zvykem, jediný opravdový vhled do vzniku nabízí až audiokomentář režiséra, který jako jediný nemá české titulky. Ačkoliv byla stopa nahrávána krátce před premiérou, funguje v prvé řadě jako obrana potenciálních kontroverzí či vybočení z řady: od halucinogenních sekvencí, které mají vzdávat poctu původním strangeovským komiksům, po kauzu ohledně whitewashingu asijské postavy, která je obhájena jako boj proti klišé a zároveň stereotypu starého asijského muže ovládajícího umění boje a mysticismu. (MS: 7+/10)

Výňatek z přežbleptů z BD filmu Doctor Strange (2016)

Logo filmu Doctor Strange / Doctor StrangePro film i modrý disk Doctor Strange platí, že jsou velmi dobré až výborné, když vybočují z norem stanovených předchozími marvelovkami a jejich vydáních na nosičích pro domácí kino. Snímek je stylisticky opojný, což vyniká v povedené konverzi do 3D. Bonusy dávají víc nahlédnout na vznik díla a audiokomentář se dotýká i sporných bodů, a tak funguje jako jejich obhajoba. Pokud se Blu-ray stane normou pro Fázi III (povedenější konverze, než bývalo zvykem, delší bonusy), je to jedině dobře. Pokud se stylistická hravost filmu promítne i do dalších marvelovek a ty přestanou být z hlediska vyprávění "konvenční" (byť postklasické či rozprostírající se napříč médii), budou další superhrdinské počiny snad něčím víc než sázkou na jistotu.

7/10
0,0

Dunkerk 9/10
Recenze: Dunkerk – mistrovské dílo války bez zbytečného patosu Nový film Christophera Nolana vypráví vrstevnatý příběh o událostech při evakuaci vojsk ze severní Francie a využívá při tom velmi pečlivě budované atmosféry napětí. čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 7. 2017 - 27. 7. 2017
TV tipy: Pán přílivu a poslední císař testují své instinkty a topí se ve vodním světě Prázdniny pokračují a televize pochopitelně udržují volnější tempo a nepouští se do žádných experimentů. Lákadly tohoto týdne jsou devítioscarové drama Poslední císař, romance Pán přílivu a pár hlavně u nás neznámých... čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Valerian a město tisíce planet 6/10
Recenze: Valerian a město tisíce planet – „šestý element“ Vizuálně působivá, byť příběhově průměrná adaptace průlomového sci-fi komiksu od Luca Bessona napovídá, že tento vizionářský tvůrce ještě neřekl poslední slovo. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2017 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Twin Peaks Recap: 10. část 8/10
Twin Peaks Recap: 10. část - Laura je ta pravá V desáté části třetí řady Twin Peaks jsme mohli sledovat pokračování násilného tažení Richarda Horna stejně jako pokračování Dougieho odyssey, která nabrala znovu neočekávaný směr. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2017 18:09 v sekci Články | Televize
0
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Valerian letí do Dunkerku, města tisíce planet Tento týden se v kinech ponese ve znamení premiéry válečného dramatu Dunkerk, s nímž bude Christopher Nolan bojovat nejen o přízeň diváků, ale určitě i o nějaké ceny. Bez ambicí není ani velkolepý francouzský snímek Luca... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0