V roce 1942 se v Casablance setkávají Kanaďan Max (Brad Pitt) a Francouzka Marianne (Marion Cotillard), agenti britské tajné služby (asi), kteří se dosud nikdy v životě neviděli, ale mají předstírat, že jsou manželé, aby se mohli vetřít na soukromý společenský večírek a spáchat na něm atentát na nacistického důstojníka. A zamilují se do sebe.
Na druhou stranu to rozhodně není čekání nepříjemné. Spojence natočil režisér Robert Zemeckis jako mix válečné romance a válečného dramatu, v němž je ovšem minimum akce (za celou dobu dojde jen ke dvěma přestřelkám, jednomu výbuchu náklaďáku a dvěma leteckým náletům) a i způsob Zemeckisovy režie je příjemně retro. Čili ve filmu není zběsilý střih, tempo je klidné a vyrovnané, příběh je relativně přímočarý a nekomplikovaný, funguje i dobová stylizace (byť většina exteriérů je digitální, ale triky jsou povětšinou kvalitní a není to moc poznat) a celkově snímek evokuje spíš filmy z minulých desetiletí, tudíž jej ocení i starší generace diváků, jimž může značná část současné hollywoodské tvorby připadat až příliš uspěchaná a zmatená. Pocitově Spojenci připomínají něco mezi Casablancou, Anglickým pacientem a Valkýrou.
Takže. Max a Marianne úspěšně spáchají atentát, načež spolu odletí do Londýna, kde se vezmou, začnou spolu bydlet a narodí se jim dcera. Marianne zůstane s dcerou v domácnosti a Max vezme nějakou úřednickou práci v tajné službě. Tam se po nějaké době na základě nejedné indicie dozví, že Marianne by mohla být ve skutečnosti německá špionka (a ten zabitý nacistický důstojník byl údajně stejně proti Třetí říši). Během nastávajícího víkendu se tudíž Max snaží zjistit pravdu dřív, než se ji dozví jeho nadřízení, a zařídit se podle toho.
Trochu problematické je i to, že když se konečně po hodině dočkáte toho hlavního, o čem film je, tak se stane ještě povrchnějším a naivnějším než doposud. Onen pozoruhodný psychologický motiv traumatu z toho, že váš milovaný partner může být někdo jiný, než za koho se vydává, už nevyústí v nic zajímavějšího než v onen pocit sílící nejistoty a strachu z nejhoršího, a ve chvíli, kdy je pravda odhalena, tak film skončí. Romantická rovina funguje také mnohem lépe v první polovině, zejména proto, že oba hrdinové se coby manželé chovají i tváří úplně stejně, jako když manželství pouze předstírali, což, ještě posíleno nedostatkem výrazu v unavené Pittově tváři, ztěžuje divákovi možnost vcítit se do jejich situace i do nich samotných.
Jinak jsou ale Spojenci veskrze líbivým a obecně doporučitelným filmem, co se honosí atraktivním obsazením hlavních rolí a zvučným jménem schopného režiséra. Skýtají příjemný staromódní filmový zážitek, který však poměrně rychle vyšumí, což je zapříčiněno zejména nedostatky v jednání postav a ve vývoji příběhu, v němž řada scén sice má šanci silně zapůsobit, leč řada dalších zas vyvolá dojem křečovitosti a strojenosti (míchání karet, porod uprostřed bombardování), což ještě spolu s nedostatkem invence zejména v druhé polovině snímku (i to závěrečné rozuzlení mohlo být o trochu důmyslnější) celkový dojem shazuje.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











