Blu-ray recenze: Kniha džunglí

Blu-ray recenze: zatím nejzdařilejší Kniha džunglí na povedeném Blu-ray

Vydáno: 09.12.2016 18:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák a Martin Bubrín

Knihu džunglí v kinech provázely nadšené ohlasy, jak si ale vede s odstupem v domácím kině? Neztrácí druhé zhlédnutí okamžik překvapení? Stojí audiovizuální přepis za to? A co bonusová výbava? Vše najdete v této recenzi.

Kniha džunglíRecenzoval/a Marek Slovák dne 09.12.2016 18:00. Knihu džunglí v kinech provázely nadšené ohlasy, jak si ale vede s odstupem v domácím kině? Neztrácí druhé zhlédnutí okamžik překvapení? Stojí audiovizuální přepis za to? A co bonusová výbava? Vše najdete v této recenzi. Hodnocení: 3.5
Neel Sethi ve filmu Kniha džunglí / Kniha dzunglíAť není pochyb: Kniha džunglí je nejzdařilejší verzí příběhu o zvlčelém chlapci, který upřednostňuje přírodu před technologií (evidentně se nacházíme v předpočítačové době) a který si kvůli traumatu z dětství myslí, že mluví se zvířaty, aby si postavení ve smečce získal zapálením lesa a zabitím jednoho ze zvířat. Dobře, tentokrát vážně(ji): nemyslím si, že jde o výborný film, kterému z hlediska vyprávění a podřízení technologie příběhu nelze nic vytknout a který je o tolik lepší než jiné letošní snímky s mluvícími zvířaty (haló, významově komplexnější Zootropolis?), či o tolik povedenější adaptací/předělávkou "animáče" od Disneyho (haló, formálně hravý a vypravěčsky soustředenější Obr Dobr?).

Kniha džunglí je dalším hraným remakem animovaného rodinného filmu z disneyovského kánonu (101 dalmatinů, 102 dalmatinůKráska a zvíře, Popelka, Tarzan). Neznamená to však, že je dalším z řady, protože namísto žánrových atrakcí a stylistické excesivnosti v případě kostýmů a rekvizit vše podřizuje vyprávění. Nesnaží se ani o modernizaci, protože nedochází k reinterpretaci kanonického příběhu, a význam pohádky neaktualizuje s ohledem na současnou společenskou situaci, ale obrací se k mytické podstatě kiplingovského narativu (prométheovský mýtus, platónský mýtus o jeskyni, příběh o dospívání).

Neel Sethi ve filmu Kniha džunglí / Kniha dzunglí
Z řady vybočuje tím, že se obrací do disneyovské minulosti, když upomíná na klasické disneyovky a s nimi spojené postupy (Sněhurka a sedm trpaslíků, Dumbo, Bambi...), zatímco nejmodernější technologie podřizuje tomu, aby bylo publikum vtaženo do světa příběhu a vyprávění. Nejmodernější technologie používá proto, aby bylo u prostředí dosaženo ani ne tak fotorealističnosti (k čemu konkrétnímu - místu, období - by se zobrazované vztahovalo?), jako spíš hyperrealističnosti (k "šedesátkové" Knize džunglí odkazující - a i tento referent se v mnohých scénách ztrácí). Návrat k poetice výstavní skříně studia a její připomenutí v hrané podobě se ukáže být jako dvousečná zbraň. Snaha o klasické vyprávění v době fanouškovského přepisování, transmediálních franšíz a tvorby rozsáhlých fikčních světů je sice sama o sobě ozvláštňující, jenže tato Kniha džunglí nedosahuje potřebné soudržnosti a tonální vyrovnanosti, aby se mohla stát budoucí klasikou.

Navazuje na šedesátkovou verzi, která kvůli různým problémům (přepisování a změna tvůrců během produkce, smrt producenta Walta Disneyho necelý rok před premiérou) skončila jako sled žánrových atrakcí (muzikálových čísel, burleskních skečů) orámovaných jako příběh o pomstě. Verze z roku 2016 se snaží o příčinně provázaný narativ, jenže je ve výsledku až příliš epizodická (půlhodina mezi svými, půlhodina u nových známých - Balúa, půlhodina s konfrontací nebezpečí - opic a tygra). Namísto bezešvé kontinuity zapojuje serializované postupy jako záchranu na poslední chvíli a objevení se nových postav, protože je třeba posunout vyprávění dál (had, opice).

Fotografie z filmu Kniha džunglí / The Jungle BookZávěrečný akt sice zúročuje všechny nastíněné motivy navázané na hlavní postavu (nebezpečí Rudého květu, Baluovo přátelství, dospělý člověk proti Šer Chánovi, Bagíra uznávající vynalézavost, dovednost slonů a vzájemná pomoc...). Nedochází ovšem ke zcelení epizod, naopak o to víc vyvstane odlišná strategie jednotlivých aktů (první založený na poznávání světa a jeho pravidel s několika pasážemi předvádějícími vyzrálost technologie, druhý brzdící vývoj, třetí vrstvící linie předchozích). A víc než v případě vyprávění je film neukázněný žánrově, když začleňuje dvě muzikálové vsuvky a dobrodružně-akční pasáž v království gigantopotéka. Kniha džunglí (2016) se vzdaluje kultovní rozpadlosti Knize džunglí (1967), bohužel nemá ani narativní a žánrovou ukázněnost zdařilejších hraných disneyovek (Popelka, Obr Dobr). Zůstává nadprůměrným rodinným počinem, který bude po Avatarovi, Pí a jeho život a Zrození i Úsvitu Planety opic pamatován jako další technologický krok vpřed co do uvěřitelnosti zvířat a prostředí, budou připomínány scény odkazující k jiným audiovizuálním dílům (Apokalypse!) a dosahující emocionální působivosti mýtů (nahlédnutí mimo jeskyni, přinesení ohně). Celek ale za částmi či postupy zaostává. (8/10)

Featurette Já jsem Mauglí z bonusů k filmu Kniha džunglí (2016)

BD obal filmu Kniha džunglí / Kniha dzunglíKniha džunglí se u nás prodává ve třech různých edicích. První, jednodisková, nabízí film ve 2D plus bonusy v klasickém plastovém balení bez vnitřního artworku a s disneyovsky strohým modrým potiskem disku. Druhá, dvoudisková, má kromě výše popsaného ještě druhý disk s 3D verzí, která patří k jedněm z nejzdařilejších, protože už samotný film stírá hranice mezi živou akcí a animací, respektive se více blíží druhé zmíněné. Třetí, taktéž dvoudisková, se liší balením: oproti amarayům je ve steelbooku bez jakýchkoliv nápisů, zato s výjevy z filmu (na přední straně Mauglí a Bagíra, na zadní tygr Šer Chán) a s povedeným vnitřním artworkem, na kterém se rozpíná gigantopitékus Ludvík. Překvapující a potěšující je, že na rozdíl od jiných disneyovek jsme tentokrát nebyli v porovnání se zahraničními vydáními o nic ochuzeni, a to jak po bonusové, tak i po zvukové stránce!

Výňatek z dokumentu Nový pohled na Knihu džunglí z bonusů k filmu Kniha džunglí (2016)

O Knize džunglí se před premiérou v souvislosti s reprezentací uvěřitelného a v počítači kompletně vytvořeného světa mluvilo jako o „novém Avataru“ – a alespoň z toho hlediska dostává nejnovější disneyovka pravdě. Pokud bude divák ignorovat poněkud klopotné epizodické vyprávění, odmění se mu audiovizuální stránka strhujícím zážitkem, při němž si opravdu lze vychutnat film pouze na sledu obrazů a zvuků. A mnohem více než u sledování National Geographic si divák bude užívat fotorealistickou animaci prostředí a zvířat, která jednoduše bere dech, což platí i o Blu-ray přepisu, na nějž může být studio Disney po právu pyšné.

Obě verze – 2D i 3D – jsou dechberoucí prací s (digitální) hloubkou ostrosti, barvami a počítačovými triky. Trojrozměrná verze navíc odhaluje neskutečnou bohatost světa, který má co nabídnout i ve více plánech najednou, a obsahuje jak tradiční 3D atrakce, tak imerzivní efekty, díky nimž svět na obrazovce vypadá až neuvěřitelně reálně. Je to trošku pokrok od takového Pí a jeho života, v němž byly ještě občas rozpoznatelné limity mezi reálným prostředím a kompletními CGI sekvencemi, tím, že je Kniha džunglí CGI celá, není s čím objekty před kamerou porovnat. Jde o opravdu přesvědčivou prezentaci, která ve filmu vynikne v jakémkoliv počasí (skvělá práce s mokrou srstí) i barevném spektru (zde byste se zejména mohli bát o viditelnost Bagíry v noci, nicméně i takto tmavé pasáže jsou neuvěřitelně přehledné). Zkrátka demo materiál.

U zvuku tomu je stejně. DTS-HD Master Audio 7.1 je skvělým společníkem pro reprosoustavu domácího kina, v němž vynikají jemné nuance prostředí, burácející pasáže i dobrodružná hudba. Vypisovat cokoliv dalšího by vlastně bylo jen vršení floskulí, protože zvuk u Knihy džunglí je špičkovým standardem, na který bychom měli být zvyklí všude (BM: 10/10)

Výňatek (o tricích) z dokumentu Nový pohled na Knihu džunglí z bonusů k filmu Kniha džunglí (2016)

Jon Favreau ve filmu Iron Man 2 / Iron Man 2
Walt Disney Studio dlouhodobě zanedbává bonusové materiály, pokud se zrovna nejedná o jejich rodinné stříbro v podobě animovaných filmů pro celou rodinu, potažmo o věci od Pixaru. V přídavných materiálech by se zde vyloženě nabízelo srovnání výsledného snímku s jeho hrubou verzí (točenou před modrým pozadím), či alespoň přítomnost obsáhlé galerie, která by měla návrhy světa a postav v něm. Ničeho takového se nedočkáme, Kniha džunglí má "pouze" neotitulkovaný režisérův audiokomentář a film o filmu i dva doplňující krátké featuretty s českými titulky.

Na druhou stranu, jak praví jedna nejenom žurnalistická floskule, kvalita zvítězila nad kvantitou. Audiokomentář režiséra sice obsahuje shodné informace s filmem o filmu (potažmo naopak, jak chcete), ale Favreauovi umožňuje rozpracovat některé myšlenky. S touto přídavnou zvukovou stopou budou nejspokojenější ti/ty, které zajímá, co vše je animované. A je s podivem, že audiokomentář je v podstatě jediným bonusem, který se více zabývá otázkou tvorby triků a jejich uvěřitelnosti.

Artwork filmu Kniha džunglí
Zmiňovaný film o filmu Nový pohled na Knihu džunglí, trvající 35 minut, nepojednává o nové adaptaci/remaku animované klasiky z hlediska trikové převratnosti, ale v disneyovském kontextu. U kulatého stolu sice zasedli producent Brigham Taylor, supervizor vizuálních efektů Robert Legato a režisér Jon Favreau, ale jejich povídání se vždy vztahuje k Disneymu. Dozvíme se, že režisér na disneyovkách vyrůstal a filmem jim chtěl vzdát hold (úvodní logo jakožto pocta ruční animaci, úvodní záběr odkazující na Bambiho, závěr s knihou na "původní" Knihu džunglí, příroda jako jedna z postav podobně jako ve Sněhurce a sedmi trpaslících ad.). I hvězdný casting (Murray, Johansson, Elba, Kingsley) navazuje na disneyovskou tradici obsazování dabérů a dabérek známými osobnostmi, kterou započal stejnojmenný film z roku 1967. A při natáčení ve Státech bezmála kultovní písně I Wanna Be Like You se zase dostavil skladatel Richard M. Sherman spjatý s disneyovskými úspěchy na poli hudby. Na druhou stranu nechybí vymezení nové verze oproti původní, ale ani slovo o tom, že u disneyovek je běžnou praxí animovanou verzi předělávat na hranou, protože značka je u studiových konglomerátů nade vším.

Víc než půlhodinový dokument doplňují a bonusovou výbavu uzavírají dva kratší featuretty. Tříminutový Chrám krále Ludvíka - vrstva po vrstvě kombinuje záběry z nahrávání písně (za účasti Shermana) s obrázkovým scénářem, rozpracovanou animací, natáčením před modrým pozadím a výslednou podobou scény. Škoda, že bonus není řešen formou volby několika úhlů záběru. Osmiminutový Já jsem Mauglí není ani tak o představiteli hlavní role, i když si s ním všichni užili na natáčení spoustu zábavy a mají pro něj jenom slova chvály (ačkoliv by bylo osvěžující slyšet, že toho smrada nemohli ani vystát a nejraději by ho nechali sežrat pravým tygrem). Featurette je více o natáčení před modrým plátnem, ale ke složité technologii přistupuje tak, aby ji pochopilo i dítě. O technologické propracovanosti se snad dozvíme za několik dekád, když k příležitosti remakování hrané verze, která je remakem animované verze, vyjde Zlatá či Stříbrná edice. (7/10)

Výňatek (o úvodní scéně) z dokumentu Nový pohled na Knihu džunglí z bonusů k filmu Kniha džunglí (2016)

Logo filmu Kniha džunglí / Kniha dzunglíNostalgie stranou, Kniha džunglí (2016) je zatím nejlepší adaptací knižní předlohy Rudyarda Kiplinga a mnohem, mnohem lepším rodinným filmem, než byla animovaná disneyovka (1967). Opojení mytologickým vyprávěním a hyperrealistickou animací stranou, nejde kvůli problematickému závěrečnému aktu o takový zázrak, jak tvrdily některé nadšené zahraniční i tuzemské ohlasy. Blu-ray má referenční obraz a zvuk, bonusy patří v současnosti k nadprůměru a převažuje u nich kvalita nad kvantitou. Nezbývá než jednoznačně doporučit koupi, i když je cena (jednodisku, dvoudisku i steelbooku) nadsazená.

Výňatek (o Scarlett Johansson) z dokumentu Nový pohled na Knihu džunglí z bonusů k filmu Kniha džunglí (2016)

7/10
0,0

TV tipy: 20. 10. 2017 - 26. 10. 2017
TV tipy: Šílený Max, Luther, Jindřich IV. a Méďa Béďa se vydávají na zběsilou cestu Tento týden je v televizi dosti specifický, protože se v něm sešlo hned několik méně známých a mnohdy i docela povedených žánrovek. Největším tahákem je ale premiéra vychvalovaného sci-fi Šílený Max: Zběsilá cesta. čtěte zde
Vydáno: 20.10.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bajkeři 3/10
Recenze: Bajkeři mají Snowboarďáky a Rafťáky jako nedostižný vzor Česká teenagerská komedie Bajkeři vypráví o tom, jak tři kluci, závislí na internetu, počítači a mobilu, vyrazí proti své vůli na kolech do přírody a zjistí, že se s holkama dá bavit i jinak než jen přes sociální sítě.... čtěte zde
Vydáno: 19.10.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
matka! 5/10
Recenze: Aronofskyho matka! dělí diváky na dva tábory a děsí biblickými vizemi Drama/horor/podobenství matka! začíná jako intenzivní psychologicky-vztahové dusno, které se ovšem postupně překlápí do krvavých a brutálních biblických alegorií. Těžkopádný blábol, nebo mistrovské, originální a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 42. týden
Kinopremiéry: Před globálním nebezpečím chrání bajkery matka! Ač do kin aktuálně vstupuje sedm premiér, široce atraktivní jsou vlastně jen dvě, a to psychologický snímek Darrena Aronofského matka! a katastrofické sci-fi Geostorm. Divácky navštěvovaná bude zřejmě i tuzemská komedie Bajkeři. ... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 41. týden
TOP 20 ČR: severský Sněhulák zmrazil konkurenci Z prvního místa hned po týdnu vymetla Blade Runner 2049 adaptace Nesbøho detektivky Sněhulák, i přes rozpačité ohlasy kritiků. Na třetí místo se nově vyhoupli animovaní poníci v My Little Pony Film. čtěte zde
Vydáno: 17.10.2017 16:00 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0