Rozbor prvního teaseru: Rogue One: Star Wars Story

Vydáno: 07.04.2016 14:06 v sekci Novinky | Trailery - Pavel Klimeš a Martin Bubrín

V prosinci do kin dorazí očekávaný spin-off série Star Wars zaměřující se na události před Epizodou IV, kdy se skupina povstalců pokusila ukrást plány Hvězdy smrti. Snímek Garetha Edwardse (Godzilla) nyní odhaluje první teaser.

První film ze série Star Wars Anthology, zabývající se osudy a událostmi mimo rod Skywalkerů, je po vzoru filmu Síla se probouzí velmi tajemným projektem. (Pro méně obeznámené s ambiciózními plány tandemu Disney/Lucasfilm jen podotýkám, že tento film není pokračováním nové epizody Star Wars, kterou jsme viděli v prosinci. Jeho pokračování, tj. Epizodu VIII uvidíme v prosinci 2017.) Dlouhou dobu jsme o filmu Garetha Edwardse věděli pouze základní premisu, totiž krádež plánů první Hvězdy smrti týmem povstaleckých vojáků. A samozřejmě obsazení, jemuž vévodila herečka Felicity Jones. Až včera jsme se dočkali prvních solidních informací v podobě teaseru.

Fotografie z filmu Rogue One: A Star Wars Story / Rogue One: A Star Wars StoryDoba, v níž se nový film odehrává, je více než jasná. Jde o události přímo předcházející Epizodě IV - Nová naděje. Povstalecká aliance se dozví o nejmocnější zbrani zlého Galaktického impéria, stanici Hvězda smrti a chce ji jakýmkoli prostředky zničit. K tomu samozřejmě potřebuje její konstrukční plány, aby dokázala odhalit skryté slabiny. Z širší perspektivy příběhů Star Wars  vlastně nejde o žádnou novinku. Krádež plánů Hvězdy smrti neboli operace Skyhook byla v materiálech tzv. expandovaného universa (dnes nekanonické Star Wars Legends) znázorněna tolikrát, že příběhy počítačovými hrami počínaje a romány konče musely být v rámci kontinuity upraveny do té míry, že hrdinové toho kterého příběhu vlastně ukradli pouze část plánů vesmírné stanice.

Teaser, který byl exkluzivně zveřejněn v televizním pořadu Good Morning America nám ukazuje hlavní postavy, z nichž klíčovou je Jyn Erso (Felicity Jones), která je všechno jen ne počestná občanka Impéria. Padělání imperiálních dokumentů, krádeže a únik před zákonem jsou jen špičkou ledovce hříchů, které si s sebou tato mladá žena nese. Od svých patnácti let žije bez rodičů, je zbrklá, neposlušná a agresivní. V teaseru vidíme Jyn, jak ji odvádějí v poutech na povstaleckou základnu (s největší pravděpodobností jde o Yavin 4), pravděpodobně před Mon Mothmu, nejvyšší velitelku povstalců. Tato bývalá senátorka, kterou jsme poprvé viděli v Epizodě VI - Návrat Jediů (a jejíž kanonický titul je „kancléřka“) měla mít důležitější roli i v Epizodě III - Pomsta Sithů, avšak většina „politických scén byla vystřižena a Mothma se pouze mihla v pozadí. Později se několikrát objevila v animovaném seriálu Klonové války. Nyní se jí tedy dočkáme a dokonce v podání herečky Genevieve O'Reilly, která hrála Mon Mothmu v Pomstě Sithů.

Felicity Jones ve filmu Rogue One: A Star Wars Story / Rogue One: A Star Wars StoryJyn Erso se následně ohradí, že jsou přece všichni vzbouřenci, tak se bouří. To je doprovázeno scénou likvidace stormtrooperů. Nyní je již také jasnější, na co onen záhadný název filmu naráží. Spousta fanoušků se domnívala, že jde přímý odkaz na nejslavnější stíhací letku zvanou eskadra Rogue, ale zdá se, že měli spíše pravdu jejich oponenti (k nimž jsem se řadil i já <má hruď se dme pýchou> :-) - pozn. red.), kteří tvrdili, že primárně půjde o něco jiného.

Další v pořadí je povstalecký voják, kterého hraje Diego Luna a který je patrně parťákem a styčným důstojníkem Jyn, který má dávat pozor, aby se nedůvěra, kterou povstalci k Erso chovají, nepotvrdila. V podstatě jde o podobné, avšak genderově obrácené úlohy, kterou měl v počítačové hře Star Wars: Dark Forces (kde jsme hned v první misi také kradli plány Hvězdy smrti) žoldák Kyle Katarn a povstalecká agentka Jan Ors.

Ben Mendelsohn ve filmu Rogue One: A Star Wars Story / Rogue One: A Star Wars StoryMezi tím vidíme záběry na obrovskou vesmírnou stanici, před níž jsou hvězdné destruktory pouze malými loděmi a do níž se právě montuje obří talíř superlaseru. To koresponduje s Novou nadějí, v jejímž průběhu byla stanice po 19 letech stavby konečně uvedena do provozu (a tento akt doprovodilo zničení Alderaanu). Dále vidíme záběr na postavu Bena Mendelsohna, který se zdá být imperiálním admirálem. Jeho uniforma je však bílá a doplňuje ji i plášť, což dává tušit, že jde ještě o někoho významnějšího. Nasnadě je hodnost velkoadmirála, což byl ve Star Wars Legends titul udělený pouze několika málo jedincům, z nichž patrně nejvýznamnější byl velkoadmirál Thrawn, který se poprvé objevil na počátku 90. let v knihách spisovatele Timothyho Zahna.

Následují záběry na imperiální vznášedlový tank, postavu postaršího bojovníka v kovovém brnění (Forest Whitaker), který bude mít v příběhu patrně úlohu jakéhosi mentora. Poté vidíme záběry na scénu po bitvě, v níž se objevují stormtroopeři v černé zbroji se zcela novým typem helem. Tento záběr se objevil již v prvním preview a jde patrně o příslušníky elitních komand, což je patrně in-universe důvod, proč jsme je nikdy neviděli v původní trilogii Star Wars. Dalším v pořadí je záběr na zajaté povstalecké piloty a další nové typy imperiálních vojáků, tentokrát v pískové barvě. V záběru na utíkající Jyn s jejím parťákem je i droid. To je pravděpodobně role Alana Tudyka, který má mít ve filmu motion-capture postavu.

Forest Whitaker ve filmu Rogue One: A Star Wars Story / Rogue One: A Star Wars StoryDalším členem týmu je bojovník s tyčí (Donnie Yen), který si hravě poradí s celou skupinou stormtrooperů. Poté následuje několik záběrů bitvy, které se účastní i několik elitních vojáků v černé. Po bitvě se místem masakru prochází výše zmíněný imperiální admirál. Následuje záběr na jinou postavu v plášti, přistupující k zářící nádrži, po jejíchž stranách stojí dva červení gardisté, kteří jinak chrání císaře Palpatina. Může tedy být tato postava císař?

V poslední várce záběrů vidíme postavu vojáka s dlouhými vlasy (Wen Jiang), který se žene jako o život proti nepříteli, pravděpodobně v již zmíněné bitvě. Jak nyní vidíme, účastní se jí i několik kráčejících kolosů AT-AT, které se tak proslavily v bitvě na Hothu v Epizodě V - Impérium vrací úder. A na závěr posledních pár ponaučení od postavy, kterou hraje Whitaker. Pokud Jyn při jejím úkolu chytí a následně zlomí, co se z ní stane, když bude dál bojovat? Načež vidíme Erso v černé imperiální uniformě (pilot nebo střelec?).

Fotografie z filmu Rogue One: A Star Wars Story / Rogue One: A Star Wars StoryCo jsme v tomto prvním teaseru neviděli, jsou postavy, které ve filmu ztvárňují Riz Ahmed a Mads Mikkelsen a hlavně jsme neviděli slavnou postavu, která se zde může objevit, protože je naživu a která se i nejspíš objeví. Řeč je pochopitelně o Darthu Vaderovi, jehož honba za ukradenými plány je to první, co jsme o něm kdy vůbec dozvěděli. Samozřejmě jde pouze o teaser, který by měl představit hlavně nové postavy a nezbývá, než se těšit na další.

Film Rogue One: A Star Wars Story má v Česku premiéru 15. prosince 2016.

(Tento text byl rovněž publikován na portálu Czech Star Wars Universe.)

Teaser zhlédněte níže.

Originální teaser filmu Rogue One: Star Wars Story

Kingsman: Zlatý kruh 8/10
Recenze: Kingsman: Zlatý kruh rozšiřuje agentský svět o americkou pobočku Akční špionážní komedie Kingsman: Zlatý kruh stále baví velmi dobře, často ale přitom opakuje vtipy z předchozího dílu, oproti němuž sice na kvalitě ztrácí, ale zase ne o mnoho. čtěte zde
Vydáno: 20.09.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Kingsman a LEGO Ninjago prožívají zlaté časy ve zlatém kruhu Jasnou jedničkou mezi aktuálními premiérami je pokračování akční dobrodružné komedie Kingsman s podtitulem Zlatý kruh. Děti určitě ocení i LEGO Ninjago film, zbytek novinek už je určen trochu náročnějšímu divákovi.... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 37. týden
TOP 20 ČR: již druhý týden vede žebříček To Po premiéře se ve vedení stále udržel Kingův horor To, za nímž zůstaly dva české tituly, které si pouze vyměnily umístění mezi sebou. Šlo o Hurvínka a kouzelné muzeum s dramatem Po strništi bos. čtěte zde
Vydáno: 19.09.2017 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 37. víkend
Box office: To se vznáší nad novinkami Kingovská adaptace To neměla žádnou konkurenci a bez problému obhájila první místo žebříčku Box Office i týden po premiéře. Novinky Americký zabiják a matka! neměly šanci. čtěte zde
Vydáno: 18.09.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 15. 9. 2017 - 21. 9. 2017
TV tipy: Jack Ryan prožívá osudnou noc, v níž hraje Need for Speed Ani v polovině září nedokáží televize přitáhnout diváky nějakou větší a atraktivní premiérou. Z nabídky tak tentokrát vyčnívají dva nepříliš známé režijní debuty slavných herců, konkrétně Jacka Lemmona a Chrise Evanse.... čtěte zde
Vydáno: 15.09.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0