VYHRAJTE: 5x 2 vstupenky na projekci filmu Logan Noir
 
Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Pojištění.cz - nejširší nabídka online pojištění v ČR!
Oscar 2016: Ohlédnutí - pět největších oscarových překvapení

Oscar 2016: Ohlédnutí - pět největších oscarových překvapení

Vydáno: 03.03.2016 20:00 v sekci Články | Publicistika - Václav Limberk

Předání 88. ročníku Cen americké filmové akademie je za námi, čímž se oficiálně ukončila únorová award season a skončil každoroční "hon na Oscary". Jaká byla největší překvapení letošního ročníku?

SDÍLET:    
OscarsOscary jsou rozdány a my se můžeme nyní už v klidu za 88. ročníkem předávání nejprestižnějších filmových cen ohlédnout. Celý večer se prostřednictvím jeho hostitele Chrise Rocka nesl ve znamení "hysterické" antikampaně proti protestům některých filmových tvůrců, nejhlasitěji projevených například ústy osob jako Spike LeeJada Pinkett Smith a Will Smith, že Oscaři jsou "bílý" a poukázání na to, že během posledních dvou let se v nominacích neobjevili žádní afroameričtí tvůrci. 

Bohužel Americká filmová akademie reagovala jako "potrefená husa" a tak téměř veškeré Rockovy monology se nesly v duchu stále trapnějších a únavnějších vtípků na téma zesměšňování těchto protestů a "nenásilného" dělání si legrace sama ze sebe, které bylo čím dál tím více otravnější a bezpředmětné. Jednou se to ještě dalo snést a bylo to vtipné, například když Rock navrhl, že by se měla udělat kategorie "černých Oscarů", ale při dalším neustálém omílání toho samého, už, přesně podle známého lidového rčení, opakovaný vtip přestával být vtipem. 

Jaká tedy byla ta největší letošní oscarová překvapení, co se týče konečného rozdělení cen?

Fotografie z filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road1. Dominance Šíleného Maxe v téměř všech technických kategoriích. Šílený Max byl jedním z nejlepších filmů roku a jeho řemeslná, technická stránka byla perfektní. Zisk většiny Oscarů právě v technických kategoriích proto není až takovým překvapením, nicméně rozhodně je příjemné zjištění, že akademie ocenila film, který byl rebootem kultovní "undergroundové" série z osmdesátých let. Film, který neměl žádné "vážnější" ambice, natož ty oscarové. George Miller si jím splnil svůj klukovský sen o tom, že jednou v životě natočí opravdu velký hollywoodský blockbuster za "megavelký" peníze (rozpočet 150 milionů dolarů). Kupodivu se v Hollywoodu našli stejní "šílenci" jako Miller a ten nás odměnil jedním z nejdivočeji a nejoriginálněji pojatých blockbusterů vůbec. A jelikož šlo o technicky dokonalou filmařinu, která sází na "starou dobrou ruční práci" více než na digitální efekty, Akademie si "nemohla dovolit" tento fakt přehlédnout.

Šílený Max tak v konkurenci technicky rovněž dokonalých filmů REVENANT Zmrtvýchvstání nebo Most špiónů po zásluze, i když trochu "povinně", vyzobal všechny hlavní technické kategorie - střih, kostýmy, make-up, výprava, mix zvuku a střih zvuku. Přesto je překvapivé, že se akademici s takovou jednomyslností drželi právě Šíleného Maxe a nerozdělili nějaké ceny i Marťanovi, který byl rovněž "technickým" filmem. Marťan byl pak jedním z největších smolařů večera, neboť neproměnil ani jednu ze sedmi nominací. Druhým oscarovým smolařem byla Carol, která už ale vyšla na prázdno i na Zlatých glóbech, tudíž její neocenění během Oscarů už tolik nepřekvapilo. 

Alicia Vikander ve filmu Ex Machina / Ex Machina2. Oscar za nejlepší vizuální efekty pro film Ex Machina. Právě vizuální efekty byla jediná kategorie, která upřela Šílenému Maxovi naprostou dominaci v technických kategoriích. A upřímně šlo o jedno z největších oscarových překvapení večera, zvláště když se Ex Machina octla v konkurenci vizuálně daleko robustnějších filmů jako Star Wars: Síla se probouzí, Šílený Max, Marťan a REVENANT. Vedle Šíleného Maxe byly právě poslední Star Wars tím největším favoritem, u kterého se počítalo, že by měl tuto kategorii ovládnout. Star Wars tak potkal podobný osud jako Marťana a Carol, když v konečném zúčtování neproměnily žádnou z pěti nominací.

Ex Machina více než na vizuální efekty vsadila na inteligentní scénář režijně debutujícího Alexe Garlanda, který byl rovněž oceněn nominací v kategorii nejlepší původní scénář. Vítězství Ex Machiny je překvapivé i ze "statistického" pohledu, neboť podle statistik jeprvním filmem, kterému se po pětačtyřiceti letech povedlo vyhrát Oscara v této kategorii, přestože nebyl nominován v kategorii nejlepšího filmu. To se naposledy povedlo válečnému filmu Tora! Tora! Tora! , který v roce 1970 porazil Generála Pattona. Vítězství Ex Machiny je ale působivější, neboť porazilo čtyři silné konkurenty. Tora! Tora! Tora! měla za konkurenci pouze Generála Pattona

Sam Smith - Spectre / Spectre3. Oscar za nejlepší původní píseň pro Spectre. Zatímco v kategorii nejlepší původní hudba svou roli splnil favorizovaný Ennio Morricone, který si konečně odnesl zlatou sošku po předešlých pěti neproměněných nominacích a jednom čestném Oscarovi z roku 2007, v kategorii nejlepší písně jasný favorit nebyl. Odborníci se nicméně přikláněli k tomu, že si Oscara odnese nejspíše Lady Gaga spolu s Diane Warren za píseň "Til It Happens to You" z dokumentárního filmu The Hunting Ground o sexuálních útocích na amerických kampusech, kterou toho večera Lady Gaga živě a velmi emotivně předvedla.

Vedle ní pak byla mírným favoritem i píseň "Earned It" od zpěváka známého jako The Weeknd z eroticky laděného trháku Padesát odstínů šedi. Místo toho si cenu odnesl, stejně jako na Zlatých glóbech, anglický zpěvák Sam Smith za spíše průměrnou skladbu "Writings on the Wall" z poslední bondovky Spectre. "Writings on the Wall" byla hojně kritizována zvláště ve srovnání s předchozí Bond skladbou "Skyfall" od Adele, která si za ni odnesla Oscara před třemi roky. V jejím případě to bylo ale podle většiny názorů zaslouženější než letos v případě Sama Smithe. V tomto bodě se Akademie ukázala jako silně konzervativní v ocenění "ne tak špatné" Smithovy písně. 

Sylvester Stallone ve filmu Creed / Creed4. Sylvester Stallone odešel z večera s prázdnou. Stallone byl nominován v kategorii nejlepšího herce ve vedlejší roli v Creedovi, což byla taky jediná nominace pro tento snímek. Odborníci, kritika i my (tedy já osobně) jsme v oscarových analýzách předpokládali, že se Akademie nad Stallonem "smiluje" a Oscara mu přeci jen dá. Vše tomu nasvědčovalo. Stallone se po úspěšné premiéře Creeda v Americe loni v listopadu probojoval jako poslední kandidát do oscarové pětice nominovaných a jeho šance i díky mediální kampani se zdály stále větší. Nasvědčovala tomu i první "vlaštovka" v případě jeho zisku Zlatého Glóbu. Stallone byl na hereckého Oscara (v hlavní roli) nominován pouze jednou v životě, a to hned na začátku své kariéry, kdy se doslova přes noc proslavil jako Rocky Balboa v Rockym. Tehdy ale Akademie dala přednost před mladým, začínajícím, "včera ještě neznámým" hercem jinému (Stallona tehdy porazil Peter Finch za Televizní síť). Po čtyřiceti letech měl tedy Stallone možnost získat Oscara za roli, s kterou začínal a díky které prorazil. Místo mladého začínajícího herce tu nyní byl jako zestárlá "akční hvězda na odpočinku", která v rámci svého omezeného hereckého projevu předvedla své "best of".

Malým náznakem toho, že by mohl přijít "spoiler", který by Stallonemu zkazil radost, byla BAFTA pro Marka Rylance za roli sovětského špióna v Mostu špiónů. Přesto je překvapení, že americká Akademie mu nakonec dala přednost. Samozřejmě Rylance předvedl skvělý herecký výkon a není to tak, že by cenu dostal nezaslouženě. Přesto má člověk pocit, že to Akademie dala Stallonemu "sežrat" se vším všudy, když ho nejdříve "nalákala", aby se pak k němu macešsky otočila zády. Stallone, který na anti-Oscarech Zlatých malinách získal "vykupitelskou cenu" za to, že se jako držitel mnoha Zlatých malin propracoval z "nejhoršího herce 20. století", jak byl tímto sdružením v roce 1999 otitulován, až k oscarové nominaci za Creeda, tak dopadl stejně jako jiný "napravený hříšník" Mickey Rourke, který před lety neuspěl v podobně laděné roli ve Wrestlerovi.

Fotografie z filmu  / Spotlight5. Konečně to poslední a největší překvapení přinesla hlavní kategorie nejlepší film. Zde byl jako hlavní favorit vnímán REVENANT. Sázka na nejistotu a Spotlight  také nebyly úplně bez šance. Nakonec si ale cenu odneslo drama Spotlight, které mělo to štěstí, že se evidetně trefilo do vkusu Akademie svým tématem. Z režijního hlediska nejde o tak radikální a originální počin jako například zmíněný REVENANT nebo i Sázka na nejistotu. Ale jeho téma - zneužívání dětí v řadách katolické církve - je tím hlavním důvodem, proč mu nakonec Akademie dala před REVENANTEM přednost. Malým signálem, že by Spotlight mohlo všechny překvapit ziskem Oscara v kategorii nejlepší film, byl úspěch den před Oscary na Independent Spirit Awards, kde dominovalo a odneslo si hlavní "nezávislé Oscary" v kategorii film a režie.

Oscaroví akademici tak letos učinili to, co udělali v minulosti už mnohokrát předtím. Rozdělili obě hlavní ceny (film a režie) mezi dva snímky. V roce 1999 si například cenu za nejlepší režii odnesl Steven Spielberg za Zachraňte vojína Ryana, zatímco nejlepším filmem byl vyhlášen Zamilovaný Shakespeare. Podobně o čtyři roky později byl nejlepším režisérem vyhlášen Roman Polanski za Pianistu, zatímco filmem roku bylo vyhlášeno Chicago. Vedle toho se Spotlight zapsalo do historie jako první film od Největší představení na světě z roku 1952, který vedle Oscara za nejlepší film získal už jen jednu cenu, v tomto případě za nejlepší původní scénář.

WEDOS.cz - Nejlevnější registrátor domén v ČR, neomezený webhosting, virtuální a dedikované servery

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Dunkerk 9/10
Recenze: Dunkerk – mistrovské dílo války bez zbytečného patosu Nový film Christophera Nolana vypráví vrstevnatý příběh o událostech při evakuaci vojsk ze severní Francie a využívá při tom velmi pečlivě budované atmosféry napětí. čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
LFŠ - Mučedníci
LFŠ - Mučedníci: transcendence skrz transgresi Jak je patrné z názvu, tematický článek - původně psaný před lety jako esej na akademické půdě - je určen náročnější čtenářské obci, která se nezalekne odborných pojmů. Text vydáváme k příležitosti 43. LFŠ, která má... čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 08:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 21. 7. 2017 - 27. 7. 2017
TV tipy: Pán přílivu a poslední císař testují své instinkty a topí se ve vodním světě Prázdniny pokračují a televize pochopitelně udržují volnější tempo a nepouští se do žádných experimentů. Lákadly tohoto týdne jsou devítioscarové drama Poslední císař, romance Pán přílivu a pár hlavně u nás neznámých... čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Valerian a město tisíce planet 6/10
Recenze: Valerian a město tisíce planet – „šestý element“ Vizuálně působivá, byť příběhově průměrná adaptace průlomového sci-fi komiksu od Luca Bessona napovídá, že tento vizionářský tvůrce ještě neřekl poslední slovo. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2017 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Twin Peaks Recap: 10. část 8/10
Twin Peaks Recap: 10. část - Laura je ta pravá V desáté části třetí řady Twin Peaks jsme mohli sledovat pokračování násilného tažení Richarda Horna stejně jako pokračování Dougieho odyssey, která nabrala znovu neočekávaný směr. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2017 18:09 v sekci Články | Televize
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Bright: Will Smith proti fantasy bytostem v traileru (21.07.2017 09:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Valerian letí do Dunkerku, města tisíce planet (19.07.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Dvojitý milenec povyšuje brakový thrillerový námět na umělecké psychologické drama (17.07.2017 15:00 v Recenze | Premiéry)
- Star Wars: Poslední z Jediů - nové plakáty a video z natáčení (17.07.2017 12:29 v Novinky | Trailery)
- Disney představuje nového Aladina a Jasmínu (16.07.2017 12:00 v Novinky | Zprávy)
- Quentin Tarantino chystá film o Charlesi Mansonovi (12.07.2017 15:35 v Novinky | Zprávy)
- Daniel Craig se má údajně vrátit jako James Bond (11.07.2017 10:26 v Novinky | Zprávy)
- Atomic Blonde: Bez lítosti v finálním traileru (03.07.2017 15:05 v Novinky | Trailery)
- Zemřel režisér filmu Rocky John G. Avildsen (17.06.2017 11:39 v Novinky | Zprávy)
- Spielbergův nový film představuje áčkové obsazení (09.06.2017 10:13 v Novinky | Zprávy)
- Box Office: Wonder Woman má nejlepší "ženský" otvírák (05.06.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- TV tipy: Hercules prožívá nadějný rok v zeleném pekle, bojuje s paradoxem času a volá matku (02.06.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Box Office: Pátí Piráti z Karibiku přebírají vedení (29.05.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- Chystá se indický Rambo (21.05.2017 07:04 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Deset nejlepších filmů Davida Lynche (20.05.2017 19:03 v Články | Publicistika)
- Stallone a Chan se objeví v akčním filmu Ex-Baghdad (12.05.2017 09:28 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Nolanův Dunkerk v prvním úplném traileru (05.05.2017 19:20 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   29/2017

Dunkerk
9/10

Nový film Christophera Nolana vypráví vrstevnatý příběh o událostech při evakuaci vojsk ze severní Francie a využívá při tom velmi pečlivě budované atmosféry napětí.


Chaty

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

The Defenders (1x)
Wonderstruck (2x)
Pacific Rim: Uprising (2x)
Bright (7x)
Dunkerk (3x)
Jigsaw (2x)
The Shape of Water (3x)
Alfa (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2017 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
DOPORUČUJEME: Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: FILMSERVER)
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver