Fiktivní postavu Rockyho Balboy s přezdívkou "Italský hřebec" vymyslel tehdy prakticky neznámý a tudíž i bez potřebného "star power" jména Sylvester Stallone. Stallone jednou v roce 1975 sledoval jeden ze zápasů tehdejšího mistra světa v těžké váze Muhammada Aliho proti naprosto neznámému outsiderovi Chucku Wepnerovi. Wepner dokázal Alimu srdnatě vzdorovat celých patnáct kol a jednou dokonce dokázal Aliho dostat do problémů a poslat mistra světa k zemi. Wepner sice odcházel z ringu strašlivě zbitý a poražený, ale pro Aliho to byla nečekaně těžká obhajoba. A pro Stallonea ideální nápad na film.
Stallone napsal bleskově během několika nocí scénář a s ním pak navštívil duo producentů společnosti United Artists Roberta Chartoffa a Irwina Winklera. Stalloneův scénář se společnosti líbil a už se přemýšlelo o tom, koho do titulní role obsadí. Padala jména jako Ryan O'Neal, Robert Redford, Burt Reynolds nebo James Caan. Stallone ale tvrdohlavě trval na tom, že Rockyho musí hrát on. Chartoff s Winklerem byli zoufalí a snažili se Stalloneův scénář odkoupit a postupně Stalloneovi nabízeli čím dál větší sumu. Stallone, který měl tehdy v kapse pár dolarů, ale odolal a oba producenti mu nakonec ustoupili. Naštěstí pro nás a samozřejmě i pro Stallonea, který si s Rockym zajistil budoucí hvězdnou kariéru a slávu.
Rocky byl ale od začátku propagován jako milostný příběh, nikoliv jako film o boxu. Tehdejší pravidla šoubyznysu totiž znala nepsané pravidlo, které znělo, že filmy o boxu netáhnou a tudíž nevydělávají. Jenže každé pravidlo má svou výjimku a pravidla se postupem času také mění. Rocky byl právě tím černým koněm, v tomto případě "italským hřebcem", který představuje právě onu výjimku, která pravidla poruší a pozmění.
Rocky skutečně nezačíná jako film o boxu navzdory slavné úvodní scéně, kdy Rocky Balboa (Stallone) svádí v jednom druhořadém filadelfském zaplivaném klubu druhořadý souboj se Spiderem Rickem o pár drobných. Rocky sice boxuje už léta, ale bez valného úspěchu a bez nějakých ambicí, čímž dohání k šílenství trenéra Mickeyho (Burgess Meredith), kterému s Rockym dojde trpělivost a nabídne jeho skříňku jinému boxerovi. Naštvaný Rocky se z toho vyzpovídá plaché sestře svého kámoše Paulieho (Burt Young) Adrian (Talia Shire).
Mezitím mistr světa Apollo Creed (Carl Weathers) přijde o oponenta pro svůj další zápas, kterým chce symbolicky na nový rok 1. ledna 1976 oslavit dvousetleté výročí města Filadelfie. Apollovi padne do oka právě neznámý Rocky díky své přezdívce "Italský hřebec". Rocky má šanci jedna ku miliónu, ale chce sám sobě dokázat, že dokáže s mistrem světa vydržet celých patnáct kol, což ještě nikdo před ním nedokázal. Rocky začíná tvrdě trénovat na svůj životní zápas.
A zbytek už je historie, valné většině filmových fanoušků dobře známá. Rocky je nejen nejslavnějším levákem (v boxerské hantýrce "southpaw", za časů VHS překládaném otrocky doslovným "jižní tlapa"), ale také nejslavnějším boxerem filmové historie. A pokud bývá Rocky označován jako druhý nejlepší film s boxerskou tematikou za Zuřícím býkem, pak jeho titulní hrdina, boxer s "dobrým srdcem" je nejslavnější filmová boxerská postava všech dob.
Za Rockyho byl Sylvester Stallone dokonce hned dvakrát nominován na Oscara za scénář a nejlepší herecký výkon v hlavní roli (což se předtím povedlo jen Orsonu Wellesovi a Charlie Chaplinovi, za rok potom ještě Woodymu Alllenovi), cenu ale bohužel nakonec nezískal ani jednu. Tu nakonec překvapivě bral režisér John G. Avildsen, producenti Chartoff a Winkler za nejlepší film a střihači Richard Halsey a Scott Conrad. Nominace pak neproměnili ani Stalloneho spoluhráči Burt Young, Burgess Meredith a Talia Shire, kteří byli všichni nominováni v kategorii vedlejší herecký výkon. Zbývající, z celkem devíti nominací, pak měli ještě Bill Conti za nejlepší originální píseň ("Gonna Fly Now") a střihači zvuku.
Rocky byl také jedním z prvních filmů, kde se při scéně Rockyho tréninku uplatnil steadicam, díky němuž dokázali filmaři plynule nátačet scény běhu. Ke kultovním scénám v Rockym patří především Rockyho běh po schodech k Muzeu umění ve Filadelfii a slavná tréninková montáž, v níž Rocky podobně jako skutečný filadelfský boxer Joe Frazier (cameo ve filmu) mlátí pěstmi do hovězího masa nebo dělá kliky na jedné ruce. K vrcholným scénám nepochybně patří i samotný zápas, který se ve skutečnosti natáčel před davem bezdomovců v Los Angeles, kteří vytvořili úžasnou kulisu přeplněného filadelfského Spektra. Rockymu, který nakonec těsně prohraje na body, se podaří v prvním kole senzačně Creeda poslat k zemi a ten posléze bojuje s Rockym souboj "na život a na smrt" ve strhujícím tempu. Úžasně natočené finále bere dech i dnes.
Rocky byl nejen jedním z uměleckých vrcholů roku 1976, byl i komerčně nejúspěšnějším filmem roku. Film, jehož náklady jen těsně přesáhly omezený rozpočet jednoho miliónu dolarů a Stallone musel šteřit, kde se dalo, takže třeba do filmu obsadil i svého bratra Franka Stallonea do role pouličního zpěváka, svou tehdejší ženu Sashu do role fotografky a svého psa Butkuse, který hrál sám sebe, měl nakonec obrovský úspěch, když u domácích pokladen vydělal 117 a celosvětově pak zbruba 225 milionů dolarů.
Obrovský úspěch nemohl samozřejmě zůstat bez odezvy a rockyovská série se postupně s tříletou pravidelností rozrostla o dvojku, trojku a komerčně nejúspěšnější díl série. Po pěti letech od čtyřky pak Stallone ságu málem pohřbil pátým dílem. O mnoho let později pak složil úspěšný reparát s finálním dílem rockyovské série v podobě Rockyho Balboy. Postava Rockyho se dokonce vrátí minimálně ještě jednou ve spin-offu této série. Rocky je nepřekonaný milník jak této série, tak i jedním z vrcholných filmů nejen co se boxerské tematiky týče vůbec. Rockymu bude ve filmové historii vždy patřit jedno z předních míst.