Destrukce je alfou a omegou současných amerických blockbusterů. Ať už jde o komiksové velkofilmy, akční snímky nebo sci-fi, téměř vždy jsou v nich americká města v ohrožení ničivé hrozby zvenčí. Může jít o bitvu superhrdinů, útok mimozemšťanů, válku obřích robotů nebo honičku aut, v každém případě však město padá do základů, a to ve velkolepých trikových scénách, v nichž se krkolomně bortí budovy a umírají stovky lidí. Hollywood je zkrátka fascinován zkázou, která spočívá v tom, že minimálně jedna zásadní scéna (nebo finále snímku) závisí na hromadné destrukci čehokoliv – obraz největší zhouby paradoxně bývá hlavní atrakcí výsledných filmů, na níž se diváci nejvíce těší.
Zatímco ve většině blockbusterů je ničení záležitostí jen několika scén, v některých z nich jde o hlavní střed dění. Čímž se dostáváme ke katastrofickému žánru jako takovému, v němž hlavní hrdinové většinou stojí proti přírodní katastrofě, kterou jen těžko dokáží ovlivnit – proto před ní prchají. Takový subžánr zažil své poslední silnější ozvěny v devadesátých letech, kdy vznikly snímky jako
Twister,
Drtivý dopad nebo
Rozpoutané peklo (dnes již téměř naivní, zpátečnické filmy), na něž se později v novém tisíciletí snažily navázat megalomanie Rolanda Emmericha jako
Den poté nebo
2012.
San Andreas, které právě přichází do kin, by se dalo nazvat kompromisem mezi těmito dvěma přístupy.
Samozřejmě jen s tím rozdílem, že je celý koncipován jako jedna dlouhá atrakce v zábavním parku, čemuž jí přidává i uvádění ve 3D a hlavně „zážitkovém formátu“ 4DX. Není divu, když se na režijní stoličku velkofilmu za 100 milionů dolarů posadil
Brad Peyton, jehož posledním počinem byl dětský dobrodružný snímek s (hodně zkaženou) příchutí Julese Vernea
Cesta na tajuplný ostrov 2, taktéž zamýšlen jako jízda na horské dráze, v níž hlavní hrdinové po devadesát minut utíkají před nástrahami ostrova. Nyní se akorát snaží uniknout dosud nejsilnějšímu zemětřesení na světě.
O to se pokusí záchranář a pilot helikoptéry s tváří sympatického
Dwaynea Johnsona, jenž se při vypuknutí přírodní katastrofy vydá zachránit svou bývalou manželku a milovanou dceru. Více děje
San Andreas, které rozhodně není adaptací populární videohry, samozřejmě neobsahuje, pátrání po rodině je jen záminkou pro stále větší a hlasitější destrukční scény, v nichž je téměř ignorován lidský prvek. Příkladem je třeba moment, kdy se na hlavní hrdiny řítí obří tsunami – když se po zápolení dostanou mimo nebezpečí, následuje několikaminutová montáž destrukce města, v níž už ale hrdinové nefigurují. Právě v takových momentech divák zapomíná, že sleduje příběh a nechává se unášet primárně atrakcí nezávisle na ději – jako v zábavním parku.
Právě díky tomu má práh divácké tolerance a hodnota filmu tendenci s čím menším plátnem a s čím méně přidanými rozměry klesat. Zřejmě nesnesitelným by se
San Andreas stalo na obrazovce počítače nebo televize, kde by už divák nebyl tak schopen vnímat audiovizuální vjemy, ale spíše by vyvstalo na povrch utahané hollywoodské klišé o znovustavení rodiny, charakterové stereotypy, směsice nabubřelého heroického patosu a záchran na poslední chvíli. Tyto prvky je divák však schopen díky atrakci jako 4DX přehlédnout, protože ta nabízí uspokojivý „fyzický“ zážitek nabízející skoro všechny druhy zběsilého útěku – ve vzduchu, na souši i ve vodě.
Daná technologie je pro film typu
San Andreas jako stvořená, protože neustálý přísun destruktivní akce nenechá sedadlo, větráky a rozprašovače vody ani chvíli v klidu – ta nakonec v daných diváckých podmínkách vytváří iluzi snesitelného, oddychového blockbusteru, který naplní choutky diváka, jenž si chce v co největším pohodlí neprovinile vychutnat obrazy absolutní zkázy.
Je však na pováženou, zda by v dnešní době vlastně mohl vzniknout v něčem originální katastrofický film, který by nebyl jen povrchní přehlídkou digitálních triků, hollywoodských klišé a přehnaného patosu. Režisér sice v půli filmu přijde se skvělou jednozáběrovou scénou zachycující instinktivní rozhodování postavy tváří v tvář katastrofě, ta nicméně nestačí k tomu, aby se
San Andreas nestalo jen skvělým, byť nepřekvapivým naplněním konceptu filmu jako pouhé „pouťové atrakce“.
Český trailer filmu San Andreas