Kanadského herce, rodáka z Toronta,
Adama MacDonalda můžete znát především z různých televizních seriálů, například jako postavu Joshe MacIntoshe ze seriálu
Být Erikou (2009) nebo z vedlejších rolí v hororech
Home Sweet Home (2013) nebo béčkového
Wolves (2014). Ve stejném roce ale MacDonald debutoval i jako režisér a jeho
Backcountry je na režijní debut překvapivě kvalitně natočené survival drama z divoké kanadské přírody. V žádném případě se nejedná o horor á la
Grizzly ze stejného roku, jak se u záhlaví filmu mylně uvádí. A v podstatě nejde ani o thriller.

Alex (
Jeff Roop) a Jenn (
Missy Peregrym) jsou mladý zamilovaný městský pár, který se rozhodne zpříjemnit si volno výletem do míst, kam Alex rád jezdil ještě na střední škole, a které, jak tvrdí, zná jako své boty. Jeho cílem je místo známé podle starých indiánských tradic jako "Blackfoot Trail", kde je krásné křišťálové jezero. Ideální místo, kde může svou milou požádat o ruku. První den v divoké přírodě narazí na turistického průvodce Brada (
Eric Balfour), který svým podivným chováním oba přiměje k většímu spěchu k cíli cesty. Jenže chybička se vloudí a místo, o kterém byl Alex přesvědčený, že ho zná jako své boty, není tam, kde "by být mělo". Zabloudivšímu páru navíc cestu zkříží černý medvěd.
Backcountry je nenápadným malým nezávislým filmem, který by skoro ani nestál za povšimnutí, kdyby z něj ale divácký zážitek nebyl natolik intezivní, že vám z něj bude stydnout krev v žilách, i když se v něm nepohybují žádná monstra, psychopati a příšery a "nic se v něm neděje".
Backcountry je nepříjemně realistický a autenticky působící survival drama. Po celou dobu jeho trvání se u něj budete spolehlivě bát o osud mladého páru, který zabloudil uprostřed nehostinné divočiny. Výsledný divácký dojem je navíc ještě umocněn faktem, že se jedná o film natočený podle skutečné události.

MacDonald toho přitom dosahuje civilní uměřenou režií bez použití triků nebo alespoň bez použití na první pohled patrných triků. V klíčových scénách zde hlavní roli hraje medvěd, který je skutečný a nejedná se o žádného zuřivého zabijáka, který trhá, na co přijde. Aniž by byl člověk odborníkem na chování medvědů v kanadské přírodě, necítil jsem, že by se takto medvěd skutečně nemohl chovat. Klíčová scéna je proto dostatečně děsivá i autentická zároveň a bez nadsázky se jedná o jednu z nejpůsobivějších a nejpozoruhodněji natočených scén s medvědem, co jsem ve filmu dosud viděl.
MacDonald umí v pravých okamžicích zesilovat účinek dramatické scény ruční kamerou, která nepůsobí samoúčelně, ale věrohodně zesiluje "zvýšený tep" postavy v nouzové situaci. Vhodně pracuje s náznaky, takže více toho tušíme, než skutečně vidíme. Tvůrce umí také originálně a chytře pracovat se zvukem. V klíčové scéně se nedrží naturalistického stylu, i když malinko gore se nevyhýbá. Místy zvuk ubere, nebo místo něj použije hudební podkres. Také herecká akce obou hlavních představitelů se drží civilní polohy, takže věrohodně pocítíte jejich zmatek, strach, bolest i zoufalou snahu přežít. Eric Balfour zase na malé ploše necelých deseti minut dokázal zahrát neobyčejně nepříjemnou postavu, u které nevíte, co a ani proč má za lubem.

Není toho málo, co se v
Backcountry přihodí a film vás do zajista odradí od "romantické" outdoorové turistiky v neznámé divočině, kde se můžete rychle a snadno ztratit. Na druhé straně, pokud chcete zažít trochu více vzrušení než z kempování v českých luzích a hájích, je
Backcountry tím pravým filmem pro vás. Svým způsobem jde o animálnější a méně filozofičtější verzi loňské
Divočiny nebo o hranou verzi podobně laděného, ale dokumentárního
Grizzly Mana.
Backcountry je každopádně zdařilý režijní debut, který naznačuje, že MacDonald má vrozený filmařský cit a jsem zvědavý, zda se tato má domněnka v budoucnu potvrdí, nebo vyvrátí v případě jeho dalšího filmu, pokud tedy nějaký bude.
Originální trailer filmu Backcountry