Sice byl rok 2010 druhým nejvýdělečnějším v historii, ale celková návštěvnost amerických kin klesla na patnáctileté minimum. Do pokladen se přisypalo 10,57 miliard dolarů, což je jen o nepatrných 30 milionů nižší výdělek než v roce 2009, ale co se týče počtu diváků, těch loni do kina zavítalo 1,27 miliard, což je o osm procent méně než předloni. A je to zároveň poprvé od roku 1995, kdy návštěvnost kin skončila pod hranicí 1,3 miliard diváků (vrchol byl rok 2002, kdy promítací sály zaznamenaly 1,58 miliard návštěvníků).
Díky inflaci, dražším lístkům a příplatkům za 3D projekce tak odliv diváků zdánlivě neměl na celkové tržby takový vliv, opak je ale pravdou a nezájem o projekce je zarážející a nadále se potvrzuje narůstající trend domácích kin. Nebýt 3D, čísla by byla pro kinaře mnohem katastrofálnější. Jen příplatky (čili rozdíl ceny obyčejného lístku a 3D lístku) za trojrozměrné projekce loni činily 600 milionů dolarů. Kolik lidí přitom šlo do kina jen díky brýlím a "novému" zážitku, se bohužel spočítat nedá.
Jasně nejúspěšnějším filmem minulého roku byl vytrvalec z předloňska
Avatar, který si ukrojil sumu 476,9 milionů. Naposledy se podobný kousek, kdy nejvyšší částku utržila premiéra z předchozího roku, povedl v roce 1998. Hádejte komu? Ano, opět Jamesi Cameronovi - s
Titanikem. Nejúspěšnější loňskou premiérou se pak stala velebená pixarovka
Toy Story 3: Příběh hraček (415 milionů) následovaná
Alenkou v říši divů (334 milionů), druhým
Iron Manem (312 milionů) a snímkem
Twilight sága: Zatmění (301 milionů).
Loni o diváckou přízeň bojovalo 141 filmů v širší distribuci, což je nejmenší počet od roku 2001. Celkem 2,62 miliard dolarů utržily sequely, z nichž se hned pět umístilo v první desítce nejvýdělečnějších filmů. Animované snímky si ukrojily 1,49 miliard a filmy, které šly do kin ve 3D formátu, dohromady nasbíraly 3,27 miliardy dolarů.
Letošní rok zatím dle prvních dvou premiérových víkendů mnoho radosti a očekávání lepších zítřků nepřinesl, ale je předčasné dělat závěry, hlavní filmová vlna teprve přijde.
zdroj: Box Office Mojo