Ryan Murphy a scenárista Brad Falchuk navlékli ponuré hororové příběhy do lehce hollywoodského hávu, a tak je docela snadné obvinit je za přeplácanost a nepřiměřenost, za to, že rozlítaný scénář skáče od jednoho tématu k dalšímu a že tvůrci často překračují hranice. Světe div se, i tak American Horror Story funguje. A proč? V záplavě „originálních“ televizních seriálů přišli autoři s vskutku zajímavým konceptem. Každá série, průměrně o dvanácti či třinácti dílech, funguje jako uzavřený příběh s vlastním začátkem i závěrem. Každá řada si pohrává s jiným tématem, prostředím, tónem a postavami, což u kratších sérií rozhodně není žádný převratný objev. Jenže American Horror Story si mazaně nechává své herce, které přeobsazuje do dočista nových rolí a situací, čímž si udržuje onu fanouškovskou základnu, která pomáhá televizním seriálům udržet se při životě i několik let.
Murphy své postavy stejně nemůže krvavě kosit, jak se mu zachce. „Nakonec to vyžaduje trochu soucitu, protože se diváci do postav zamilují úplně jiným způsobem než jako ve filmu, “ komentuje, jak se seriál liší od klasické filmové řezničiny. „Pokud chcete ve filmu zamordovat všechny kromě jedné postavy, může vám to docela projít. V hororové TV show máte ale k postavám dočista jinou zodpovědnost, protože diváci k nim mají úplně jiný vztah.“ American Horror Story stojí z velké části na fenomenálním obsazení. Po právu mu kraluje oscarová Jessica Lange, která svoji kariéru odstartovala v roce 1976 v náručí King Konga. Pro uznávanou filmovou a divadelní herečku je to první televizní zářez, za který už sesbírala nespočet cen včetně Emmy a Zlatého Glóbu. Čtvrtým rokem se vrací i Sarah Paulson, Evan Peters nebo Denis O'Hare. V seriálu se ve dvou či více sériích vystřídali i nepřekonatelná Kathy Bates, Emma Roberts, Taissa Farmiga nebo poměrně překvapivý Zachary Quinto. Tři série – tři příběhy. První řada, která byla až dodatečně olepena titulkou Murder House, odstartovala „americké šílenství“. Leitmotivem celé série se stala nevěra, která byla ostatně příčinou, proč se tříčlenná rodina přestěhovala do pěkné losangelské vilky, kde se trochu pozapomněli minulí majitelé. Duchařská „jednička“ taky načala paletu kuriózních zvráceností, ve které intenzivně pokračovala druhá řada Asylum, jejíž ústřední motiv se točí okolo otázky příčetnosti.
Asylum, ve kterém si Murphy údajně tak trochu vyřizuje účty s církví, na kterou z dětství nemá ty nejlepší vzpomínky, si bezkonkurenčně drží titul nejobtížněji koukatelné série. Prostředí massachusettského blázince z roku 1964 vedeného nekompromisní sestrou Jude skýtá potenciál pro mnohé zvrácenosti. Murphy nicméně přisazuje s pokusy na lidech, masovými zabijáky, mimozemšťany i vyloženými ujetostmi. To vše možná trochu zastiňuje popis nelidských podmínek ve zdravotních zařízeních v polovině století a věčný boj dobra se zlem, objektivně se ale nejvíc přibližuje pojetí běžného hororu.
Coven, třetí řada American Horror Story, přichází s o něco odlehčenějším tónem. Tématem nejlépe hodnocené sezóny je útlak a obecně téma perzekuce minoritních skupin. Vymírající klan čarodějnic, který nemá sídlo v bájném Salemu, ale současném New Orleans, má za úkol zvolit svoji nejvyšší. Jenže té současné se na onen svět moc nechce... Výborný výkon Jessicy Lange poprvé doplňuje Kathy Bates coby reálná madame LaLaurie, která na přelomu devatenáctého století brutálně mučila a vraždila své vlastní otroky. Jen pro zajímavost: v seriálu se objevilo skutečné sídlo madame LaLaurie, které vlastnil jeden čas i Nicolas Cage. Nedílnou součástí každé série je i originální úvodní sekvence (tady a pro nedočkavce i tady). Lahůdka pro všechny milovníky opravdového hororu, které podobně jako krátké teasery vypouštěné před začátkem každé řady trumfnou ve zvácenosti i samotný obsah, má svůj vlastní účel. „Až se dostanete k devátému dílu, pochopíte, že každý obrázek té sekvence bude mít své vysvětlení,“ komentoval během první řady účel úvodních titulků Murphy. Čtvrtá řada nechává duchy ladem, aby se tvůrci mohli vyžít s opravdovými zrůdičkami. Freak Show, která odstartovala 8. října, se vrací do roku 1952, kdy se s nevelkou pompou loučí tradice kočovných Freak Show. Cirkus, kde místo slonů a tygrů vystupují účinkující s tělesnými abnormáliemi, není žádné terno. Co teprve, když se ve městě, kde Freak Show zrovna vybalila svůj stan, objeví Zvrácený klaun. Další americký hororovový příběh letos zakotví na Floridě. Právě na Floridě se nachází i město Gibstonson, kterým se čtvrtá sezóna inspiruje. Ten se stal místem, kam se vysloužilí účinkující odebírali na odpočinek. Mezi stálé rezidenty patřili kupříkladu humří chlapec, vousatá dáma, žena se třemi prsy, dvouhlavá siamská dvojčata a další postavy, na které tvůrci volně navazují. Čtvrtá řada bude pravděpodobně taky poslední sezónou s Jessicou Lange, která se s celým Murphyho cirkusem rozhodla rozloučit stylově, a to jako principálka celé skomírající Freak Show.
O novinky ale nebude nouze. Seriál se poprvé chystá recyklovat postavy. Víc bychom se měli dozvědět o historii populární Pepper, která tak má vytvořit menší můstek mezi Freak Show a o dvanáct let mladším Asylum. Takže minimálně nudy se s American Horror Story bát nemusíte.