Snímky situované do věznic tvoří specifický vězeňský subžánr, který skýtá pro diváky vděčnou možnost podívat se na místo, kam se jistě žádný obyčejný smrtelník netouží dostat. Právě pečeť něčeho zakázaného je pro přihlížející publikum o to lákavější. Vězeňská dramata mají již několik vrcholů v podobě klasických kousků, připomeňme alespoň některá.

Například klasický snímek s Paulem Newmanem v roli nezdolného
Frajera Luka, jeho generačního druha a přítele Roberta Redforda, který se snaží pochopit pravidla fungování vězeňského řádu převlečený jako ředitel věznice v
Brubakerovi, akčně laděný
Kriminál, kde musí Sylvester Stallone čelit sadistickému řediteli věznice Drumgoolovi a nebo také kultovní
Vykoupení z věznice Shawshank podle předlohy Stephena Kinga.
Hvězda kriminálu má v této společnosti nejblíže asi k
Brubakerovi, jde ale o specificky britský snímek.
Hlavní postavou tu je mladistvý delikvent Eric Love (
Jack O'Connell), který je převezen z nápravného ústavu pro mladistvé do "opravdové" britské věznice (natáčelo se v autentických věznicích v Severním Irsku). Eric Love je nezvladatelné a agresivní "zvíře", které se ve věznici cítí jako doma a nečiní mu problémy si rychle zvyknout na těžké podmínky i zvláštní pravidla, která zde panují.

Eric zde potkává zkušeného Neva (
Ben Mendelsohn), který se posléze náhodou ukáže být jeho otcem, kterého Eric neměl možnost předtím potkat. U obou mužů se posléze přes počáteční nevraživost vyvine téměř přátelské pouto a téměř autentický vztah syna a otce. Mimoto tu Eric poznává ještě vůdce terapeutické skupiny Olivera (
Rupert Friend), který se Erica snaží "polidštit" a začlenit do kolektivu. Snahy o Ericovo začlenění jsou ale trnem v oku správci věznice Hayseovi (
Sam Spruell) i některým dalším vězňům.
Hvězdu kriminálu natočil britský režisér
David Mackenzie podle scénáře Jonathana Assera, který je založen na Asserových zkušenostech dobrovolného terapeuta v jedné z londýnských věznic, kde se pochopitelně měl možnost setkat se skutečnými vězni a s jedněmi z nejtěžších zločinců držených v britském vězení. Název snímku v originále "Starred up" označuje termín, kdy se mladistvý delikvent prošlý ústavní péčí mění na "opravdového" vězně. Nejde tedy ani tolik o označení hvězdného statusu, jak se nám trochu zavádějícím způsobem snaží podsunout atraktivně vyhlížející český překlad.
Hvězda kriminálu ale má své hvězdy, minimálně v několika důležitých aspektech, které jsou klíčové pro kvalitní filmové dílo. Předně je to scénář, který, jak již bylo zmíněno, vychází z poznání skutečného prostředí a nabízí také mluvu skutečných vězňů. O tom, že se nejedná o vybraný slovník britských lordů, není třeba dlouze spekulovat. Mluva je tu stejně neučesaná a syrová jako prostředí, ve kterém se vše odehrává. To tu také hraje jednu z klíčových rolí. Za celou dobu snímku se prakticky nepodíváme okem kamery za zdi vězení. Situování na jedno místo dodává tomuto dramatu možnost více se soustředit na dané charaktery.
Další předností je práce kameramana
Michaela McDonougha, která se soustředí především na kamerové jízdy klaustrofobně působícími uličkami vězení a také na zvýraznění subjektivního pohledu prostřednictvím postavy Erica. Tím se dostáváme k hlavnímu hereckému protagonistovi, kterým je mladý anglický herec, a nebojím se ho označit jako mladou vycházející hvězdu, Jack O´Connell. Ten před lety terorizoval Michaela Fassbendera a Kelly Reilly v mrazivém thrilleru
Jezero smrti, nyní terorizuje daleko starší a ostřílenější spoluvězně a je v tom opět maximálně přesvědčivý a působivý.

Jeho herecký výkon je bezchybný a právem na sebe strhává téměř všechnu diváckou pozornost. O´Connell byl za svůj přesvědčivý výkon odměněn cenou pro nejlepšího herce na festivalu v Dublinu a nominací na festivalu britského nezávislého filmu, kde ale cenu získal jeho stejně kvalitní dospělý protihráč Ben Mendelsohn za nejlepší vedlejší roli Ericova otce. Tento jejich vztah nám vzdáleně připomene ozvěny politického dramatu
Ve jménu otce, kde se za mřížemi ocitli otec a syn Conlonovi. Veškeré zde zmíněné klady dokáže pohromadě udržet Mackenzieho jistá a pevná režie.
Pokud by se
Hvězdě kriminálu dalo něco vytknout, tak potom jen ten fakt, že v důsledku jejího dokumentaristického a reportážního stylu působí na diváka značně chladným a "nediváckým" dojmem. Jednoduše řečeno, divák tu nemá předloženy prakticky žádné zažité filmové stereotypy, které by tu poznával, a které by mu divácký zážitek ulehčovaly, což může být zároveň vnímáno i jako klad. Jinými slovy
Hvězda kriminálu vás na necelé dvě hodiny zavede do míst, kam se jistě nebudete rádi vracet znovu. Učinila tak ale filmařsky mimořádně zdařile, i když na divácké emoce paradoxně příliš nezapůsobí a drží si je spíše od těla.
Oficiální trailer filmu Hvězda kriminálu