The Knick v sobě šifruje název nemocnice Knickerbocker. Právě špičkové pracoviště s nekonvenčním přístupem se snaží posouvat hranice zkostnatělé medicíny. Na realistických sálech provádí operace s příslušenstvím poháněným pákou a úmrtností, kterou by si tradiční televizní seriál dovolit nemohl, to ale k New Yorku na začátku století patří. Stejně jako rozbité silnice a bytovky prolezlé tuberkulózou, mimochodem natáčené v autentických lokacích newyorského Brooklynu. Středobodem celé desetidílné minisérie je neotesaný chirurg John Thackery. Zázračný lékař je klasickým prototypem problémového génia, tolik milovaného televizními produkcemi. S foxovským Housem se dělí o vrozenou aroganci, nadání i drogovou závislost. The Knick jde ale ještě dál a jako v mnoha dalších ohledech se nebojí neestetické reality. Kde House na morální bariéry naráží, Soderbergh je i pro možnou neoblíbenost překračuje. Doktor Thackery totiž není žádný osvícený filantrop a do úst si od scenáristů nechá vložit slova jako „negro“ bez mrknutí oka. I rasismus je ostatně neodmyslitelnou součástí americké společnosti na začátku století, jakkoliv se to filmaři snaží přebarvit narůžovo. Steven Soderbergh ukazuje, že nejen medicína, ale i televizní tvorba nejsou to, co bývaly. The Knick není dobovým odlitkem, který romantizuje historii, jízdu drožkou a sestřičky v uniformách po kolena. Soderbergh opravdu přichází s něčím, co tu ještě nebylo. Kombinace historické přesnosti, tvrdé reality a moderního filmařství je ve výsledku osobitým stylem, který mezi sériově vyráběnými pořady nezapadne. Přídavkem k dobovým kulisám je realita, která se odráží nejen ve scénáři, ale i na obraze. Nejlépe je to asi vidět na tolik diskutovaných operacích, které nejsou prvoplánovou řezničinou, ale místo toho ukazují nelíbivou realitu, která znepokojuje víc než gejzíry krve a znetvořené tváře. Ruční odsávání krve nebo záběry na prosakující gázu jsou něco, co nechcete sledovat jinak než nalačno. Čím The Knick vybočuje, je i netradiční tempo, které umocňuje pulzující elektronická hudba Cliffa Martineze. Vzhledem k tématu a době rozumově „nepasuje“, funguje ale skvěle. Stejně jako obsazení. Clive Owen Thackerym žije a zbytek hereckého ansámblu mu v rozehrané roli buranského génia ochotně pomáhá. Pozice morálního protihráče je jasně přidělena hvězdnému černošskému chirurgovi Edwardsovi (Andre Holland), což je pravděpodobně jediným místem, kde The Knick může jít trochu předvídatelnou a schematickou cestou.
Jinak se paradoxně ohrožuje jen svou originálností a nelíbivostí, která stejně jako poměrně sterilní přístup nemusí být pro každého. Pokud ale bude pro vás, pravděpodobně vás hned nepustí. V Cinemaxu se líbil tolik, že razítko na druhou sérii dostal ještě před premiérou.
Pilot uvede filmový kanál Cinemax v originálním znění s titulky v sobotu 9. srpna ve 22:00 souběžně s jeho premiérou v USA. Všech deset epizod seriálu bude současně dostupných na HBO GO, od září 2014 se na HBO GO objeví taky verze s českým dabingem.