Po více než roce přicházíme s další recenzí soundtracku oscarového Mychaela Danny. Sentimentální Pí a jeho život vyměnil za thriller Transcendence, tak se pojďme podívat, jak se mu povedl.
Mychael Danna platí zejména od loňského udílení cen Akademie mezi skladatelskou špičku, ale jeho jméno se v médiích objevuje spíš sporadicky.
Danna nekomponuje pro monstrózní snímky a tempo jeho práce je na rozdíl od "zimmerovců" jeden až dva filmy za rok. Loni se jednalo jen o v tuzemském prostředí docela neznámé životopisné drama
Devil's Knot, zatímco letos tu je zatím jen
Transcendence - můžeme se ale těšit ještě na dva další filmy v doprovodu jeho hudby. A bude skutečně o co stát? Jak dopadla
Transcendence?
Soundtrack sestává z dvaadvaceti dvou až tříminutových tracků, u nichž je melodická a tematická variabilita rozhodně zaručena. Kdo by čekal rovnici thriller=elektronika, bude možná zklamán, protože Danna pojal album proti většině odhadů celkem dost klasicky. Syntetizátorům se pochopitelně nevyhne, ale nejedná se o přeelektrizovaný kus čehosi beztvarého.
Track s příznačným názvem
Transcend navozuje na úvod pozvolna velmi tajemnou atmosféru, kterou sotva po minutě přebírá i následující skladba
Far From What The Were, a v podstatě z nich není možné pochytit žádnou souvislou melodii. S tou přichází až trojka
Will and Evelyn, v němž se představuje nové téma kompletně na strunách smyčců a teprve v samém závěru se dostává do popředí osamělý klavír.
Mychael Danna - Will And Evelyn
V podstatě až do závěru osmé skladby
Online Now se ladění všech skladeb pohybuje na velmi pokojné úrovni, která mnohokrát přechází až do melancholie. Postupně se ale symfonický orchestr začíná více a více kamarádit se syntetizátory a atmosféra graduje. Skladba
Why Are You So Afraid Of This? plně sází na hluboké žesťové variace, které Danna modifikuje pomocí počítače, a v podstatě platí za nejhlasitější na albu. Následující
The Only One He Trusts má pozvolný klavírní rozjezd, ale brzo nastupují na scénu housle a cello, v jejichž podání se ústřední téma mění na nástroj strachu. Závěr soundtracku překvapivě není zvlášť dynamický a drží se spíš snové melodie, kterou dokreslují i táhlé ženské vokály. V tomto ohledu soundtrack není nepodobný
OSTčku k
LOTRovi, ačkoliv jsou obě alba pochopitelně nesrovnatelná.
Mychael Danna postupuje v celém soundtracku spíše minimalisticky a nesnaží se do každého momentu narvat osm různých nástrojů současně. Skladby tak nejsou náročné na poslech a všechny jednotlivé vrstvy jsou dobře patrné. Celkově se soundtrack k filmu výborně hodí, protože místo lekaček sází na plíživý strach, což je ve většině případů daleko horší a jenom to posiluje dojem z filmu.
Určitě doporučuji k poslechu, protože
Transcendence je skvělým příkladem filmu, kdy nepotřebujete předramatizovanou hudbu k tomu, aby vám z některých scén šel mráz po zádech.
Album: Mychael Danna - Transcendence OSTCelkový čas: 59:34
Skladby: Transcend // Far from What They Were // Will and Evelyn // Four, Maybe Five Weeks // Building Will // You Cannot Say // Is Anyone There? // Online Now // Reservation Under Turing // Get off the Grid // We Had Crossed the Line // Building Brightwood // Two Years Later // Healing the Sick // Why Are You so Afraid of This? // It's in the Rain // The Only One He Trusts // Found a Way Back // Why Did You Lose Faith? // I Can See Everything // Always Was // Garden.