TOPlist
Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
AFO: Vzdělaná žena je mor

Report: Academia Film Olomouc - Vzdělaná žena je mor

Vydáno: 24.04.2014 07:00 v sekci Komentáře | Reportáže - Redakce | foto: facebook tvůrce

Na Academia Film Olomouc (AFO) proběhly ve čtvrtek 17. 4. dvě přednášky, v nichž vědkyně bořily stereotypy, které jsou s nimi v médiích spojovány. Než vám koncem týdne přineseme zhodnocení festivalu, přečtěte si report.

Scarlett Johansson ve filmu Avengers / The AvengersAcademia Film Olomouc, jehož v pořadí 49. ročník se konal od 15. do 20. dubna, je akcí popularizující vědecký film. Vedle projekcí, jimž dominuje nonfikční tvorba, je možné si zajít na informačně přínosné a místy i záměrně zábavné přednášky hostů, kteří jsou odborníky na danou oblast bádání. Ve čtvrtek 17. dubna si tak bylo možné vyslechnout Marcelu Linkovou a Janu Jedličkovou, které v rámci sekce Ženy a věda hovořily na téma Stereotypizace žen ve vědě: Dr. Jekyll a slečna Hyde (A Annette Kuhn, která do sekce Paměť přispěla na téma Osobní a kulturní paměť v audiovizuálních médiích, ale o té z důvodu vymezeného počtu znaků možná někdy příště.)  

Vědec X vědkyně?
Sebeexplanačně nazvaná přednáška Stereotypizace žen ve vědě sestávala ze dvou nerovnoměrných částí. V první socioložka a výzkumnice Sociologického ústavu AV ČR Marcela Linková představila typologii "vědců" v západní audiovizuální kultuře, v druhé se Jana Jedličková z Univerzity Palackého zaměřila na fikční seriálovou tvorbu posledních let.

Laura Dern ve filmu Jurský park / Jurassic ParkSlovo "vědců" bylo dáno záměrně do uvozovek, protože hodinu a půl dlouhé povídání bylo uvozeno příkladem převládajícího stereotypního uvažování na základě reprezentace určitých skupin v médiích. Děti a mládež školou povinné dostaly za úkol namalovat, jak si představují vědce, přičemž všichni odevzdaly papír s obrázkem neupraveného muže s technickými dovednostmi, ani jednou ženy. Oprávněná námitka, že by výsledek vypadal jinak, kdyby v zadání bylo na místo "Jak si představujete vědce?" upřesněno "Jak si přejete vědce a vědkyni?", poukazovala na nerovnost obsaženou v samotném jazyku. Lingvisté by tvrdili, že pod "vědec" se skrývá označení jak pro muže, tak ženu, ale ukazuje se, že tomu tak - alespoň co se týče vnímání současné generace dětí a dospívajících - není.

Podoba geniálního, ale asociálního vědce pramení pravděpodobně z toho, jak je vyobrazován v západním filmu, který dominuje populární kultuře. Zatímco ale typologie vědce je rozpracovaná, u vědkyň něco takového chybí. Vědec může být profesionální, šílený (Jeff Goldblum v Mouše), nespolečenský (Christopher Lloyd v Návratu do budoucnosti), nemorální (Jeroen Krabbé jako Dr. Nichols v UprchlíkoviMiloš Kopecký v Adéla ještě nevečeřela), bezmocný/pasivní či hrdinský (Harrison Ford jako Indiana Jones, Robert Downey Jr. jako Iron Man).

Jodie Foster ve filmu Kontakt / ContactNení příliš divu, že převládají protagonisté a s protagonistkami se příliš nesetkáme, protože to souvisí i s tím, nakolik byly ženy ostrakizovány v případě profese vědkyně ve skutečnosti. Významní muži si mysleli, že "něžné pohlaví" na akademické půdě nemá co dělat (např. Aristoteles: "Žena se od muže zásadně liší, a proto nemůže čerpat z vyššího vzdělání občanů," ale i Jean Jacques Rousseau: "Vzdělaná žena je morem."). Nebyl by nejspíš nikdo, kdo se za svůj život nesetkal s "argumenty", proč by tomu tak mělo být, ať už to byla absence rozumu a konceptuálního myšlení a menší mozková kapacita (v porovnání s muži) či tvrzení, že intelektuální činnost narušuje reprodukční schopnosti (věda a mateřství se tak vylučuje). Nelze se proto divit tomu, že podle poslední monitorovací zprávy z r. 2012 o postavení žen v české vědě je jejich paritní zastoupení pouze v lékařství.

Nepočetné zastoupení ve skutečnosti se proto odráží i ve fikci, i když je pozitivní, že v posledních letech dochází k nárůstu. S jakými typy vědkyň se tedy v západní celovečerní tvorbě můžeme setkat? Pokud to vezmeme chronologicky, jde o starou pannu, mužatku, naivní expertku, zlou svůdnici a osamělou hrdinku s vysokým morálním kreditem.

Fotografie z filmu Indiana Jones a poslední křížová výprava / Indiana Jones and the Last CrusadeStará panna se vyznačuje tím, že ačkoliv může být atraktivní, nemá vztahy s muži a její vědecký kredit není uznáván, jak by si zasloužila. Typickou představitelkou tohoto typu je Ingrid Bergman z Rozdvojené duše. O téměř třicet let později, konkrétně v 70. letech, se spolu s druhou vlnou boje za práva žen objevila mužatka, která je emocionálně odtažitá, chová se maskulinně, jsou jí připisovány nemalé vědecké zásluhy, ale má malé rozhodovací kompetence. Určitě si sami vybavíte několik takových příkladů, nejvýraznější je Frances Reid z Kmene Andromeda. (Za poznámku "pod čarou" stojí, že v remaku z 21. století je větší zastoupení nejenom žen, ale i Afroameričanů.)

O dvě dekády na to je možné narazit na naivní expertku (např. Julianne Moore v Ztraceném světě), která je mladá, krásná a ve své profesi uznávaná, ale naivní, a tak potřebující mužskou ochranu. A na zlou svůdnici (např. Dr. Elsa Schneider z Indiany Jonese a Poslední křížové výpravy), která používá "ženské" zbraně k dosažení svých cílů, ale je vždy "po zásluze" potrestána. Poslední dobou pak dominuje obraz osamělé pohledné hrdinky, která má vysoký morální kredit, ale ten představuje její výlučnost ve světě mužů a osamělost slouží jako spouštěč k její socializaci ve smyslu utvoření páru. Pokud si nedovedete s popsaným typem spojit nikoho konkrétního, dosaďte si ke jménům jako Rachel Weisz či Jodie Foster konkrétní počiny, protože jich je hned několik.

Fotografie z filmu Kdo chce zabít Jessii? / Kdo chce zabít Jessii?Neznamená to ale, že by genderové stereotypy nezůstávaly, ovšem pouze v aktualizované - současným společenským normám uzpůsobené - podobě. Náhled, který předestřela Marcela Linková (s odbočkou k československému kontextu v podobě dvou titulů - komiksové Kdo chce zabít Jessii? a málo známého dramatu Můj hříšný muž), by se dal snadno až velmi snadno zpochybnit. Nejenom s poukazem na výše zmíněné rozdílné chápání vědec a vědkyně, ale i co se týče zvoleného přístupu a vybraných příkladů.

Někomu nemusí vyhovovat mimeticke východisko ("film jako odraz - nápodoba - skutečnosti"), jiný/jiná by mohl problematizovat zvolené příklady, protože Spielbergovy snímky se vztahuji spíše k jiným filmům než k žitému světu... a zvolit Jurský park jako demonstraci sexismu (včetně videoukázky s českým dabingem, kde je anglické "sexism" přeloženo jako "nerovnost pohlaví") je velmi, velmi nešťastné s ohledem na existenci profeministických výkladů daného díla.

Nerdka na pokračování
Fotografie z filmu  / Příspěvek Marcely Linkové byl spíše příkladem politického aktivismu snažícího se o typologizaci stereotypů pro zdůraznění toho, že tak to funguje i ve skutečnosti. Oproti ní se Jana Jedličková ve své části zaměřila na to, že by stereotypy neměly být rozbořeny, protože se bez určitého zjednodušení fikční tvorba neobejde, ale že by měly být rozmanitější, aby pro diváka mohla být možnost výběru při identifikaci se s postavou.

Pro televizní seriálovou tvorbu platí trochu jiná pravidla než pro celovečerní filmovou, protože v procesu výroby pořadu je menší zastoupení žen než v kinematografii, pracuje se s návazností na žánr a formát (krimi, sci-fi, melodrama z lékařského prostředí apod.). Věda je neatraktivní téma, a tak je třeba ji zpřístupnit prostřednictvím postav a vztahů mezi nimi.

Fotografie z filmu Simpsonovi / The SimpsonsNejpodstatnější je ale samotná podstata příběhů na pokračování, kterou je serialita, která neumožňuje dlouhodobější uplatnění pro typ osamělé ženy-vědkyně, jelikož je vyžadováno, aby se setkávala s dalšími postavami. Nemálo určující je taktéž ohled na cílovou skupinu, kterou stále tvoří heterosexuální bílí muži střední třídy - a u televize neplatí, že by jako film měla potřebu oslovovat různé demografické skupiny.

Možná proto se u obrazovek setkáváme nejčastěji s typem v poslední době čím dál tím populárnější nerdky, která je ale socializována skrze vztah s mužskou postavou (Sběratelé kostí, CSI: Crime Scene Investigation, Teorie velkého třesku). Z důvodu atraktivnosti (zohlednění předpokládaných preferencí publika) je opomíjena každodennost vědeckého bádání a do popředí jsou stavěny oblasti (forenzní antropologie, hackerství) umožňující zpřístupnění za pomocí infografiky či vizualizace než stará metoda bádání v knihovnách, archivech apod. místech.

Rooney Mara ve filmu Muži, kteří nenávidí ženy / The Girl with the Dragon TattooJelikož seriálová tvorba dovede posílit vztah mezi recipientem, mohou pozitivně vykreslené obrazy ženy - vědce být vzorem pro mnoho divaček, ale v současné době - dle Jany Jedličkové - takové "role models" chybí. U dominantního seriálového typu převládá důraz na feminitu a střet mezi rodinou a kariérou. V Německu například existuje projekt zasazující se o to, aby bylo na televizních obrazovkách více vědkyň, protože bylo zjištěno, že si ženy vybírají povolání podle seriálů.

Možná námitka, že prosazováním jedné skupiny "na úkor" druhé by opomíjela zásadní fakt, že v případě reprezentace (nejenom) vědců a vědkyň není vyrovnané. Jde spíš o rovná práva (či alespoň snahu o ně) než o znevýhodnění jedné skupiny před jinou. Výtka, že - ze sociálního konstruktivismu a genderových studií vycházející - přístup chápaný některými jako feministický staví na černobílém dělení (muž X žena), opomíjí přesah Jany Jedličkové do oblasti queer studies. Během svého povídání totiž operovala s pojmem heteronormativity, a tak jejím cílem nebylo prosazování vědkyň ve fikci a větší rozmanitost stereotypů u seriálů (alespoň srovnatelná s těmi u filmů), ale různorodost napříč všemi genderovými i sexuálními (a potažmo rasovými, třídními ad.) kategoriemi.

Chtělo by se parafrázovat předního českého mentálního mrzáka a zakončit report výzvou, abyste nám do diskuze napsali, co si o tom myslíte. Samozřejmě jenom za předpokladu, pokud přemýšlíte nad otázkami, které řeší - nebo by měla řešit - česká společnost. Budeme ale korektní a neuděláme to.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Opice 6/10
Recenze: Hororová komedie Opice rozesměje otrlé diváky se silným žaludkem Hororová komedie Osgooda Perkinse vychází z krátké povídky Stephena Kinga o plyšové mechanické opici na klíček, která když zatluče paličkami na buben, tak někdo příšerným způsobem zemře. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 2. 2025 - 27. 2. 2025
TV tipy: 107 matek se vydává na cestu odplaty do země faraonů Jasným televizním hitem konce února je překvapivě brzká premiéra první poloviny poslední části série Misssion: Impossible s podtitulem Odplata. I další tipy, které tvoří většinou neznámé počiny, ale stojí minimálně za... čtěte zde
Vydáno: 21.02.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Láskou šílená opice prožívá opravdovou bolest Z pěti novinek, které obohatí v tomto týdnu programy kin, má největší divácký potenciál další návrat Bridget Jones na velká plátna. Očekávání u fanoušků pak vzbudila i adaptace povídky Stephena Kinga Opice. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 7. týden
Top 20 ČR: Captain America se ujímá vedení Až Captain America dokázal sesadit z trůnu domácí komedii Na plech, která po čtyřech týdnech v kinech překonala hranici 200 tisíc diváků. čtěte zde
Vydáno: 18.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 7.víkend
Box Office: Captain America je první blockbuster roku Marvelovský Captain America: Nový svět je prvním blockbusterem tohoto roku a čekalo se na něj celých sedm týdnů od začátku roku. čtěte zde
Vydáno: 17.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Captain America a Emilia Pérez objevují nový svět (12.02.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- 1923 (21.01.2025 08:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Chladnokrevní narkomani podstupují lekce neslušného chování (17.01.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: 12 nejočekávanějších filmů roku 2025 (12.01.2025 12:30 v Články | Publicistika)
- Zlaté glóby ovládla Emilia Pérez a Šógun (06.01.2025 18:27 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Film Čarodějka adaptuje pouze první polovinu slavného divadelního muzikálu (07.12.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Čarodějka bojuje ve válce Rohirů, kde objevila nádheru života (04.12.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Heretik strávil ve vedlejším pokoji víkend v Taipei (20.11.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Nicolas Cage je sériový vrah Longlegs (23.08.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Trailer: Kaos (31.07.2024 14:30 v Novinky | Trailery)
- Robert Downey Jr. se vrací do MCU (28.07.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Captain America: Nový svět (12.07.2024 16:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Žena ve vodě hledá čarodějovy hodiny (12.07.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Garfield strávil s Amy Winehouse noc na Karlštejně, kde prožili zakázanou touhu (15.05.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Teaser: Wednesday (08.05.2024 13:30 v Novinky | Trailery)
- Oscar 2024: filmem roku je Oppenheimer (11.03.2024 07:07 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Ve čtyřech pokojích nikdo neuslyší vřískot Papá Hemingwaye (08.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Jurský svět se vrátí (06.02.2024 15:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Přátelé z dovolené mají těžký život a tvoří řetěz bláznů (26.01.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Oscar 2024: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (24.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím