Legendární dobrodružná série Stevena Spielberga se unikátní Blu-ray edice dočkala již před rokem a půl. Ta kromě filmů s remasterovanou kvalitou obrazu a zvuku obsahovala také samostatný bonusový disk, na němž se nacházelo několik hodin doprovodných materiálů včetně dosud neviděných dokumentů a featurettů. Diváky však mohla koupě tohoto balení odradit, protože místo celé quadrilogie dávají přednost jen několika vybraným dílům (schválně jestli to není druhý a rozporuplný čtvrtý díl?) a samotné bonusy je nezajímají, protože jim jde v první řadě o kvalitně natočený snímek s odpovídajícím audiovizuálním přepisem pro potřeby domácího kina. Řešení nyní nabízí společnost Magic Box, která vydává všechna čtyři dobrodružství slavného archeologa jednotlivě, takže si můžete vybrat, zda dáte přednost raději ikonické jedničce, bláznivé dvojce, vyvážené trojce nebo přepálené čtyřce – každá možnost se totiž vyplatí. Kdo zvolí Dobyvatele ztracené archy, bude si moci připomenout tu největší klasiku v rámci indianajonesovské franšízy. Při zrodu série o profesorovi archeologie, který se ve volném čase mění v akčního hrdinu s kloboukem a bičem, stálo pouze nadšení Stevena Spielberga a George Lucase si připomenout oblíbené dobrodružné béčkové seriály z dětství a podělit se o svůj zápal s diváky. Takřka přes noc se však zrodil fenomén, který je dnes právoplatně považován za prototyp dokonale fungujícího blockbusteru. Neexistuje film podobného žánru, který by nebyl s Dobyvateli automaticky srovnáván, a i když je první díl série tím „nejpomalejším“ a nejklasičtěji komponovaným (tzn. dokonale imitujícím postupy klasické hollywoodské kinematografie), je zároveň perfektně fungujícím řemeslem, v němž jde jen obdivovat vyváženost jakékoliv realizační složky. Od akčních scén, přes hru s odkazy, vyhraněný humor až po žánrovou proměnlivost jde o ukázku toho, jak se má dělat inteligentní mainstreamová zábava. Filmem, který by se v lecčem vyrovnal hyperaktivitě a postupům dnešních moderních blockbusterů, je však Chrám zkázy, jenž je zákonitě přijímán jako nejhorší z původní trilogie snímků. Dobrodružná romance s příchutí exotiky totiž nenese oporu v brilantně rozvrženém příběhu, ale spíše v nepřetržité akci, která je už hned od první přestřelky v šanghajském klubu Obi Wan koncipována jako jízda na horské dráze. Což z druhého Indyho činí jednu z vrcholných ukázek kinematografie atrakcí plnou hravých a nápaditých scén, jež nejsou řazeny jen ledabyle za sebe, ale chytře narativně propojeny v jeden celek. Příběh a postavy (zde pouhé archetypy) šly sice stranou, to ale druhý Indy vynahradil nepřetržitou akcí, grandiózním tempem a nezapomenutelnými scénami, mezi něž se počítá třeba kultovní honička na důlních vozících, která působila (ne)příjemně 3D už v osmdesátých letech. Znovu potěší i Spielbergova žánrová hravost, hlavně když propojuje infantilní atmosféru s bezmála hororovými scénami. Poslední křížová výprava je diváky naopak velebena nejvíce. Indiana Jones se částečně navrátil k poetice prvního dílu, navrch přihodil také koncept buddy movie, kde utvořil dokonalou dvojici otce a syna v podání Harrisona Forda a Seana Conneryho. Jestli Dobyvatelé ztracené archy žánr dobrodružného filmu teprve ustanovovali, třetí díl už je jeho ukázka v plné kráse. Šlapající akční scény, dynamické vyprávění, výborná chemie mezi hlavními představiteli a prvotřídní gagy doplňuje ještě zřejmě nejzáhadnější a divácky nejvděčnější pátrání po Svatém grálu. Kdo by řekl, že díl, který stojí převážně na interakcích a vztazích mezi postavami, by mohl být i ten nejlepší. Nejrozporuplnějšího přijetí se samozřejmě dostalo návratu slavného archeologa po dlouhých devatenácti letech v Království křišťálové lebky. To už nebylo tak soudržné jako jeho předchůdci a co víc, dovolilo si otevřeně čerpat z poetiky brakových sci-fi padesátých let s kulatými vesmírnými talíři, což většina divácké obce nemohla rozdýchat. I když čtvrtý Indy překypuje více hravými nápady (kreativní automobilová honička v džungli) než celá mainstreamová kinematografie daného roku, diváci zřejmě nedokázali zkousnout přepálené kousky (i když ty série obsahovala vždycky) jako atomový let v ledničce, příliš digitální akce a občasné ztráty tempa vyprávění. Nostalgici si ale na druhou stranu přišli na své, protože jestli je Království křišťálové lebky něco, tak milostný dopis kinematografii a všem jejím fanouškům.
BONUSY Jak bylo napsáno již v úvodu, bonusový disk s přídavnými materiály zde bohužel nehledejte. V případě jednotlivých vydání Indiany Jonese jde především o obraz a zvuk ve vysokém rozlišení, než o plnohodnotnou bonusovou nálož. I tak se ale na každém disku s filmem dočkáte tří upoutávek (dobový teaser, trailer a re-release trailer za příležitosti uvedení filmu na Blu-ray), u Království křišťálové lebky najdete dokonce tři krátké dokumenty s názvy Předprodukce, Historie Indiany Jonese a Návrat legendy. Dobové upoutávky jsou uvedeny v tradičním SD rozlišení, nové trailery a dokumenty zase v HD.