Makrorecenze: Noe

Makrorecenze: Noe je rozpačitý, ale pozoruhodný epos

Vydáno: 31.03.2014 18:03 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce a Redakce

Noe se ani zdaleka nesetkal s tak pozitivní odezvou, někteří kritici se však shodují, že jde v rámci blockbusterové kinematografie i počinů Darrena Aronofského o pozoruhodný film. Jak jsme na tom u nás v redakci?

Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidi, čtyři názory.

ŠPÍNA STARÉHO ZÁKONA

Russell Crowe ve filmu Noe / NoahJestli tohle má být nový odrazový můstek biblických eposů, tak to se už nemůžu dočkat Scottova Exodu. Noe je maximálně epickou alternativní verzí příběhu Noemovy archy, která se nebojí metaforický střet s Bohem zachytit netradiční optikou Darrena Aronofského, jenž v mých očích zachází i dále než za prostou Fontánu. Stejně jako film kloubí dohromady starozákonní interpretace vzniku světa s evoluční teorií (v geniální časosběrné sekvenci), i ve výsledném filmu lze vypozorovat dvě protichůdné žánrové tendence, které se spojují do jednoho celku, a to fantasy epiku a komorní rodinné, potažmo psychologické drama.

Zatímco první půle zakončená monumentální bitvou u Helmova žlebu vypadá jako výdobytek hollywoodské opulentnosti prosazené ziskuchtivým studiem, právě v druhé půli vyniká schopnost režiséra se blíže zaměřit na postavy a nechat je vymáchat ve špinavém bahně opředeném mnoha morálními dilematy. Vyhrocené hororové finále se sice nevyrovná intenzivnosti prožitku z Requiem za sen nebo Černé labutě, je však smysluplným a moderně realistickým naložením s původně banálně prokreslenými náboženskými charaktery, které zosobňují pouze jeden idealizovaný pohled na svět. Jíst maso je samozřejmě špatné, tak na rozdíl od Túbal-Kaina dojde Noe a jeho rodina spravedlivého konce, aby sdělili divákovi ploché eko/new-age poselství, které nadělá v předchozích událostech filmu solidní chaos.

Odhlédnutím od jednoduchého, byť nutného vyznění, je však Noe pozoruhodným blockbusterovým experimentem, správně temným, surovým a morálně ambivalentním, jak jen daná látka v novém uchopení nabízí. Věřím ale, že rozpolcenost mezi dvěma odlišnými půlemi a polohami a vůbec problematické uchopení celého konceptu se může zdát mnohým divákům nedotažené, mě však tato audiovizuálně podmanivá biblická kapitola z (post)apokalyptického bezčasí neskutečně sedla.

Martin Bubrín: 8/10

ROZPAČITÝ VELKOFILM

Darren Aronofsky při natáčení filmu Černá labuť / Black SwanAronofsky svůj první blockbuster ustál, i když jen na jedné noze. Po jeho skončení zůstává rozpačitost z celkového pojetí a očekávání. Je moc fajn, že tvůrce nepodlehl klasickému diktátu epického velkofilmu a opatřil titulního hrdinu hlubokou psychologií, jenže to asi malinko přehnal. V celém filmu se v podstatě nic moc neděje a jenom se hodně povídá a filozofuje. Primárně proti tomu nic nemám, jenže Aronofskému v tom nějak chybí náboj. První půlhodinka hraničí s velkou nudou a dost se vleče, aby se pak naštěstí všechno tak nějak rozjelo a začaly přípravy na potopu. Vizuálně se tvůrce nemá zač stydět a některé záběry, ačkoli nemají daleko ke kýči, jsou nádherné, stejně jako celá zrychlená koláž stavby archy a proměňujícího se světa. Potřebně epický je i hudební doprovod.

Nepříjemně naopak překvapí nedotažené triky, které bych přece jen v podobném snímku čekal dokonalejší. Russell Crowe je vynikající a některé nechtěně směšné promluvy zvládá se ctí a vnitřní boj jeho postavy je díky jeho podání uvěřitelný. I ostatní jsou velmi dobří, ačkoli se nemohu ubránit dojmu, že Emma Watson na podobné role ještě úplně nemá a Jennifer Connelly se nezbavila svého tradičního přehrávání. Škoda, že postava Raye Winstonea je tu zhola zbytečná a on pak má minimum možností, jak s ní něco udělat. Ve výsledku tak Noe nedopadl zas tak špatně a má hlavně vizuálně co nabídnout, pro mě osobně však jde o nejhorší Aronofského film.

Vratislav Šálek: 6/10

POUTAVĚ ROZPORUPLNÝ NOE

Emma Watson ve filmu Noe / NoahSpíše než kontroverze provází Aronofského potopu rozporuplné ohlasy, což je celkem pochopitelné – koktejl biblické tematiky s blockbusteroidními efekty a psychologickým thrillerem už z principu nemůže šmakovat každému. Noe je na každý pád mile nekonvenčním zážitkem, jehož obrázky i vyprávění v kontextu s důvěrně známým příběhem poněkud matou; poutavost výsledného zážitku to nicméně pouze umocňuje.

Postapokalyptická panorámata z úvodu jsou po pokojnější "zelené" pasáži završena infernálně hororovou scénou z Túbal-kainova tábora, která láme Noemův charakter a dává jasný povel ke startu povodňové části. Zatímco v akčních scénách je Aronofsky jistý a ukazuje, že by bez problémů utáhl trikový velkofilm, v závěrečné třetině se začíná malinko topit v melodramatických momentkách a definitivně se vrací ke staré dobré předvídatelnosti. Neřekl bych ani popel - kdyby tomu ovšem v předchozím dění nebylo takřka naopak.

Russell Crowe, Jennifer Connelly ve filmu Noe / NoahNevyrovnanost by se dala nalézt ve více ohledech, ve výsledku jsem ale - jak by řekl Noe - "v srdci cítil jenom lásku". Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem se nudil, nebo že mě nebavilo sledovat, kterak se film převaluje z jedné polohy do druhé. Tu zasahuje velkolepou bitevní scénou, tamhle dává ve videoklipovitých záchvatech a divokých časosběrech vzpomenout na Aronofského kořeny, tady zase vyráží dech scenérií jak vystřiženou ze starých biblických maleb. Hereckou posádku ve finální rovince táhne famózní Jennifer Connelly, zatímco Russell Crowe spoléhá na ověřené charisma a mladí a hezcí na to, že jsou mladí a hezcí. Bez výhrad, stačí to.

V souvislosti s filmem se často předpojatě mluví o vegetariánství. Je fakt, že zatímco Noe s rodinou papají kytičky a záporáci kolem zlosyna Túbal-kaina drásají zvířátka zaživa, zobrazené se drží v jasném kontextu s posláním titulní postavy. Tedy spasit nevinnou faunu a nechat zahynout člověka, který se už v jednom z prvotních hříchů provinil hlavně tím, že v hněvu zabil jiného člověka. Podobné interpretace jsou mi však víceméně šumák – faktem je pouze to, že jsem si s Noem užil dost dobrý filmový zážitek.

Pavel Pinker: 8/10

DO ARCHY ZATÉKÁ, ALE NEPOTÁPÍ SE

Russell Crowe ve filmu Noe / NoahNoe je pozoruhodným projektem. Střetává se v něm studiový blockbuster zúročující trendy poslední dekády s autorským přístupem obsahujícím postupy známé z předchozích režisérových děl. Mísí se v něm několik žánrů, přičemž ten odpovídající biblické epice je pouze zastřešující. Vypráví mj. o vyprávění a jeho odlišných výkladech. Potíž je v tom, že i když jde v dílčích ohledech o pozoruhodné dílo, nefunguje jako celek a některé prvky jdou velmi obtížně dohromady.

Aronofského poetika se projevuje u montážních sekvencí, které mají přemostit delší časový úsek, v subjektivizaci vyprávění důsledným užíváním nejprve hlediskových záběrů a později snových projekcí a při závěrečné konfrontaci, při které je zesilován efekt přestříháváním mezi několika ohnisky zájmu (na palubě a v podpalubí). Jeho rukopis se ale tře s požadavky na klasické hollywoodské vyprávění, protože selhává ve vytváření prostorových vztahů srozumitelných pro diváka a v profilaci postav, které jsou motivovány pouze s ohledem na potřeby vyprávění a na zdrojový text, nikoliv realisticky.

Logan Lerman, Russell Crowe ve filmu Noe / NoahZdrojovým textem je míněn Starý i Nový zákon, protože nejde pouze o adaptaci příběhu o Noemově arše, nýbrž kombinaci hned několika biblických narativů (o vyhnání z Ráje, o Kainovi a Abelovi, o Sodomě a Gomoře, o Noemově arše...). Přitom z hlediska žánrového zařazení není Noe ani tak biblickou epikou, jako spíš ve své první polovině kombinací fantasy a katastrofického filmu a ve druhé postapokalyptického díla a filmu o pomstě. A to zastřešeno rodinným dramatem. Činí přitom několik odvážných voleb, když u fantasy části rezignuje na prokreslení fikčního světa (jelikož ten si ve stávající podobě nezaslouží nic jiného než zkázu), v katastrofické pasáží na místo trikových atrakcí klade důraz na traumata přeživších jedinců a nenaplňuje vzorce postapo a revenge flicku, protože ty slouží pouze jako katalyzátory pro hodnotové střety protagonisty/antagonisty s druhými.

Lomítko bylo použito záměrně, protože vyprávění strukturované podle proměňujících se cílů Noema z něj za polovinou z protagonisty učiní antagonistu. (Je tomu uzpůsoben i jeho vzhled a způsob inscenování v předkamerovém prostoru, v obou případech evokující krále Kaina, jenž byl jako záporák vykreslován předtím.) A z vyprávění naplňující a zesilující vzorce fantasy a katastrofického bijáku (na potopu dojde, na střet lidí s nadpozemskými bytostmi taktéž, a to najednou) se stane vyprávění o vyprávění (o orálně předávaných příbězích ovlivňujících lidské jednání podle toho, jak odlišně jsou každým interpretována).

Fotografie z natáčení filmu Noe / NoahSnímek se tak rozevře do široké interpretační šíře bavící svou podvratností (např. mnohými zmiňovaný kreacionistický komentář o vzniku Země, který je doplněn obrazy přitakávajícícími evoluční teorii lidstva). Hřeší ale tím, že vypravěčská nejednoznačnost ústí do nezvykle dlouhého a nepatřičně působícího epilogu, ve kterém je vše zbytečně dovyprávěno a významové přesahy jsou sděleny explicitně ústy postav. Noe tak v posledních deseti minutách vyblil bibli, a to i s vaničkou (archou).

Marek Slovák: 7/10

Oficiální upoutávka č. 1 k filmu Noe.

Pozn.: Hlavní recenzi filmu Noe najdete zde.

• Tento film má s biblickými událostmi společná... (Avari, 31.03.2014 19:51) Reagovat

Tento film má s biblickými událostmi společná jen některá jména a potopu jinak zhola nic a nedá se tedy nazývat biblickým spíše jako fantasy.

• Re: Tento film má s biblickými událostmi společná... (Gouda, 01.04.2014 09:51) Reagovat

Biblické "události" jsou taky fantasy (nekonzistentní, amorální a hloupé fantasy). Když někdo reinterpretuje grimmovskou pohádku, taky si nebudete stěžovat na nedostatečnou doslovnost vzhledem k předloze. A mít dvojité standardy je neopodstatnitelné. Projděte si prosím kurz řádného skeptického myšlení.

• Re: Tento film má s biblickými událostmi společná... (Allien9, 17.11.2014 00:24) Reagovat

Bible má svou vlastní škatulku, házet ji do fantasy je nesmysl. Tolkien o Středozemi (a jejích obyvatelích) nikdy neřekl, že by skutečně existovala, židé a křesťané to ale o postavách z Bible tvrdí neustále a - co je zásadní - se 100% jistotou to vyvrátit nelze.
        A na to s tím "nestěžováním si na nedostatečnou doslovnost vzhledem k předloze" jste přišel jak?!? Za 90% zp*zněných verzí bych zabíjela...

Yesterday 7/10
Recenze: Světu bez Beatles se komedie Yesterday věnuje jen okrajově V hudebně-romantické komedii Dannyho Boylea se písničkář Jack ocitne ve světě, v němž nikdy neexistovali Beatles. V hlavních rolích Himesh Patel a Lily James, ve vedlejších Kate McKinnon a Ed Sheeran. čtěte zde
Vydáno: 26.06.2019 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 26. týden
Kinopremiéry: Annabelle zpívá Yesterday Školní rok v kinech ukončí trojice premiér, z nichž tou jasně nejatraktivnější je hudební komedie Yesterday, kvůli níž Danny Boyle odstoupil od natáčení nové bondovky. Zaryté fandy hororu pak nepochybně potěší i třetí... čtěte zde
Vydáno: 26.06.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 25. týden
Top 20 ČR: Mazlíčci táhli do kin Animovaný snímek Tajný život mazlíčků 2 nalákal přes víkend do kin skoro padesát pět tisíc diváků. Do top 20 se také vrátil nejúspěšnější film posledních let - Bohemian Rhapsody. čtěte zde
Vydáno: 25.06.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 25. víkend
Box Office: byl to opět Toy Story 4: Příběh hraček Podle očekávání dominoval zámořským tržbám pixarovský sequel Toy Story 4: Příběh hraček, který neměl konkurenci a na hlavu porazil horor Dětská hra. čtěte zde
Vydáno: 24.06.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Escape Plan: The Extractors 6/10
Za horizontem: Escape Plan: The Extractors završují vězeňskou trilogii Sylvester Stallone se vrací potřetí a naposledy jako odborník na útěky z vězení v akčním filmu Escape Plan: The Extractors. V kinech ale snímek jdoucí rovnou na video neuvidíme. čtěte zde
Vydáno: 23.06.2019 18:30 v sekci Recenze | Za horizontem
0