Dnes, tedy ve středu 12. března 2014 zemřela v Praze česká filmová režisérka a pedagožka Věra Chytilová. Bylo jí 85 let. Chytilová patřila k nejvýraznějším filmovým osobnostem u nás i v zahraničí.
Věra Chytilová se narodila druhého února 1929 v Ostravě. Mladou Chytilovou to nejdříve táhlo ke studiu architektury, kterou poté dva roky studovala v Brně. Po předčasném odchodu ze studií to zkoušela jako manekýnka, kreslička nebo filmová klapka. Objevila se také v malé roli jedné z dvorních dam ve Fričově dvoudílném filmu
Císařův pekař, Pekařův císař. Role filmové klapky a asistentky na Barrandově ji však nemohla uspokojit, a proto se přihlásila na FAMU, kterou v letech 1957 - 1962 vystudovala v proslulém ročníku u
Otakara Vávry. Studium režie absolvovala krátkým filmem, hraným dramatem o manekýnce
Strop a poté natočila středometrážní dokumentaristicky laděnou sondu ze života učnic textilního závodu žijících na internátu nazvanou
Pytel blech. Svůj první celovečerní film
O něčem jiném pak natočila o rok později.
Chytilová se řadila k předním osobnostem československé nové vlny, která u nás patřila v šedesátých letech minulého století k filmově nejprogresivnějším hnutím, ač jako takové nemělo žádný oficiální ani společný plán. Tvůrce jako
Miloše Formana,
Pavla Juráčka nebo
Jiřího Menzela a právě Chytilovou spojovala jen společná touha "netočit špatné filmy". Společně tito mladí tvůrci vnesli do českého filmu svěží vítr, který vyprodukoval takové tituly jako
Černý Petr,
Sedmikrásky, oscarové
Ostře sledované vlaky nebo
Případ pro začínajícího kata. A to jsou samozřejmě jen některé z významných děl uvedených autorů.

Chytilová byla po svém experimentálním podobenství
Ovoce stromů rajských jíme odstavena bujícím normalizačním režimem podobně jako mnoho jejích kolegů z nové vlny na druhou kolej a návrat k hranému filmu jí byl komunistickým režimem po mnoha obstrukcích povolen až v roce 1976. Tam mimo Barrandov realizovala
Hru o jablko v hlavních rolích se svým režijním spolužákem z FAMU Menzelem a herečkou
Dagmar Bláhovou. I když jí tehdejší vládnoucí režim házel klacky pod nohy, Chytilové se podařilo natočit takové filmy jako
Panelstory aneb Jak se rodí sídliště a
Kalamita, kde začala její dlouholetá spolupráce s mimem, dramatikem a hercem
Boleslavem Polívkou, s kterým realizovala ještě adaptaci jeho divadelního představení o hře na moc
Šašek a královna.
Její filmy vždy charakterizovala experimentující formální stránka, především vysoce výtvarná složka, progresivní práce s kamerou i střihem. Často kombinovala prvky hraného a dokumentárního filmu, profesionální herce s neherci a přitom ji vždy vedla snaha neupadnout do zajetých kolejí stereotypu a touha přijít s něčím neotřelým a novým. To se jí povedlo i s filmem
Kopytem sem, kopytem tam, kdy jako jedna z prvních uvedla do hraného filmu tabuizované téma smrtelné nemoci AIDS.

Po sametové revoluci v roce 1989 se její pozice stala poněkud složitější, stejně jako možnost natáčet celovečerní filmy. Bezprostředně po revoluci realizovala opět s Boleslavem Polívkou divácky úspěšnou a dnes už kultovní "restituční" komedii
Dědictví aneb Kurvahošigutntag, která si své diváky našla. Potom se jí už tolik nedařilo s filmem
Pasti, pasti, pastičky a ještě mnohem hůře dopadla její kritikou i diváky odmítnutá komedie
Vyhnání z ráje. Svůj poslední celovečerní film
Hezké chvilky bez záruky realizovala v roce 2006.
K tak výrazné osobnosti, jakou byla Věra Chytilová se na našich stránkách ještě nepochybně někdy v budoucnu vrátíme. Prozatím můžeme konstatovat, že nás opustila mnohými nenáviděná, ale mnohými také milovaná, vskutku kontroverzní filmová i lidská osobnost, která zanechala výraznou stopu v českém, evropském i světovém filmu.