Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Profesionální manželka

Recenze: Profesionální manželka

Vydáno: 22.12.2010 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: 2010 Wildbunch

Rozverná francouzské komedie Profesionální manželka vypráví o tom, že když se ješitným a arogantním chlapům nic nedaří, ženám nezbude nic jiného, než aby se samy ujaly vedení podniku, či dokonce vstoupily do politiky.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Pánové Barillet a Grédy srdnatě rozvíjeli i v druhé půli 20. století tradici klasické francouzské frašky, osvědčená schémata roubovali na nové společenské poměry i vztahy mezi lidmi. Dovedli se blýsknout zápletkami rozehranými s jistotou šachového velmistra, zaujali skvěle napsanými dialogy, šumivě plynoucími a pohotově pointovanými - ostatně každý, kdo viděl americký komedii Kaktusový květ, natočený podle jejich hry (u nás ji divadla ovšem uváděla jako Květ kaktusu), mi dá jistě za pravdu.
Letos jsme se dočkali další adaptace jejich předlohy, tentokrát přišla na řadu Profesionální manželka. Český název však není zcela přesný, neboť původní název Potiche odkazuje ke zdobné porcelánové vázičce či panence, kterou se majitel může pochlubit jako půvabným bytovým doplňkem - jinou hodnotu nemá. V přesně takovém postavení se nachází i manželka neurvalého, ke každému arogantního továrníka, právě sužovaného stávkou nespokojených dělníků.
Divadelní hra vznikala v roce 1980 a reagovala na právě aktuální společenské problémy s patrnou dávkou idylických představ o spravování věcí veřejných. Podle autorů postačí, aby do výrobního i politického klání, dosud ovládaných bezohlednými či aspoň ješitnými matadory, vstoupili ti, kdož dosud mlčeli, zvláště ženy. Hlavní hrdinka v sobě objeví netušený organizační talent a schopnost domluvit se skrze řekněme maminkovskou roli, ať již nejprve v manželově továrně, nebo později ve volbách do zastupitelstva. A hlásá: když pronikla do tajů řízení podniku, jistě si dokáže poradit i s celou Francií.
Režisér François Ozon se tentokrát vypravil do žánru, který mu není nejvlastnější - na pole veselohry. Avšak žádnou bujarou taškařici nečekejme. Spíše si obratně buduje konstrukci naplněnou překvapivými paradoxy nejen pro účastníky dění, ale i pro diváky, a současně si pohrává s nenápadně budovanou retrostylizací. Výraznou měrou k ní přispívá také kameraman Yorick Le Saux svými pastelovými obrazy interiérů, ale třeba také květin či výtvarných návrhů. V obdobném duchu je stylizována i hudba Philippa Rombiho.
Navíc si od zápletek roztáčených několika roztomilými intrikány udržuje jemný odstup, daný zejména hereckou stylizací: všimněme si aspoň, s jakou upejpavou odevzdaností se zpočátku tváří vskutku nestárnoucí Catherine Deneuve jako Suzanne, opomíjená a jen do domácnosti odsouzená manželka směšně arogantního, přehlíživého továrníčka (Fabrice Luchini), když třeba běhá nebo když s němým povzdechem reaguje na aroganci svého muže. (Dávní ruští dramatici měli pro takového despotického podnikatele trefné pojmenování - označovali jej za "samodura".) Nebo si vychutnejme naducaného levicového politika, jehož si s gustem a jistou urputností zahrál stále masitější Gérard Depardieu, jak s rozpaky i s nadějí pomáhá Suzanne, s níž kdysi udržoval poměr, aby se manžel dostal ze zajetí stávkujících dělníků.
Všechno se změní, když paní Suzanne sama vezme vedení podniku do svých rukou a poté se dokonce rozhodne angažovat se politicky, když manželovými machinacemi přijde o svůj majetkový podíl v továrně. Tady film s jistou úsměvností horuje jak pro "domácky" kolektivní rozhodování o dění v podniku, tak pro emancipaci žen a jejich vstup do veřejného prostoru. Původní předloha je dozajista roztomile naivní a Ozon se tento rozměr nesnaží nijak zahlazovat, nehledá nějakou korekci - a naopak i tento rys zapojuje do celkové stylizace. Jen si vezměme samotný fakt, sám o sobě trochu směšný, že dotyčná továrna vyrábí deštníky a že inovace výroby, jak se projeví v barevně pestrých návrzích nové deštníkové kolekce, se pro svou naivitu ocitá na hraně humorného, snad až parodického zlehčení. Jemně ironizující náhled rovněž provází "hromadné" výjevy, když nadšený dav halasí bujarou podporu Suzanninu počínání.
Profesionální manželka ani v nejmenším nepředstírá, že by chtěla řešit sociální problémy ani někdejší, ani dnešní doby. Užívá si rozkošně naivistického náhledu, který přitom nikde neupadá do nějakých trapností. Pokud se smějeme, smějeme se výhradně s filmem a jeho hrdiny, jen málokdy a jen trošku jim. Jednají - zejména v temperamentních dialogických výměnách - totiž v souladu s pravidly klasické frašky, jen převlečeni do odlišného odění a řešící problémy bližší dnešku.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 20. víkend
Box office: Imaginární přátelé jsou první Rodinná fantasy Imaginární přátelé otevřela na prvním místě, i když to zdaleka nebyl nijak závratný debut. Na vrchol žebříčku Box office to nicméně stačilo. čtěte zde
Vydáno: 20.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Cizinci: Kapitola 1 4/10
Recenze: Horor Cizinci: Kapitola 1 nenabízí nic nového, přesto láká na pokračování Americký horor Cizinci: Kapitola 1 je prvním dílem plánované trilogie, jíž posloužil jako předloha snímek Oni z roku 2008 o partnerské dvojici, kterou terorizuje trojice maskovaných zabijáků. čtěte zde
Vydáno: 18.05.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 17. 5. 2024 - 23. 5. 2024
TV tipy: Neodolatelný astronaut žije na konci všech válek svůj kalifornský sen Tento týden v televizní nabídce sice jednoznačný tahák chybí, prostor ovšem dostaly filmy, které nejsou tak úplně nápadné a slavné a leckdy navíc skrývají silné poselství. Příkladem budiž třeba originální drama Boj o oheň.... čtěte zde
Vydáno: 17.05.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 20. týden
Kinopremiéry: Garfield strávil s Amy Winehouse noc na Karlštejně, kde prožili zakázanou touhu Největší komerční potenciál z aktuální desítky premiér má jednoznačně animovaný Garfield ve filmu. Konkurenci navíc nemá nikterak silnou, protože třeba životopisný snímek o Amy Winehouse pravděpodobně davy do kin nepřitáhne.... čtěte zde
Vydáno: 15.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Jedna noc 4/10
Recenze: Drama Jedna noc je příběhem muže, jenž dělá pouze špatná rozhodnutí České drama vypráví o kdysi úspěšném hudebníkovi, jenž se během jediné noci pokusí vyřešit svou neblahou finanční situaci. Postupně ale čím dál víc ničí život sám sobě i své rodině. čtěte zde
Vydáno: 14.05.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   19/2024

Království Planeta opic
7/10

V příběhu nového hrdiny Noeho, jenž musí zachránit svou rodinu a přátele ze zajetí, snímek navazuje v řadě aspektů (včetně fantastické trikové úrovně) na kvality předešlé trilogie.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu