NEJLEPŠÍ ADAPTOVANÝ SCÉNÁŘ
Kapitán Phillips (Billy Ray)
Mnohé překvapilo, že byl Kapitán Phillips nominován na Oscara za Nejlepší adaptovaný scénář, když se ještě před vyhlášením mělo za to, že se název bude skloňovat v souvislosti s nej. hercem v hlavní roli (pro Toma Hankse) a nej. režisérem (pro Paula Greengrasse). Mohlo se tak zdát, že povšimnutí si kvalit scénáře je "kompenzační". V posledních týdnech se ale k podivu mnohých stal Billy Ray největším favoritem, protože získal cenu od Writers Guild of America (Sdružení amerických scenáristů), jejíž členové hlasují i na Oscarech.
Soška by to byla ale rozhodně zasloužená, protože thriller podle skutečných událostí již na papíře dávkuje informace velmi efektivně a proměňuje počet protagonistů i způsob výstavby odvisle od společenskokritického argumentu, k němuž chce dojít. Billy Ray se navíc profiluje jako tvůrce - v některých případech nejenom scenárista, ale dokonce i režisér - angažovaných biopiců (Hartova válka, Jak nezískat Pulitzera, Osudové selhání, Na odstřel) a Kapitán Phillips je jeho nejpovedenějším, takže by muž třímající meč skončil ve správných rukou.
12 let v řetězech (John Ridley)
Za největšího konkurenta snímku Kapitán Phillips je považováno biografické drama 12 let v řetězech, které napsal afroamerický scenárista John Ridley podle stejnojmenné novely Solomona Northupa, jenž v ní popisuje svou zkušenost otroka. Předpokládá se, že nejmainstreamovější, ale stále nekompromisní počin režiséra Steva McQueena obdrží "cenu nejvyšší" (Oscara za nejlepší film), a tak bude Akademiky vyzdvihnut i scénář. Zvlášť když zápisky uneseného, identity zbaveného a k práci donuceného muže proměňuje v dramatické vyprávění s jednotící linií a funkčním zarámováním celého příběhu.
Námitky, že jeden holocaust (židovského, rómského a homosexuálního obyvatelstva za druhé světové války) nahradil druhý (afroamerických spoluobčanů ve Spojených státech) a že se jedná o akademický kalkul, se navíc při pohledu na kariéru Johna Ridleyho ukazují jako liché. Začínal psaním televizních seriálů určených pro afroamerické publikum (Fresh Prince, Martin), na svém kontě má persifláž blaxploatací Bratrstvo černé pracky a válečnou pastiš Red Tails, která vypráví o černošských letcích za druhé světové války.
Vlk z Wall Street (Terence Winter)
Terence Winter stejně jako Billy Raid začínal u televizních seriálů. A právě Emmy za scénář k Rodině Sopránů představovala zlom v jeho tvorbě. Právě díky ocenění se dostal k napsání dalšího pořadu HBO z mafiánského prostředí, Impérium - Mafie v Atlantic City. U něj se seznámil s Martinem Scorsesem, jenž byl s jeho prací natolik spokojen, že ho požádal, aby adaptoval memoáry Jordana Belforta.
Winter se při psaní přiznaně inspiroval Scorseseho kultovními počiny z 90. let, Casinem a Mafiány. V očích některých Akademiků by to ale mohlo být ke škodě, protože by měli tendenci srovnávat, aniž by si všímali zásadních odlišností (tonálních - otevřený posun ke komedii, strukturních - rozšíření o jeden akt a netradiční výstavba zdvojením uvedení do děje a vývoje, narativních - nespolehlivé sebeuvědomělé vyprávění, které je přiznané od prvních stran). A určitě nepomůže oproštění se od konvencí spojených s vývojem protagonisty, což je jeden z důvodů, proč snímek vyvolává na společenské úrovni debatu o tom, jestli není oslavou prezentovaného způsobu života.
Před půlnocí (Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke)
Trojice podepsaná pod scénářem k Před půlnocí zahájila kampaň, v rámci které zdůrazňovala, že ačkoliv se dialogy zdají díky své přirozenosti improvizované, herci se akorát drželi textu, na jehož podobě se před natáčením podíleli. Propagace nejspíš ale romantické dramedii nepomůže k ocenění, i když takhle chytré vztahovky, stavící především na dialogu dvou postav, jsou k vidění a slyšení... jednou za devět let, pokaždé, co se Linklater, Delpy a Hawke rozhodnou navrátit k osudům ústředního páru své trilogie, Jesse a Celine.
Před půlnocí stihlo získat velkou spoustu nominací a cen za scénář od sdružení kritiků (washingtonských, torontských, newyorských, sanfranciských, losangelských, chicagských...). U toho ale nejspíš zůstane, protože šance na WGA a Zlatých glóbech zůstaly neproměněny.
Philomena (Jeff Pope, Steve Coogan)
V obou scenáristických kategoriích mají bratři Weinsteinové alespoň jednoho "těšitele davů", ale v případě Philomeny si moc nadějí dělat nemůžou. Zpracování závažné tematiky irských žen, které v 60. letech přišly o své nemanželské dítě, divácky přívětivou formou staví spíše na hereckých výkonech. Řada nominací - včetně Zlatého glóbu a BAFTA - je docela pochopitelná, i když spíš dokazuje, že i kritici a Akademici mají slabost pro umělecké kýče.
Jako detektivka stavící na pátrání po synovi totiž Philomena natolik nešťastně dávkuje informace, že sběhlejší divák bez problémů odhadne jak jednotlivé kroky postav posouvající vyprávění dál, tak i pozdější zužitkování volných motivů, aby mohlo dojít k předvídatelnému zvratu. Jako společensko kritický snímek, vypořádávající se s minulostí, přitom na sebe poněkud směšně vrství závažná témata, u nichž velmi nešťastně vytváří paralely (irské svobodné matky 60. let, pravicoví homosexuálové v 80. letech). A nevede k reflexi, nýbrž pouhému dojímání se (nad vlastní ušlechtilostí z citového pohnutí nad tragickými událostmi) a černobílému náhledu na danou problematiku ("zlé jeptišky").
And The Oscar Goes To...
Pokud by pětice nominovaná na Oscara byla shodná s tou z cen WGA, mohli bychom s určitostí napsat, že si Billy Ray ponese domů sošku za Kapitána Phillipse. Shodná ovšem není, a tak přichází do úvahy ještě 12 let v řetězech, kterému může pomoct nejenom v posledních letech protěžované téma otrokářství, ale i oceňování afroamerických tvůrců. Přikláníme se spíše k aktuálnějšímu dokudramatu, ale roli zde sehrávají osobní sympatie, a tak raději dle našich tipů nesázejte.
Šance podle FilmServeru:
- Před půlnocí - Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke: 15%
- Kapitán Phillips - Billy Ray: 30%
- Philomena - Steve Coogan, Jeff Pope: 10%
- 12 let v řetězech - John Ridley: 25%
- Vlk z Wall Streetu - Terence Winter: 20%
NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ SCÉNÁŘ
Ona (Spike Jonze)
Po Zlatém glóbu a WGA zbývá již jenom Oscar, kterého Spike Jonze s největší pravděpodobností získá. A zaslouženě, nutno dodat, i když by to v případě sci-fi romance nikdo zprvu netipoval. Zvlášť když se Jonze od svého posledního filmu na několik let odmlčel (natáčel sice krátko a středometrážní snímky, ale ty většinou zůstaly mimo centrum mediální pozornosti) a je uznáván spíše jako režisér než scenárista (viz jeho nominace na Oscara za dramata V kůži Johna Malkoviche a Adaptace, u kterých se ale častěji skloňovalo jméno Charlieho Kaufmana).
Pracuje s re-marriage konceptem, ale nevyvíjí se podle zaběhlých schémat s ním spojeným. Odehrává se v budoucnosti, ale přitom vystihuje současnost s dominancí technologie, jež změnila způsob seznamování a odcizenost lidí mezi sebou, jako málokterý film za poslední dobu. Jediným soupeřem v oscarovém klání je Špinavý trik, ale za tím nestojí tolik hlasujících. Vedle Glóbu a WGA si Jonze odnesl ceny od kritiků ze San Diega, Las Vegas, Floridy, Chicaga Ohia ad.
Špinavý trik (David O. Russell, Eric Warren Singer)
Weinsteinovi jsou natolik zdární lobbisti, že mezi adaptovaný scénář protlačí Philomenu a mezi původní Špinavý trik, tvrdí skeptici. Russellovy žánrové kombinatroniky jsou ale u angloamerické kritiky a členů Akademie oblíbené. Až do WGA bylo melodramatické krimi považováno za jasného favorita, ale po nich - a vítězství Her - se vše změnilo. Vypadá to, že letos se bude opakovat situace z minulého roku, kdy byla Russellova mnohem lépe napsaná Terapie láskou nominována za scénář jak na Zlatých glóbech, tak na Oscarech. U nominace to ale zůstalo, a tentokrát to nejspíš nebude jinak. S ohledem na to, jakým způsobem se ale sčítají hlasy, kdy to mají snazší přijatelnější snímky, můžeme ještě dojít k překvapení.
Jasmíniny slzy (Woody Allen)
Je to již pošestnácté, co byl Woody Allen nominován na Oscara za scénář, ale i když patří mezi silnější kandidáty, ve výhru jeho fanoušci doufat nemůžou. Sošku získal již před dvěma lety za Půlnoc v Paříži, což automaticky snižuje šance. A tehdy navíc dostal i Zlatý glóbus, který mu letos, pokud přistoupíme na nastolenou žurnalistickou rétoriku, unikl. Pro Akademiky s pamětí navíc může být "diskvalifikující" i to, že se Jasmíniny slzy velmi podobají Allenově 24 let starému snímku Alice, kde taktéž nemilosrdně pitval psychiku jedné ženy, jejíž společenské postavení bylo narušeno. A tehdy navíc dle soudu některých i lépe. Newyorského neurotika může poškodit i "protikampaň", která akcentuje jeho osobní život s cílem znechutit dílo. Obraz pedofila, který na půdě przní sedmiletou holčičku, může být pro některé důvodem, proč upřednostnit jiný titul, ať již je tvrzení dcery Farow pravdivé. A v neposlední řadě nepomáhají ani Jasmíniny slzy samotné, které jsou velmi nesmlouvavé, co se týče reflexe krize, když tu ekonomickou ukazuje na společenských třídách a nepřímo říká, že důvodem je mentální ustrnutí.
Nebraska (Bob Nelson)
Bylo by cynické tvrdit, že se Nebraska dostala mezi nominované, protože věk jednoho z dvou hlavních protagonistů je přibližně stejný s průměrným věkem Akademika dle demografických průzkumů. Přece jenom Paynovu tragikomickou road-movie kritici ve svých textech oceňovali vedle režie, hereckých výkonů a kamery i za scénář, což se odrazilo i v nominacích recenzních národních spolků či sdružení (ve Phoenixu, Dallasu, Chicagu, Ohiu). Naděje Boba Nelsona ale nejsou veliké, protože jde jednak o jeho první scénář k filmu (předtím psal pouze televizní seriály a pořady), jednak si neodnesl nic z WGA či Zlatých glóbů, kde hlasují titíž lidé jako na Oscarech. V kategorii Nejlepší původní scénář Nebraska zastává stejnou pozici jako Philomena v té za adaptovaný - hořkosladký crowd-pleaser se do nominací dostane, protože se na něm díky nekonfliktnosti shodne většina, ale soudnost zabrání ocenění.
Klub poslední naděje (Melisa Wallack, Craig Borten)
Pro duo Melisu Wallack a Craiga Bortena je už samotná nominace vítězstvím, když první zmíněná má na kontě pouze tři scénáře (z toho jeden pro nepříliš dobře přijatou Sněhurku) a pro druhého se jedná o scenáristický debut. Až do WGA navíc Klub poslední naděje získával ocenění za herecké výkony v hlavní (pro Matthew McConaugheyho) a vedlejší roli (pro Jared Leto), případně za film.
Ne že by si biopic nezasloužil vyzdvižení, když vedle hereckých výkonů vyniká právě v tom, že přeskakuje (či z jiné perspektivy ukazuje) pasáže, které by v jiných snímcích podle skutečné události byly roztaženy a rozplizly se v sentimentu či patosu. Jenom je velmi nepravděpodobné, aby dílo, které je spíše kritikou amerického zdravotnického systému, než že by v něm šlo o menšiny a jejich reapropriaci, nominaci proměnilo.
And The Oscar Goes To...
Zde není příliš nad čím váhat, oscaroví laureáti se kryjí s těmi nominovanými na WGA a Ona je ceněna ze všech stran. Weinsteinovská lobby nejspíš nebude tak silná, aby přeceňovaný konstrukt Špatný trik dosáhl na vítězství. Oscar v kategorii Nejlepší původní scénář by tak měl opravdu připadnout tomu nejoriginálnějšímu loňskému počinu.
Šance podle FilmServeru:
- Nebraska - Bob Nelson: 10%
- Her - Spike Jonze: 35%
- Jasmíniny slzy - Woody Allen: 25%
- Klub poslední naděje - Craig Borten, Melisa Wallack: 10%
- Špinavý trik - David O. Russell, Eric Warren Singer: 30%