O Oscara v kategorii Nejlepší píseň se nakonec budou ucházet pouhé čtyři filmy, jelikož pátý - Alone Yet Not Alone - byl kvůli porušení pravidel Akademie diskvalifikován. Proč se tak stalo a existuje precedens?

V historii Oscarů se pouze pětkrát stalo, že by byl vyřazen snímek, který byl v některé z kategorií nominován. Nejznámější je nejspíš nenominování
Nina Roty za hudbu k prvnímu
Kmotrovi, protože se zjistilo, že část jeho kompozice byla ke slyšení již ve snímku
Fortunella z roku 1958. Uvedený případ je ale výlučný sám o sobě, protože Akademie na nesplnění podmínek přišla zavčas a
Kmotr se mezi pětici nominovaných nedostal.
Hudební kategorie na sebe dovede upoutat pozornost. Není ani třeba chodit do dávnější minulosti, stačí si vzpomenout na diskuze vyvolané kolem
Temného rytíře. Komiksová adaptace se o Oscara nemohla ucházet, protože se na snímku podíleli dva skladatelé (což odporuje pravidlům) a bylo sporné užití motivů z
Batman začíná (což ale příliš nevadí, stačí si vzpomenout na druhý a třetí díl
Pána prstenů či
Skyfall).

A porušení předpisů je i důvodem, proč byla píseň
Alone Yet Not Alone ze stejnojmené náboženské agitky vyřazena z pětice nominovaných v kategorii Nejlepší původní píseň. Textař Bruce Broughton totiž napsal několika z celkem 239 členů Akademie e-mail v době, kdy se rozhodovalo o nominacích, což se nesmí, protože je to považováno za přímé ovlivňování. Samozřejmě nepřímé v podobě větší frekventovanosti písně v médiích je naprosto v pořádku, zvlášť když za vámi stojí velké studio, jež je součástí nadnárodního konglomerátu.
A zatímco Broughtona vyřazení mrzí, ostatní textaři/textařky, skladatelé/skladatelky a zpěváci/zpěvačky, kteří byli v užším seznamu, se dovolávají doplnění pátého nominovaného songu. Akademie ale dala najevo, že se již nic měnit nebude a o Oscara za píseň se bude ucházet na konec pouze čtveřice snímků (
Já padouch 2,
Her,
Ledové království a
Mandela: Long Walk to Freedom).
Z oscarových nominací vyřazená piseň k filmu Alone Yet Not Alone.