Cliffhanger je jízda horskou dráhou, jak nazval jeden ze svých nejúspěšnějších akčních trháků režisér filmu, Renny Harlin. Natočil snímek, za který se nemusí stydět on, ani jeho hlavní představitel Sylvester Stallone.
Na začátku devadesátých let vypadalo všechno růžově, alespoň pro finského režiséra
Rennyho Harlina, který se úspěšně etabloval v Hollywoodu. Tehdy měl za sebou čtvrté pokračování
Noční můry v Elm Street a druhý díl
Smrtonosné pasti . Oba filmy byly komerčně úspěšné a v případě
Smrtonosné pasti 2 se jednalo o vyložený trhák, který komerčně překonal dokonce i jedničku. Není tedy divu, že se musel Harlin cítit jako "bůh", pro kterého nic není nemožné. Nepochybně tehdy zažíval velkou vlnu euforie a filmařského sebevědomí a vypadalo to, že ho nic nemůže zastavit.
Sylvester Stallone na tom byl trochu jinak. Po třetím
Rambovi, který už do kina tolik diváky netáhnul jako ještě druhý díl, se rozhodl razantně změnit cestu, kterou se od dob
Rockyho ubíral. První vlaštovkou změny byl
Kriminál, potom akční komedie
Tango a Cash a konečně i pátý
Rocky, který se ale zoufale nepovedl. Pak bylo dokonce ještě hůř, když se Sly rozhodnul, že ukáže světu i své komediální vlohy. Neukázal a nedokázal.
Oscar a především děsuplná komedie s příšerným názvem
Stůj, nebo maminka vystřelí, kterou později Stallone nazval "nejhorším filmem ve vesmíru", dopadly bídně a v druhém případě přímo katastrofálně. Nedalo se nic dělat, Stallona lidi milují, ale jen jako Rockyho nebo Ramba. Musel proto zpět tam, kam patří, tedy do akčního filmu. A tak přijal roli horského vůdce v "přepadení v horách".
Gabe Walker (Stallone) žije vcelku dobrodružný život záchranáře americké horské služby ve Skalistých horách. Má tam svou přítelkyni Jessie (
Janine Turner), pilotku helikoptéry a také kámoše Hala (
Michael Rooker), který podobně jako on zachraňuje zatoulané turisty. Vše se změní ve chvíli, kdy v horách tragicky zahyne Halova přítelkyně. Kdo za její smrt může? Gabe, který byl poslední, kdo se jí díval do očí, nebo Hal, který jí nezodpovědně vzal na příliš těžký výstup? Po nějaké době se Gabe vrací, ale jen, aby si odvezl Jessie. Jeho plány však zhatí vzdušná loupež - Eric Qualen (
John Lithgow) se svou bandou uloupí sto milionů dolarů, jenže jejich lup i oni skončí ve Skalistých horách. Nezbývá než povolat do akce Gabea a Hala, které čeká boj o život jejich i Gabeovy přítelkyně.

Sylvester Stallone si jako spoluautor scénáře zase jednou napsal roli na tělo. Projekty, ve kterých si může scénář buď napsat sám, nebo "poopravit" pro sebe, dopadají nejlépe. Takový byl
Rocky a takový byl i
Rambo.
Cliffhanger je takový kompilát obou jeho životních rolí. Zdědil Rockyho outsiderství a pochyby o sobě samém a Rambovu akční výbušnost a zavilost. Je jedno, jak drsní nebo mazaní námezdní zabijáci a samotný Qualen jsou, jakmile se do toho Gabe ještě s pomocí Hala pustí, je jasné, že to mají spočítané. Co na tom, že jeden z Qualenovy party Kynette (
Léon) má dlouhý ostrý nůž a ovládá bojová umění. Proti horskému Rockymu/Rambovi nemá šanci a jeho napíchnutí na krápník je vcelku originální a zasloužený způsob smrti. V závěrečném spektakulárně natočeném showdownu na vraku helikoptéry, kde se utká Walker s Qualenem face-to-face je jasné, že Qualen není ani zdaleka rovnocenným protivníkem a Gabe ho vyřídí o něco velkolepějším způsobem než všechny předchozí.
Akční scény, kterých je v
Cliffhangerovi nespočet, jsou všechny natočeny originálním a dechberoucím způsobem. Ať už je to úvodní vzdušná loupež, četné Gabeovy vysokohorské výstupy nebo nápaditá likvidace padouchů. Vše díky důmyslné a dynamické Harlinově režii a Stalloneho fyzickým dispozicím běží jako na drátkách a během necelých dvou hodin se ani chvíli nebudete nudit. Natáčelo se jak v exteriérech (Skalisté hory simulovaly italské Dolomity), tak i ve studiu Cinecitta v Římě, ale také třeba na parkovišti v Los Angeles (maketa Skalistých hor to ovšem dobře skryla).

Veškeré exteriérové záběry a četné letecké záběry jsou natočeny úchvatným způsobem a hudba
Trevora Jonese je patřičně majestátní. Samotnou kapitolou je pak geniální úvodní sekvence, která je zdaleka tím nejlepším, co Harlin kdy natočil, a to nejen v rámci tohoto filmu. Moment hrůzy a paniky je tu skoro hmatatelný - tato brilantně natočená sekvence zařazená hned za úvodní titulky byla opravdu nečekaná a způsobila divákům opravdový adrenalinový zážitek. Ostatně jako celý film.
Cliffhanger sklidil zasloužený úspěch od kritiky i od diváků. Pro Sylvestera Stallona to byl veleúspěšný comeback a nejúspěšnější film od
Rockyho IV a Harlina zastihnul
Cliffhanger také na tvůrčím i komerčním vrcholu, aniž to tehdy sám tušil. Jeho následující projekt, pirátská a velenákladná komedie
Ostrov hrdlořezů byla totiž megapropadákem devadesátých let podobně jako
Nebeská brána v letech osmdesátých a tento neúspěch doslova zlomil Harlinovi vaz. Režisér sice točil a točí dál, ale jsou to už jen odlesky jeho bývalého umu. Vychutnejme si proto ještě jednou jeho povedenou jízdu na horské dráze. Jediným, koho
Cliffhanger nepotěšil, byli italští ekologové - ti prý museli po filmařích uklízet hrozný nepořádek.
Trailer k filmu Cliffhanger