Tři Oscary, dva Zlaté Glóby, dvě ceny BAFTA a film roku podle různých profesních nebo filmově kritických sdružení.
Ben Affleck svým třetím režijním počinem zkrátka dosáhl nejvyššího možného akademického a seriózního uznání, o kterém se mu u jeho dvou předchozích, rozporuplně přijímaných snímků, nemohlo ani zdát.
Aby také ne, když natočil film, jenž je přímou oslavou fikčních příběhů a Hollywoodu, který ve službách vlasti dokáže zachránit lidské životy. V příběhu podle skutečné události točící se kolem přísně tajné operace CIA, která měla za úkol exfiltrovat šestici rukojmích z revolucí zmítaného Íránu v převlečení za filmový štáb fiktivního sci-fi, se mu povedlo vybočit z okovů mírné přímočarosti a žánrového schematismu svých předchozích počinů (temné drama
Gone, Baby, Gone a kriminálka s prvky heist movie
Město) a natočit snímek, který jistým způsobem tematizuje vztah mezi realitou a fikcí, dotýká se vážných politických otázek a zároveň nepřestává bavit i na bázi pouhého napínavého crowd-pleaseru.
Affleck totiž nevypráví nic složitého nebo divácky nevstřícného – vyprávění je značně umírněné, pečlivě rozvržené a nijak nevybočující ze šablony klasické hollywoodské struktury. Tony Mendez tak kromě nebezpečné mise řeší také svou osobní rovinu zanedbávajícího otce, který díky náročné práci u CIA nemůže zlepšit vztahy se svou manželkou a synem. Mírou ozvláštnění jsou u
Arga tedy jakési hrátky s realitou, mystifikací, klamem a lživostí viděného, ať už v rovině příběhu (iluze fiktivního filmu a jeho štábu), tak ve formální rovině, která nám dovolí se ptát, do jaké míry si režisér upravuje skutečnost a nakolik ji nechává takovou, jaká je. Snímek vycházející z reálných událostí si samozřejmě kvůli větší dramatizaci (zjevení letenek na poslední chvíli, honička na letišti...) v rámci hollywoodského spektáklu leccos upravuje, zároveň se v jistých momentech snaží působit autentickým dojmem ve smyslu „tak to skutečně bylo“ (hrátky s archivními záběry vs. napodobenina těchto záběrů).
Ambicióznímu počinu se také nedá upřít umné balancování na hraně hrané rekonstrukce historických událostí, politického thrilleru a naprosto nečekaně zakomponované hollywoodské satiry. Právě z té se daří převážně vážnému snímku čerpat také humorné situace, které obstarává hlavně
John Goodman coby hláškující maskér John Chambers nebo
Alan Arkin v roli filmového producenta, který v sobě nese několik hořkých pravd o hollywoodském průmyslu. Tyto momenty jsou tak zdatnou protiváhou nelehkému průběhu mise a její přípravě – spojení těchto rovin je například nejpatrnější při střihové montáži čtení scénáře brakového sci-fi a simulovaných poprav zajatců.
V kontrastu s vážnou stránkou tedy
Argo funguje jako intenzivní a nenáročná žánrovka, stejně jako seriózní oscarový snímek s politickým přesahem, který není hloupě zjednodušující, ale naopak dokáže v celkem šablonovitém vyprávění přinést zcela nečernobílý pohled na celý konflikt.
Featurette "Podle skutečné události"
OBRAZ A ZVUK
Podobně jako
Muži z oceli nebo
Hobitovi, i dalšímu warnerovskému titulu nelze z hlediska audiovizuálního přepisu nic vytknout, jelikož se dočkal prvotřídní péče. Jedná se v podstatě o stejnou kvalitu jako v případě předchozí verze, na níž jsme vám v dubnu přinesli recenzi, tudíž se nevyhneme mírnému opakování informací. Jelikož se film odehrává v sedmdesátých letech, můžete si v něm hlavně dosyta vychutnat retro ladění obrazu, včetně perfekcionistického znázornění dobových rekvizit, kostýmů, účesů apod. Díky vizuální stylizaci si lze také všímnout práce s utlumenými barvami, zejména sytou černou. Krystalicky čistý HD obraz vynikne hlavně v kontrastu s archivními a „jakože“ autentickými záběry natočenými na ruční Super 8 kameru, které přicházejí s výrazným zrnem a svou amatérskou podstatou přidávají na autenticitě snímku
Audio stránka se obešla taktéž bez výraznějších zaváhání. Originální anglická stopa Dts-HD Master Audio 5.1 se vyznačuje krystalickou čistotou a každá složka dialogů je oddělena od okolních ruchů, takže je všemu bezproblémově rozumět. Dejte si ale pozor na davové scény, střelbu či nárazy aut, které jsou oproti ostatní utlumené stopě trošku agresivnější a mohou trochu potrápit vaše sluchovody, stejně jako reproduktory domácího kina. Výborným doplňkem je také hudba
Alexandra Desplata dodávající scénám patřičné tempo a napětí, jenž je v tomto hollywoodizovaném dramatu stojícím na prahu mezi fikcí a realitou dosti důležité.
Argo - Behind the scenes
BONUSY
Ke konci roku k nám
Argo přichází v jedné z nejvybavenějších a sběratelsky nejpůsobivějších edicí roku, která by jistě neměla chybět v jakékoliv filmové sbírce. Péče, jaké se dostalo oscarovému počinu Bena Afflecka, se totiž letos nedočkaly ani ty největší letní blockbustery (snad kromě
Hobita, ale ten spíše než na balení spoléhal na nepřeberné množství bonusů). Výbavu disku nyní nechme na chvíli stranou a podívejme se na obsah balení, jenž nabízí komplexní fanouškovský servis k filmu, který ocení zejména milovníci líbivých bookletů a filmových rekvizit.
Zdaleka nejrozsáhlejším materiálním přídavkem je rozsáhlá čtyřiašedesátistránková fotokniha s fotkami z natáčení ve vysokém rozlišení. Obal je stylizován do podoby scénáře k reálnému filmu Argo, včetně adresy fiktivního Studia 6, kde byl snímek realizován. Kniha nejprve nabízí stručné informace o filmu a jeho cestě k realizaci přes přípravy až po natáčení. Dále pokračuje představením hereckého obsazení ve formě informací známých z tiskových presskitů – kromě popisu rolí samotnými herci se na dvojstránce také nachází stručné bio zaměřující se na jeho kariéru ve filmovém průmyslu. V knize není vynechána také „kapitola“ věnující se lokacím, poznámky režiséra, výčet ocenění filmu včetně krátkého představení vítezných kategorií Cen Akademie – producentů
Granta Heslova a
George Clooneyho, scenáristy
Chrise Terria a střihače Williama Goldenberga. Designově vyvedený doplněk filmu uzavírá text věnující se skutečné události, profil reálného Tonyho Mendeze a také filmové zajímavosti.
Kromě tohoto sběratelského předmětu najdete v balení také přehlednou mapu v rozměrech 51x35 cm, která graficky zachycuje průběh mise, 36x51 cm velký plakát fiktivního sci-fi snímku
Argo a v poslední řadě také repliku rekvizity identifikačního průkazu Tonyho Mendeze, jíž klidně můžete využít jako doplněk ke svému filmovému kostýmu (v případě, že si chcete zastřihnout vlasy a vousy stejně jako Ben Affleck). Všechny předměty se nacházejí v papírovém boxu s označením „Confidental“, který se spolu s Blu-ray disky nachází ve větším papírovém obalu.
Samotná výbava disků za tou „fanouškovskou“ rozhodně nezaostává a nabízí divákům hlubší pohled pod pokličku kontroverzní mise CIA. Na prvním disku Odtajněné edice se předně nachází dvě verze filmu – jednak klasická kinoverze ve stopáži dvou hodin a také prodloužená verze, jenž se pyšní celkem devíti minutami navíc. Přidaná stopáž však filmu nějakým zásadním způsobem nepřidává ani neubírá, jedná se totiž spíše o několik malých detailů než o nové prokreslení postav, jejich motivací či větší hloubku příběhu. Nenachází se tady žádné zcela nové scény, ale spíše nepatrná prodloužení těch stávajících (počáteční stávka, napínavější průchod tržnicí, větší důraz na Tonyho rodinnou linii apod.). Rozhodně nejde říct, že by si prodlouženou verzi měli pustit jen fajnšmekři, jelikož zhodnocení rozdílů je takřka nepostřehnutelné.
Kromě dvou verzí si můžete čtyřoscarový trhák vychutnat také s komentářem režiséra Bena Afflecka a scenáristy Chrise Terria nebo si k filmu pustit tzv. interaktivní PiP komentář s názvem
Obraz v obraze: Mrazivé svědectví, jenž vám díky fotografiím a rozhovorům doplní historický kontext a průběh mise během sledování filmu. Obě fičury si ale můžete pustit jen v rámci kinoverze. Dalším přídavkem na prvním disku je také trojice krátkých feaurette, behind-the-scenes a jednoho dokumentu, které již byly přítomny na předchozím Blu-ray vydání z dubna letošního roku. Sedmnáctiminutové
Zachráněni z Teheránu: Byli jsme u toho přináší bonus hlavně pro zájemce o historii, jelikož přináší rozhovory s přímými účastníky operace, kteří vzpomínají na průběh utajené operace. Featurette je koncipována ve stylu dokumentů s mluvícími hlavami, které prokládají záběry z filmu.
Featurette "Postavy"
Pokud vás spíše zajímá pohled za kulisy, ideálním přídavkem pro vás jistě bude jedenáctiminutové
Argo: Absolutně autentické, jež se soustředí na proces co největší autentizace filmu a také přináší několik momentek z natáčení. Ben Affleck se zde profiluje jako tvůrce s vizí, který chtěl docílit absolutní dobové věrnosti jak kulis, rekvizit či kostýmů, tak i reálií (herci byli například po dobu dvou týdnů zavřeni v domě, kde bylo vše ve stylu sedmdesátých let apod.). Zákulisní pohled se také věnuje náročnému natáčení na lokacích v Turecku, které imituje Írán, nebo v reálné centrále CIA. Kolaborací mezi mezinárodní bezpečnostní agenturou a továrnou na sny se zabývá featurette
Argo: Spojení mezi CIA a Hollywoodem, v němž režisér a scenárista v šesti minutách vyprávějí jednak o historickém aspektu této spolupráce, tak i o oscarovém maskérovi Johnu Chambersovi, díky němuž byla mise proveditelná. Bonusovou nabídku disku uzavírá třičtvrtěhodinový kanadský dokument
Útěk z Íránu: Hollywoodská možnost z roku 2005.
Odtajněná edice Arga vyšla k příležitosti padesátého výročí celé operace, druhý bonusový disk tedy nabízí dosud nezveřejněné dokumenty dokreslující daný film. Šest mini-dokumentů v celkové stopáži asi jedné hodiny dává divákovi nahlédnout ještě hlouběji pod povrch celé problematiky – ač je jejich informační hodnota nezpochybnitelná, dá se hodinka bonusů doporučit spíše skalním příznivcům, jelikož mnohdy opakuje informace obsažené již v předešlých featurettech a obsahuje také mnoho nadbytečných a opakujících se scén z filmu, které se objevují v každém z šesti bonusů. Zdaleka nejlákavějším z nich je featurette s výmluvným názvem
Odtajnění operace Argo, která prozkoumává důvody, jenž vedly CIA k rozhodnutí ocenit zásluhy Tonyho Mendeze až na padesátiletém výročí. Jedenáct minut se opět zaměřuje na vznik filmu a jeho přípravy, historii utajeného případu a navíc k němu také přidává názory odborníků, teoretiků a režiséra.
Pro filmové nadšence ale bude rozhodně přívětivější další bonus s názvem
Ben Affleck: Cit pro rovnováhu, který se zabývá aktuálním natáčením a kreativními rozhodnutími, které musel režisér podstoupit. Affleck se hlavně zaměřuje na to, jak bylo těžké ve filmu vyvážit rovinu mezi humorem, dramatem a thrillerem, a jak se tato balance přenesla do výsledku. Kromě toho tato patnáctiminutovka zachycuje složitý průběh natáčení davových scén, proces tvorby hudebního soundtracku (Alexandre Desplat) a autentického zvuku... jde vlastně o klasický „making-of“, kde se tvůrci poplácávají na zádech a blahopřejí si ke skvělé spolupráci. Nejkratší featurette disku je minutovka
Argo Nas*r si rozebírající vznik „kultovní“ hlášky z úst Alana Arkina, která zřejmě vznikla hereckou improvizací.
Zbývající trojice dokumentů většinou vypovídá přesně o tom, jaký nesou název.
Rozhovory s herci Arga je desetiminutovou exkurzí na tiskovou konferenci prokládanou záběry z filmu, kde herci převážně opakují informace z již předešlých bonusů a navrch přihazují také několik vtipných historek z natáčení. V
Tony Mendez o Tony Mendezovi mluví reálný iniciátor operace deset minut o jejím průběhu a znovu rekapituluje všechny události, zatímco
Cesta do Istanbulu zachycuje natáčení na lokacích v Turecku a malou turistickou propagací. Disk zakončuje trailer.
Bonusové materiály jsou k dispozici ve vysokém rozlišení (kromě dobového dokumentu) a opatřeny českými titulky (kromě komentáře režiséra).
Originální trailer filmu Argo