Píše se rok 1947. V Los Angeles vládnou pevnou rukou mafiánské gangy, v klubech se za tónů saxofonu svíjí vnadné tanečnice a ulice střeží policisté se slabostí pro úplatky. Obzvlášť naposledy zmíněného faktu si je vědom komik Hecky Nash (
Simon Pegg), který by jednoho nositele alespoň částečně respektované placky využil jako pojistku během svých nekalých obchodů. Hecky totiž důvěrně zná jednu z postaviček losangeleského podsvětí, a co víc: v rukou teď třímá pořádnou špínu na samotného zaměstnavatele svého známého. Pro hladký průběh vydírání potřebuje někoho s revolverem za pasem, který by zabránil tomu, aby Hecky neskončil místo obálky v ruce s kulkou v čele.
Jenže pro tuhle práci si vybere špatného muže. Joe Teague (
Jon Bernthal) není z řady policistů motivovaných zelenými bankovkami. Nejenže se o svůj úkol podělí i se svými nadřízenými na stanici, ale s celou akcí má i své vlastní záměry. A tak není žádným překvapením, že předávka nedopadne přesně tak, jak si zúčastněné strany představovaly. Naopak se stává výchozím bodem pro daleko hlubší vyšetřování spletitého zločinu v ulicích Los Angeles. Vítejte v
Mob City.
Za vznikem seriálu stojí
Frank Darabont. Ten samý
Frank Darabont, který natočil fenomenální
Vykoupení z věznice Shawshank a
Zelenou míli, stejně jako o něco méně fenomenální
Majestic a
Mlhu. Zároveň je tvůrcem televizních
Živých mrtvých, takže šestidílná gangsterka není rozhodně žádnou prvotinou ve formátu malé obrazovky. První dva díly, odvysílané na stanici TNT minulý týden, nejen režíroval, ale i napsal. A nutno dodat, že jeho rukopis je na výsledném produktu opravdu znát.
Stylizace do čtyřicátých let minulého století a celkové ladění do filmu noir jsou prakticky bez chybičky. Kontrast světla a stínu, odlesky v kalužích, dým a hudební podkres působí až hypnoticky. Zachycení doby v celé barevné škále je
Darabontova specialita, a tak není divu, jak precizně vykresluje žluté taxíky, zakouřené bary, osudové ženy a uhlazené gangstery. Dobová věrnost je ale někdy až na překážku. Zejména v těžkopádně vyznívajících dialozích, které jsou v televizním formátu někdy až k smíchu.
Mob City má zdánlivě všechno, od snového tvůrce po nadstandardní vizuál, přesto něco schází...a žel bohu se nevyhne srovnání se slavnou tematicky příbuznou sérií ze stáje HBO. A i když je
Impérium - Mafie v Atlantic City dějově o dvě dekády mladší a operuje s o něco zajímavějším rozpočtem, stejně se má
Mob City co učit. Zejména co se dějové linky a psaní týče. Při odhlédnutí od líbivého pozlátka totiž vypluje na povrch hlavní nedostatek: dějová prázdnota.
Zajímavý zvrat v závěru prvního dílu totiž následuje další dějové překroucení, které příběh redukuje víc na vztahové drama než na to, na co odkazuje samotný název seriálu. Druhý díl nastolený kurz nejenže nevyvrací, ale dokonce potvrzuje a navrch přidává prázdných pětačtyřicet minut, během kterých se moc nového divák nedozví. Zajímavé taky je, že děj jen málo koresponduje s jinak fenomenální úvodní znělkou, která kromě noir pojetí odkazuje i na poměrně násilnou stránku seriálu. Mimo několik přestřelek a jednu krvavou návštěvu kostela zůstává mafie poměrně stranou, a tak je otázka, jestli si režisér šetří gangsterské praktiky na později, nebo i nadále zůstane hlavně u konverzací při večeři.
Co se samotných postav týká, je poměrně těžké hledat si velké oblíbence, což je podle mého názoru jedním z mnoha faktorů, na kterých úspěšná série běží. Těžko říct, jestli je na vině způsob, kterým jsou postavy napsané nebo samotné obsazení. Na každý pád ale působí celý ansámbl značně neživotně. Joe Teague, kterého hraje
Jon Bernthal z Darabontových
Živí mrtví, jako drsný policista postrádá jakékoliv charakteristické rysy, kterých je možné se chytit.
Alexa Davalos coby Jasmine operuje ve škatulce neprůhledné femme fatale a samotná mafie si zatím ukrojila jen málo z celkového televizního času, tudíž si ještě moc respektu nevydobyla.
Jeremy Luc jakožto Mickey Cohen působí spíš než jako drsný gangster jako televizní bavič.
Edward Burns v roli údajně neméně prohnaného Bugsy Siegela se momentálně vykresluje spíš jako protřelý proutník než cokoliv jiného. Paradoxně nejlepší a nejhmatatelnější výkon předvedl
Simon Pegg jako Hecky Nash, který během svého krátkého camea ukázal hned několik podob, přičemž monolog kdesi v polích těsně před akcí patří k tomu nejlepšímu, co se v
Mob City zatím událo.
Po prvních dvou dílech se
Darabontova žánrovka ocitá v první třetině. Místo hutného děje a charismatických postav zatím seriál servíruje hlavně chutný vizuál. Otázkou ale je, jestli jen tohle bude stačit. Je jen na slavném režisérovi, jestli se další čtyři díly ponesou v duchu líbivého obalu, nebo jestli konečně dokáže vtáhnout do děje a zanechat za sebou cosi, co přežije déle jak jednu sezónu. Zatím to vypadá na pěkný cíl, ale prázdný zásobník.
Promo k seriálu Mob City