Kdo by to byl tipoval, že se nezávislý filmař John Waters, jehož jméno je spojeno s půlnočními filmy a různými druhy exploatací, shodne s francouzským měsíčníkem Cahiers Du Cinéma víc než britské Sight & Sound. Na prvním místě Watersova žebříčku jsou Spring Breakers, který se na tom „cahierském“ umístily na druhém. Kultovka Harmony Korinea, která podvrací očekávání cílové divácké skupiny, jež je ve věku hlavních hrdinek a vyznává jejich ideologii, by se jistě vyjímala v pásmu půlnočních snímků, a tak její výběr nepřekvapí.
Americký režisér a scenárista, jenž se nejvíc proslavil Růžovými plameňáky a svou spoluprací s transvestitou s přezdívkou Divine, komentář ke své desítce neposkytl. Můžeme se pouze dohadovat, proč volil – a ze seznamu poznat, že má slabost pro artovou kinematografii (ani jeden mainstream!) a obzvlášť díla Bruno Dumonta, od kterého se do TOP10 dostaly rovnou dvě – Camille Claudel 1915 je na druhé a Stranou Satana na čtvrté příčce.
Zato Sight & Sound do své „devítky“ (dva počiny získaly stejně hlasů, a tak jsou na stejném – devátém - místě) vybralo mediálně známější festivalové kousky, které nejsou tak radikální jako ty z Watersovy TOPky. Nechybí indie hity Frances Ha a Upstream Color či ceněné festivalovky Velká nádhera a Život Adéle. V porovnání s francouzským žebříčkem je u toho britského zajímavého, že homo romance Stranger By the Lake se v Cahiérs umístila první, zatímco u Sight skončila v podstatě poslední.
Na obě TOPky se můžete podívat níže a inspirovat se jimi:
John Waters – TOP 10 2013:
1. Spring Breakers
2. Camile Claudel 1915
3. Abuse Of Weakness
4. Hors Satan
5. After Tiller
6. Hannah Arendt
7. Beyond The Hills
8. Blue Jasmine
9. Blackfish
10. I’m So Excited
Sight & Sound - TOP 10:
1. The Act Of Killing
2. Gravity
3. Blue Is The Warmest Color
4. The Greaty Beauty
5. Frances Ha
6. A Touch Of Sin
6. Upstream Color
8. The Selfish Giant
9. Norte, The End Of History
9. Stranger By The Lake