Sylvester Stallone zde hraje specialistu na zabezpečovací zařízení věznic Raye Breslina. Zároveň i prakticky testuje své teoretické poznatky tím, že se nechává "na oko" zavírat do věznic, aby hledal slabiny v jejich systému zabezpečení. Jeho nová zakázka ale se ukáže být poněkud riskantní, což se nepozdává jeho dvěma parťákům, Breslinově obchodní partnerce Abigail Ross (Amy Ryan) a počítačovému expertovi Hushovi (50 Cent). Breslin se tentokrát dostane úzkých a ocitne se v "hrobce", ze které není úniku. Naštestí se ho zde ujme zkušený Emil Rottmayer (Arnold Schwarzenegger) a společnými silami naplánují útěk ze zdánlivě bezvýchodné situace, kterou má pod palcem místní boss Hobbs (James Caviezel). Breslin tuší, kdo za jeho odklizením do hrobky stojí a chce se pomstít.
Plán útěku je klasickou variací na téma útěku z vězení ve formálně moderním provedení (samotné vězení má pak futuristický vzhled a evokuje spíše žánr sci-fi). Stallone už má s vězeňskými filmy poměrně bohatou zkušenost. Utíkal již z nacistického koncentračního tábora ve Vítězství, také z Kriminálu a s Kurtem Russellem pak ještě v Tango a Cash. Plán útěku je vlastně modernějším kompilátem především Kriminálu a Tanga a Cashe.
Kurta Russella tentokrát vystřídal Arnold Schwarzenegger a mezi oběma svalovci to perfektně šlape a jejich herecká chemie funguje znamenitě. Stallone, jak je jeho zvykem, tu hraje toho mlčenlivějšího a vážnějšího, zatímco Arnold představuje společenštější a legračnější verzi kámoše a parťáka. Zúročuje tady navíc svoje zkušenosti z komedií a jeho kreace je velmi povedená a zábavná. V jedné z nejkomičtějších scén filmu navíc nepokrytě přiznává svůj v Hollywoodu léta (špatně) maskovaný rakouský původ ve velmi komickém hereckém výstupu a monologu ve svém rodném jazyce.
Režisér Mikael Håfström bezezbytku využil a zúročil společnou přítomnost obou hvězd a sledovat jejich vzájemnou interakci je skutečně velmi zábavné. Ostatní herci včetně Caviezela, Vincenta D'Onofrio či Farana Tahira pak jen plní roli nezbytných figur, které k tomuto typu příběhu nezbytně patří. Nakonec se dočkáme všech nezbytných žánrových ingrediencí, které k akčnímu filmu patří.
Dojde na obligátní pěstní souboje - na férovku si to tu rozdá Breslin s bachařem Drakem (Vinnie Jones), na přestřelku - zde je vhodně zařazen velký detail Arnoldova zarputilého výrazu připomínající jeho ikonickou velikost a neporazitelnost, kterou si pamatujeme z takových klasik jako je Komando nebo Predátor. Vše pak korunuje závěrečná scéna výbuchu a destrukce hlavního padoucha přesně podle pravidel akčního žánru.
V Plánu útěku zkrátka všechno běží, jak má, a kdo nebude čekat víc, nebude zklamán. Plán útěku je "pouze" a jen zábavnou akční oddechovkou, která se vědomě hlásí k odkazu obou akčních hvězd a zároveň se nebere smrtelně vážně. Obě akční hvězdy tu vydaly ze sebe to nejlepší, co tvoří jejich herecky omezený typ, a tvůrci se je nesnaží zbytečně zatěžovat psychologizováním a všelijakými traumaty, která tvoří v podobném typu filmů vždy jen zbytečná klišé. Plánu útěku se úspěšně podařilo podobným zbytečnostem vyhnout, a také proto je zábavnou a na mnoha místech i vtipnou akční podívanou.