Ale dost spoilerů. Tohle není klasická recenze jedné epizody ani rekapitulace dění, po zhlédnutí pilotu Vám ale přináším pět důvodů, proč dát agentům z S.H.I.E.L.D. šanci. Jedno mají společné: jsou to trademarky Josse Whedona. Ten je jeden z mála lidí v Hollywoodu (zdravíme J. J. Abramse), kterému se do kina a před obrazovku daří přitáhnout mužské i ženské plémě. Zná fígle, na které vábí comicsové geeky, co se hodiny toulají v podzemních prostorách Forbidden Planet, okouzlí i dívky, jejichž komiksový rozhled končí u Čtyřlístku a které na whedonovském vesmíru přitahuje chytrý humor, utahování si ze superhrdinských mýtů a samozřejmě charismatický hrdina pro vlhké sny (zdravíme Roberta Downeyho jr.). Se svým rodinným projektem (přibral k němu i manželku a bratra) má Whedon nemalé ambice: zachránit Ameriku před katastrofou a světové publikum před nudou. Je tady úroveň Sedm: jste na ni připraveni?
1. Obyčejný člověk ve světě superhrdinů: agent Coulson Ve filmech agent Coulson (famózní Clark Gregg) funguje jako styčná spojka mezi poněkud svéráznými marvelovskými superhrdiny. Přes malý prostor na filmovém plátně byl Coulson vždycky jednou z mých nejmilejších postav, se svým suchým humorem anglického gentlemana a stoickým postojem k intergalaktickým katastrofám nás vrací z výšin zpátky na zem. Jedna z nejvtipnějších scén v Thorovi s odkazem na Iron Mana je, když před šokovanými agenty přistane obří robotická potvora a jakýsi terénní agent se zeptá Coulsona: "To je nějaká Starkova hračka?" A Coulson posmutněle odpoví - a je v tom celá tíha pěšáka, co má na starosti zlobivé superhrdiny- "Netuším. Nikdy mi nic neřekne." A teď je Coulson zpět a coby bonus za své zmrtvýchvstání získal jednu z hlavních rolí. Sice tu nemá své nadpozemské parťáky (protože ti žijí v domnění, že je na Onom světě, nejspíš proto, že na cameo nezbyl čas nebo peníze), ale zato dává dohromady zajímavý tým agentů. Vypadá sice jako ušlápnutý úředníček od Kafky, ale tenhle malý hrdina z lidu je naším štítem před nadpřirozenými úkazy, nebezpečnými technologiemi a neřády všeho druhu. Ani superschopnost mu nechybí: jeho komediální timing nemá v přilehlých vesmírech konkurenci. Kromě Jeremyho Clarksona, ale ten bohužel roli odmítl.
2. Whedonovský humor a chytré dialogy Marně přemýšlím, jak do češtiny přiléhavě přeložit tongue-in-cheek, styl humoru, který je chytrý, břitký, plný hlášek a slovního ping-pongu mezi postavami. Vlastně takový comicsový screwball, poměrně často totiž v ozvěnách slyšíme nikoliv válku světu, ale válku pohlaví. Není to legrace, z níž se smíchy potrháte, ale takové to příjemné cuknutí koutků, když posloucháte, jak se dohaduje anarchistická hackerka s poněkud upjatým analytikem a dává mu to pořádně sežrat. Nechybí popkulturní reference a další verbální parádičky, kterými je scénář doslova prošpikován. Moje oblíbená hláška z pilotu? Vysvětlení a vzápětí nonšalantní shození zkratky S.H.I.E.L.D.
3. Konstrukce a dekonstrukce mýtů a klišé Whedon je starý lišák: i v agentech znovu dělá to, co tak perfektně funguje v marvelovském makrovesmíru: nejprve mýty staví, aby je pak jemně a podvratně boural dobře mířenými podpásovými hláškami a shazovačkami. Většinou to funguje tak, že zatímco jedna postava položí zásadní existenciální otázku, ta druhá na ni odpoví břitkým vtipem. V Avengers tohle dělal komik Stark s rozvážným kapitánem Amerikou, podobně to funguje i v rámci týmu agentů. Víte třeba, jak v agentech pokračuje hláška "S velkou mocí přichází…."? Dynamika Whedon-stavitel vs. Whedon-ničitel je zkrátka zárukou úspěchu. Všichni jsme geekové (kromě mě), ale víme o tom (kromě mě). A děláme si z toho legraci.
4. Silné ženské hrdinky, dobře postavený tým Zatímco nejlepšímu scenáristovi Hollywoodu (Aaronu Sorkinovi) je vyčítáno (často právem), že píše slabé a hysterické ženské hrdinky z roku raz-dva, Whedon už v Buffy dokázal, že umí napsat silnou zajímavou ženskou postavu mlátící upíry, aniž by jí ubral na půvabu. Nebo si vzpomeňte na Scarlett Johansson v Avengers, která svou Černou vdovu vybavila sílou, charakterem a humorem. V týmu agentů S. H. I. E. L. D. jsou tři zajímavé ženy: poněkud anarchistická hackerka Skye (Chloe Bennet ze seriálu Nashville): nová posila, trochu praštěná, pravděpodobně geniální a posedlá superhrdiny, která má i v příšerných situacích obludně dokonalý účes. Vedle ní se pohybuje laboratorní krysa Jemma, dovozem z Anglie, která prolamuje klišé o hloupých blondýnkách, a asijská pilotka a expertka na zbraně Melinda, která je zatím tajemná jak hrad v Karpatech.
Všechny pochopitelně vypadají jako supermodelky v zácviku, ale to se jim jako agentkám bude hodit - při vyjednávání s mimozemskými obludami není žádná zbraň dost podpásová, no ne? Nesmím zapomenout ani na navrátivší se Cobie Smulders, která má na rozdíl od Coulsona přesnou představu o tom, jak to bylo s jeho báječnou dovolenou na Tahiti. Sekunduje jim jakýsi upjatý tvrďák, wannabe-Bourne s tváří hezounka, nezbytný technický specialista a další pánové. Zatím se zdá, že celek bude víc než jen suma částí, tak se nechme překvapit, ale z předchozích projektů mi připadá, že Whedon by na týmovou chemii mohl psát recepis.
5. Nevypadá to jako další televizní béčko Pilotní díl ukázal, že i televizní seriál může vypadat lépe než Smallville a podobné superhrdinské hokus-pokusy, které se odehrávají kdesi v Západákově v jedné kavárně, jedné škole a jedné farmě. Zajímavé lokace a kulisy, solidní triky, parádní střih a kamera, zkrátka filmový look a atmosféra něčeho většího, co nelze přesně popsat, zapříčiní, že zapomenete, že se díváte na seriálový spin-off. Pokud to porovnáme s konkurencí, nabízí se slovo "cool-ervoucí", ostatně padl na to poměrně mastný rozpočet z bezedné pokladny Marvelu. Zároveň je třeba připsat k dobru, že ani pilot není ohlušující procházka mezi mega-giga-hyper výbuchy a akčními zvěrstvy (zdravíme Michaela Baye). S.H.I.E.L.D. má sice cit pro velikost a monumentálnost, ale nechybí mu uměřenost ve stylu "čtyři bomby stačí, drahoušku". Ačkoliv… pokud jste se v Potterovi zamilovali do létajícího Fordu Anglia, máte se na co těšit. P. S. První díl natočil Whedon. Doufám, že další díly pojedou v režimu pilot, nikoliv autopilot. Není malých rolí a malého plátna, jsou jen velké a malé příběhy.