Alfonsa Cuaróna máme rádi. Máme rádi jeho styl, máme rádi jeho filmy. Potomci lidí patří mezi suverénně nejzásadnější snímky uplynulé dekády, a kdo by se se mnou o tom hádal, toho vyzvu na souboj pistolemi. A nejen já. Cuarónova technická hravost a brilance jsou obdivuhodné a svůj kumšt dokázal i třeba jen tím, že z Harryho Pottera udělal podívanou neomezenou věkovou hranicí (tedy tou horní). Nejvíc ze všeho ale vládne v oboru autentické akce. Pouští se za hranice rutinní filmařiny a vždycky to stojí za to. Potomci lidí byli vynikající autentičností přecpaní a v trailerech na Gravitaci Alfonso dává na srozuměnou, že tentokrát půjdeme ještě mnohem dál.
Zápletka je velmi prozaická - dva astronauti provádějí misi ve vesmíru, když je zčistajasna překvapí změť trosek, která vážně poničí jejich raketoplán a celou vesmírnou stanici. Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) a vesmírný veterán Matt Kowalsky (George Clooney) přežijí nehodu a ocitají se v prekérní situaci bez komunikace se Zemí a budou muset hodně improvizovat, aby v prázdném prostoru nezahynuli a udrželi se na oběžné dráze, než je někdo zachrání.
Ne, není to žádná Vesmírná Odysea. Myšlenkové košatým dramatem Gravitace nebude, zato je příslibem té nejkoncentrovanější "cuarónoviny". Tady má mistr konečně prostor se bezuzdně vyřádit a posílat všechny střihače někam se slovy "Pod minutu u záběru nejdu!" Úvodní scéna má mít hned kolem dvaceti minut a celý film všehovšudy jen 156 záběrů (což je na devadesát minut vážně málo).
Viděli jsme to ostatně v dechberoucích klipech - poletování vesmírem, kamera přeskakující od jednoho kosmonauta k druhému v krkolomných úhlech, a to všechno hezky vcelku, bez slitování a bez vteřiny oddechu. Tady by člověk vážně rád věděl, kolik toho Cuarón natočil v kuse a nakolik jsou jednotlivé záběry propojeny v počítačí. CGI se ale v Gravitaci rozhodně nešetří - šedesát procent všech scén mají na svědomí grafici ze studia Framestore, které s Cuarónem dělalo už na Potomcích a které má kromě toho v portfoliu například Avatara nebo nový Souboj titánů a někde ve vitrínce Oscara za efekty pro Zlatý kompas.
Od Cuaróna dostali grafici nelehký úkol naprosto věrně podat současnou vesmírnou techniku NASA, jelikož v Gravitaci se jede prostě podle pravdy. Čeká nás totiž přesná replika vesmírné stanice ISS nebo raketoplánu Explorer a jejich zničení (Roland Emmerich si to určitě užije). Cuarón jde ale v autentičnosti ještě dál - ačkoliv v trailerech lze ve vesmíru slyšet výbuchy, v samotném filmu se tohohle klasického prohřešku vůči fyzice nedočkáme. Vesmír v Gravitaci bude tichý a chladný.
Zpříjemní nám ho jen Sandra s Georgem a jejich konverzace na téma "Jsme opuštěni ve vesmíru, a co teď s tím...". Nad obsazením spousta lidí ohrnovala a stále ještě ohrnuje nos - Clooney, ten zvládá být OK, ale Sandra Bullock opravdu není ten typ herečky, který bychom rádi viděli v potenciálně božích filmech, zvlášť, když se vedle Gravity letos objevila ještě v Drsňačkách. Na jejím místě se navíc před ní vystřídala, nebo byla alespoň zvažována spousta jiných skvělých jmen - Natalie Portman, Marion Cotillard, Scarlett Johansson, Angelina Jolie a další. Dostala to ale Sandra a já tu pro její dobro musím profláknout aspoň jednu informaci z benátských projekcí - ona prý hraje výborně. Je přeci jen pravda, že to dokáže a v Gravitaci si dle kritiků vybrala tu lepší chvilku a Clooney jakbysmet. Tak co, jste klidnější? Já rozhodně... Jo a abych nezapomněl - hlasem řidícího centra bude Ed Harris. Roztomilé pomrknutí.
Takže za měsíc to přijde. A v konverzi do 3D, která sice zdržela premiéru skoro o rok (!), ale zas by u tohoto typu mohla dost solidně fungovat. Přihoďte k tomu nějaký ten Dolby Atmos a máte zaděláno na extrémně infarktoidní zážitek. Cuarón je prostě konečně zpátky v sedle a chystá možná nejlepší kousek svojí kariéry. Buďme u toho!