Sunset Blvd. režisérské ikony Billyho Wildera se standardně umísťuje na předních místech žebříčků nejlepší filmů světové kinematografie i snímků, které tematizují glorifikovaný svět stříbrného plátna.
Úvodní scéna, v níž plave bezvládné tělo scenáristy Joea Gillise (
William Holden) v bazénu honosné vily v Beverly Hills, podkreslené voice-overem dotyčného zesnulého, který se vrací o půl roku zpátky, a začíná vyprávět, jak se v této politováníhodné stávající situaci ocitnul, patří mezi nejikoničtější momenty světové kinematografie. Po prologu, v němž policisté vyloví bezvládné Joeovo tělo z bazénu, v přilehlém sídle naleznou hlavní podezřelou, poblouzněnou stárnoucí star němého filmu Normu Desmond (
Gloria Swanson), a popasují se s hordou bulvárních hollywoodských novinářů, se retrospektivně vracíme na začátek archetypálního příběhu, který vedl k tomuto neodvratitelně tragickému konci.
Základní dějová linie, kterou se divák dozvídá prizmatem Joeova úhlu pohledu, je velmi jednoduchá. V době, v níž film vznikal, šlo vlastně o starou známou písničku. Bohatý mecenáš a producent se zhlédnou v mladém talentovaném člověku, kterého podporují tak dlouho, až se jejich pomoc změní v jednostranné vydírání. Zároveň zde neodmyslitelnou roli hrají sny, vzpomínky a nenaplněné ideály. Ve velmi podobné situaci se jednoho dne ocitne i Joe. Souhrou nejrůznějších okolností se zadlužený a strádající hollywoodský scenárista ocitne v chátrajícím sídle plném přízraků minulosti byvší hvězdy němého filmu Normy Desmond. Pro Wilderův fikční svět je důležité, že
Gloria Swanson byla svého času hvězdou němého filmu, a podobně jako postava Normy, kterou představuje, se sice na svět zvukového filmu adaptovala, nicméně její sláva s nástupem zvuku ve filmu začala na konci třicátých let velmi rychle upadat.
Poté, co se ostré hrany prvního seznámení obrousí, jak Joe, tak Norma zjistí, že by si mohli být vzájemně k užitku. Zatímco Norma - jako stárnoucí diva snažící se o comeback - má pro mladého nadějného scenáristu využití, Joe je fascinovaný zbytky zašlé slávy a hlavně finančními možnostmi hvězdy, kterou vídával na plátně jako okouzlený malý chlapec. Norma nabídne Joeovi, aby s ní spolupracoval na scénáři filmu, na němž pracuje, který jí má vrátit do velkého světa hollywoodské produkce, a oživit nejen její bývalou slávou, ale zároveň vytáhnout Joea na výsluní. Zpočátku se zdá, že jde o dokonalou spolupráci, nicméně nic není tak růžové, jak může zprvu vypadat. To, co se jevilo jako oboustranně prospěšná spolupráce, se velmi rychle promění v Joeovo područí, který se – dlužno podotkout především díky svému oportunismu – ocitne v pozici vydržovaného mladíka starší dámou a ještě později v roli jejího otroka vydíraného nejen finančně, ale i psychicky.
Billy Wilder zaplňuje svět
Sunset Blvd. ikonickými postavami světové kinematografie. Například Normin řidič, z něhož se vyklube její bývalý manžel a zapomenutý režisér Max von Mayerling, je ztvárněn legendárním hercem a filmařem
Erichem von Stroheimem (
Intolerance,
Zrození národa), jenž ve skutečnosti se
Swansonovou spolupracoval. Stejně tak se v Normině pravidelném karetním kroužku objevují vlivný producent
Cecil B. DeMille nebo
Buster Keaton (němé grotesky s Frigem), kteří hrají sami sebe. V tomto duchu není překvapivé, že roli Normy Desmond
Wilder nabídnul takovým hvězdám jako
Mae West,
Mary Pickford nebo
Pola Negri.
Sunset Blvd. je současně poctou i kritikou fascinujícího světa vznikajícího i etablovaného světa šestého umění.
Wilder tematizuje hypnotický svět stříbrného plátna jako svět fenoménu, mýtu, ale i jako pozlátka, za nímž se skrývají přetvářka, oportunismus a nadvláda zisku nad vkusem, etikou či čímkoli jiným. Zároveň se zde dotýká události, která obrátila svět kinematografie naruby. S příchodem zvuku se změnilo mnoho věcí, z nichž jednou byla forma herectví a jíž se mnoho hvězd – podobně jako Norma Desmond – nebyly schopny přizpůsobit.
Sunset Blvd. poukazuje na obraz, kterým se Hollywood obestírá, především co se týče kultu hvězd a iluzivnosti fikčního světa filmů. Kromě již existujících fám a spekulací, s nimiž se lze setkat v realitě, přidávají tvůrci tohoto snímku pár dalších, které od premiéry v roce 1950 začaly žít svým vlastním životem. Je to svým způsobem fikce postavená na fikci a realita založená na realitě. Je to přesně svět, kterým nejúspěšnější hollywoodské filmy jsou. Iluze tak intenzivní a obdivovaná, až se stává pravdou.
Originální trailer filmu Sunset Blvd.