Jak to ve skutečnosti vypadá na zdánlivě nevinných předváděcích akcích, ukazuje debutující Silvie Dymáková ve filmu, jenž by měl být vystrčeným varovným prstem celé společnosti. Jaké jsou ale jeho skutečné kvality?
Znáte to asi všichni, poštou vám přijde leták, který vás zve na pohodový výlet na krásný zámek, kde absolvujete prohlídku, dostanete nějaký pěkný dárek a posléze také oběd. Malinkými písmeny v něm však najdete i to, že celá akce je spojena s prezentací nových výrobků. A právě v tom je kámen úrazu - na místo určení ani nedojedete a místo lekce z historie dostáváte lekci z manipulace. Jelikož na podobných výjezdech se v drtivé většině setkáte s obyvateli v důchodovém věku, je pohroma na světě. Obchodníci se neštítí naprosto ničeho a na prosté seniory vyvíjejí enormní nátlak daleko za hranicemi zákona. Výsledkem je pak to, že tito lidé mají doma desítky nepotřebných, nefunkčních a hlavně předražených přístrojů, které musejí splácet.
Debutující režisérka
Silvie Dymáková se tento fenomén pokusila prozkoumat zblízka a pomocí skryté kamery ukazuje opravdu brutální praktiky zaměstnanců firem, kteří nemají žádné zábrany a mnohdy se dopouští i násilí na těch nejbezbrannějších. Těchto autentických záběrů je tedy ve filmu zhruba třetina, přesto jsou dost výmluvné. Źánrové zařazení
Šmejdů není tak úplně jednoduché, neboť rozhodně nejde o čistý dokument. Spíše bych řekl, že balancuje na hranici naučného filmu, což částečně sama přiznala i režisérka na následné debatě, kde podotkla, že snímek je cílen zejména na seniory.
Mají-li
Šmejdi nezpochybnitelnou výhodu, je to ta, že naprosto dokonale fungují na tzv. první signální. Nepřipravený divák, který o podobných akcích tuší jen to, že se na nich děje cosi nekalého, může být vskutku šokován tím, k čemu se otrlí prodejci uchylují. Jelikož autorka fragmenty z oněch akcí ukazuje postupně rozvržené po celé stopáži, tento dojem se udrží hodně dlouho a divák nemá tak čas moc přemýšlet nad tím, jestli je tu umělecky vše v pořádku, nebo něco chybí.
Dymáková také (otázka je zda záměrně, nebo to prostě jen vyplynulo ve střižně) nijak neadoruje poškozené důchodce a nedělá z nich jednoznačné oběti. Mezi řádky lze vysledovat, že vina je i na jejich straně, protože se zkrátka nejsou schopni poučit. Je to dobře vidět v momentě, kdy se režisérka sama zeptá zůčastněných, proč pořád na akce jezdí, když ví, co se tam děje - místo odpovědi se jí dostane klasicky neutrálních a vyhýbavých frází. I z toho důvodu ve vás snímek nezanechá pachuť toho, že se výrazně přiklání k jedné ze stran, byť v tomto případě to jasně vyzývá k odsouzení "těch špatných".
S některými kolegy souhlasím v tom, že by
Šmejdům prospělo zachycení reakcí a ohlasů orgánu činných v trestním řízení. Ty by většině laické veřejnosti objasnily to, proč se s touto situací vlastně nic nedělá a jaké postihy firmám, které na všem vydělávají, hrozí. Nic takového se tu bohužel nedozvíme, což je svým způsobem škoda, protože snímku tak chybí jakési vyústění a pohled někoho fundovaného (i když typicky suché a obecné vyjádření právníka uslyšíme). To, že se nevyjadřuje druhá strana, tj. firma, která zájezdy pořádá, je v tomto případě zcela pochopitelné a asi to nelze tvůrcům nikterak vyčítat.
Po řemeslné stránce v podstatě není co vytknout. Tempo snímku je od začátku slušné, stopáž dosahující nějakých pětasedmdesáti minut je tak akorát, téma je taktéž atraktivní a více než zajímavé (dokonce bych řekl společensky potřebné). Zamrzí jen volba klasické
Smetanovy hudby jako podkresu k emotivně vypjatým scénám, neboť k tomu se uchyluje většina tvůrců a začíná to být příliš všední. Zcela zbytečné jsou dlouhé záběry na plačící důchodce, které jsou dost prvoplánové a hraničící s bulvárem. Když už jsme u té bulvárnosti, je nesmírně zajímavé a až směšné, že hlavním sponzorem
Šmejdů je největší tuzemský bulvární deník. Vidět jeho logo přes celé plátno po skončení takového filmu je dost zvláštní a svým způsobem i smutné. Nicméně možná i to něco vypovídá o naší společnosti.
Šmejdi je ve výsledku silný film, který dlouho účinkuje a v divákovi nějakým způsobem rezonuje. Když opadne euforie, uvědomíme si, že nejde o žádný zázrak a režisérce se jen povedlo vybrat téma, jež ještě nikdo moc detailně nezkoumal a které de facto pošlapává lidskou důstojnost. I z toho důvodu nakonec s odstupem času srážím z původně zamýšlené osmičky jeden bodík a dávám slušnou sedmičku s tím, že jde o hodně solidní a poučnou záležitost.
PS: Distributorovi se podařila záslužná věc, když s kinaři po celé republice vyjednal vstup zdarma pro osoby nad pětašedesát let věku. Zkuste proto vzít své rodiče / prarodiče do kina a varovat je před tím, co se na ně valí. Možná jim zajistíte klidnější stáří.
Český trailer filmu Šmejdi