Dramatický začátek je tak předzvěstí velké části soundtracku, kdy se jedna přestřelka mezi žesťovou a smyčcovou sekcí v momentě přelévá v jinou. Newman se nebojí pustit ze řetězů perkuse, které často ve svých elektronických variacích diktují celé ladění jednotlivých tracků, zejména v Quartermaster, Shanghai Drive, Enquiry nebo The Moors.
Jinde si vystačí téměř jen s obvyklou orchestrací jako v epických kouscích She’s Mine a Deep Water, kdy důrazné pozouny a trubky podkreslí basovými akordy. Paradoxně, i když Newman nemá v tomto žánru příliš zkušeností, místy zní jeho soundtrack odvážněji, než jak jsme v poseldní době zvyklí u Arnolda.
Velký počet tracků zajišťuje neustále se měnící náladu OSTčka, které sotva na jeden nádech zvolní, avšak za moment už zase zběsile uhání. Kdo dává přednost Newmanovi tak, jak ho známe z některých jeho nezapomenutelných snímků, i Skyfall nabízí několik momentů, kdy se pozorný posluchač zachvěje při vzpomínce na úvodní skladbu Yes ze soundtracku Seznamte se, Joe Black, která se posmutnělými smyčci tolik podobá tracku Severine a navazujícímu Modigliani. Místy se přidává i harfa a osamělá flétna, ale to už se zpátky vracíme k Bondovi.
A co by to bylo za výročí, kdyby Newman zapomněl na James Bond Theme, na které navnadil v otvíráku? Není čeho se bát, protože ve více či méně výrazných modifikacích si ji vychutnáme v tracích Granborough Road, The Bloody Shot nebo v plné orchestrální verzi v Breadcrumbs.
Tentokrát si Newman na romantiku moc nehraje, ale ve spoustě krátkých skledb se najdou i takové perly jako předposlední Mother, která v kontrastu ke zbytku soundtracku zůstává nezvykle tichá a před závěrem Adrenaline dává posluchači možnost se zaposlouchat do jemných hornů.
Kdo by v tracklistu hledal titulní píseň Skyfall od britské zpěvačky Adele (více zde), pátral by marně. Skladba byla vydána samostatně. Jediný náznak ke kouzelné melodii nabídne skladba Komodo Dragon, která platí zároveň za jednu z nejzajímavějších na albu.
Leckdo by Newmanovi vyčetl, že v kratičkých tracích nemá čas dostatečně rozvinout jednotlivé motivy tak, aby i posluchač dostal čas je vstřebat. Ale zrovna u Skyfall je efekt úplně opačný. Velká rozmanitost melodií a jejich rychlý sled působí jako nezastavitelná smršť, kterou je nutné doposlouchat až do konce. A ve filmu? To už je jenom třešnička na výborném dortu.
Bude záležet na tom, co se ještě stihne vynořit mezi konkurenty, ale pokud se Skyfall protlačí do nominací na Oscara za nejlepší hudbu, Thomas Newman už nemá co ztratit. V nejhorším odejde s již jedenáctou neproměněnou šancí...
Album: Thomas Newman - Skyfall OST
Celkový čas: 77:02
Skladby:Grand Bazaar, Istanbul // Voluntary Retirement // New Digs // Severine // Brave New World // Shanghai Drive // Jellyfish // Silhouette // Modigliani // Day Wasted // Quartermaster // Someone Usually Dies // Komodo Dragon // The Bloody Shot // Enjoying Death // The Chimera // Close Shave // Health & Safety // Granborough Road // Tennyson // Enquiry // Breadcrumbs // Skyfall // Kill Them First // Welcome to Scotland // She’s Mine // The Moors // Deep Water // Mother // Adrenaline.

Skladba Breadcrumbs z alba Skyfall OST
