Nejen sovy, ale ani horory nejsou tím, čím se zdají být. Nový snímek režiséra Mučedníků se nenechá svazovat žánrovými omezeními a diváka zve na dobrodružnou cestu plnou překvapení.
Novinka
Pascala Laugiera vypadá na první pohled jako ta nejtuctovější hororová podívaná. Maskovaný padouch nazývaný Tall Man (vysoký muž) krade v americkém podhorském zapadákově děti. Hlavní hrdinka, zdravotní sestra Julia (
Jessica Biel), se stane jeho další obětí, když zmizí její synek. Samozřejmě to nevzdá a půjde mu po krku. To nezní moc zajímavě, viďte?
Trailer snímku
The Tall Man nehorázně lže. Ta americká dáma, co žalovala tvůrce
Drive kvůli podvodu, když jí v ukázce slibovali něco jako
Rychle a zběsile 5 a přitom ji v kině čekal skoro evropský art, by si opět přišla na své. Jenže prozradit dopředu, o co ve filmu jde a čím je zajímavý, by znamenalo zhruba totéž jako v traileru
Šestého smyslu publikum připravit na skutečnost, že
Bruce Willis je duch.
S tím je ale spojeno riziko, že tuctový divák, připravený na svou pravidelnou nekomplikovanou dávku napětí a krve, bude zklamán, protože ho čeká něco úplně jiného, vyžadujícího jiný přístup ke sledování filmu, zatímco náročnější publikum se o něj nebude zajímat vůbec. S prodáváním originálních věcí to prostě máte těžké.
Možná proto trvalo relativně dlouho, než se snímek po natáčení v roce 2010 konečně dočkal své premiéry, a to ještě v Americe nejdřív od začátku srpna jako Video on Demand, od konce měsíce pak krátce v omezené kinodistribuci, než se koncem září objeví na DVD a Blu-rayi. Snad aspoň z Francie se vrátí část osmnáctimilionového rozpočtu zpět.
Režisér
Laugier je hororovými fanoušky uctíván za svůj předchozí počin, ambiciózní řezničinu
Mučedníci. Jeho kombinace brutálního násilí a snahy o přesah v někom vyvolávala nadšení, v jiném zase pocit hnusu (můj případ), ale ať byl váš názor jakýkoliv, nešlo přehlédnout, že tu máme skutečně osobitého filmaře, který má řemeslo v malíku.
Auru výjimečného a svérázného tvůrce, který nehraje na jistotu, potvrzuje i svým dalším dílkem, které neobsahuje žádné nechutně brutální scény a vlastně není ani moc horor! Ortodoxní fanouškové tak už teď bučí nespokojeností. Myslím, že je to režisérovi upřímně jedno.
Když jsme si vysvětlili, čím vším
The Tall Man není, zkusme si bez nějakých spoilerů říct, čím naopak určitě je. Jde o žánrový mix hororu, thrilleru a dramatu, jenž několikrát prudce změní směr, kterým se ubírá. Zvláště první dějová zatáčka je tak ostrá, že budete nejspíš v šoku, kam se
Laugier odvážil zajít, protože něco takového jste ještě nejspíš neviděli. I bez explicitního násilí se totiž dá divákem solidně zamávat, když zaútočíte na věci, které považoval za jisté, jednoznačné a samozřejmé.
Snímek brilantně pracuje s dávkováním klíčových informací. Důležité scény totiž vnímáte úplně jinak napoprvé, kdy jste šokování z toho, co se před vámi odehrává, jinak se na ně díváte s odstupem, případně pokud si film jako já pustíte podruhé, znáte souvislosti a víte už, že leccos je jinak. Uvědomíte si, jak chytře je scénář vystavěný a jak dokonale vás mají tvůrci přečteného. Samozřejmě to platí jen za předpokladu, že na celou hru přistoupíte a nejste jen zpruzeni z toho, že nedostanete váš očekávaný krvavý steak.
Jestli u mě něco úplně nefunguje, je to stejně jako v případě
Mučedníků snaha o přesah, myšlenku. Ta mi mimochodem připomíná
jistý film Bena Afflecka, který končí na podobnou notu. Ve mně ale tentokrát rozhodně nerezonovala tak dlouho, snad proto, že jsem byl ještě pořád pod opojným vlivem brilantní žánrové šarády.
Pro diváka unaveného žánrem, kde vznikají už jen variace na variace variací, představuje Laugierův snímek zase jednou pohár čisté vody, stejně jako třeba příští týden probíraná, netrpělivě vyhlížená pecka
The Cabin In The Woods. Dokud se budou čas od času objevovat takto hravé a nápadité filmy, horor nezemře.
Originální trailer filmu The Tall Man