Temný rytíř se vrací do kinosálů a musí svést závěrečný souboj o svůj milovaný Gotham s děsivým svalovcem Banem. Výsledek je značně nejistý a zvítězit může kdokoli. Epické zakončení fenomenální trilogie je konečně tady!
Christopher Nolan od svého debutu
Sledování ušel dlouhou cestu. Vypracoval se v jednoho z nejuznávanějších filmařů současnosti a svým
Temným rytířem dokonce úplně změnil a posunul hranice žánru komiksových adaptací. Proto není divu, že na završení celé trilogie (kterou započal výtečný origin
Batman začíná) s názvem
Temný rytíř povstal byly od diváků a fanoušků kladeny jen ty nejvyšší požadavky. A jak to tedy vlastně dopadlo?
Od porážky šíleného Jokera uplynulo dlouhých osm let, během nichž z Gothamu téměř vymizel organizovaný zločin. Z Batmana, který vzal zločiny Harveyho Denta na sebe, se stal psanec a nepřítel lidu. Bruce Wayne se uchýlil na své sídlo, kde žije samotářským životem a jediným společníkem mu je věrný sluha Alfred. Pomalu nepotřebným se stává i komisař Gordon, jehož odvolání už je blízko. Všechno se ale změní ve chvíli, kdy se na Gotham žene pohroma jménem Bane - svalovec s respirační maskou, který chystá tomuhle městu strašlivou pomstu. A to neznamená nic jiného než to, že Batman bude muset povstat z popela.
Jelikož
Nolan zvolil takřka tříhodinovou stopáž, od začátku nikam nespěchá a úvodní zhruba hodinka je ukázkou precizního filmařského umění. Možná se většině diváků bude zdát nudná a zbytečná, své místo ve filmu ale má. Režisér tu pomalu buduje nervózní atmosféru nejistoty, z níž pochopíte, že se chystá něco hrozivého, nevíte však co. Akce je v této části pomálu a prostor dostávají hlavně dialogy plné osudových promluv, které ale rozhodně nepůsobí směšně. Králem v jejich pronášení je mimochodem naprosto výtečný
Michael Caine, který ale bohužel nedostane příliš prostoru. Napětí je v těchto momentech šponováno opravdu na maximum.
Přechod do akčnější části nečiní
Nolanovi sebemenší potíže. Akční scény jsou natočeny suverénně a hlavně přehledně (od
Temného rytíře obrovský krok vpřed). Syrové a v rámci možností realistické bitky mezi Batmanem a Banem (jsou tedy všehovšudy jen dvě) patří podle mého názoru k absolutním vrcholům celého snímku. Hodně zajímavá je i střihová skladba, která je komplikovaná, neboť sleduje hodně postav a vedlejších epizod, a při tom působí strašně jednoduše a orientace v ní je zcela jasná.
Tvůrci (zejména oba bratři Nolanové) nezklamávají ani v příběhové linii, která je opět mnohovrstevnatá a výtečně pracuje s většinou postav. Sice tentokráte nejsou až na jedinou výjimku o krok před divákem podobně jako v
Temném rytíři, to ale vůbec nevadí. Je zkrátka od prvního záběru jasné, že osud nikoho nemine a jde jen o to, jakou cestou bude realizován.
Co se psychologické propracovanosti hrdinů týče, je batmanovská trilogie v komiksovém žánru naprosto unikátní a dost možná na dlouho ještě bude. Přesto se v závěru mohou vkrádat pochyby o tom, zda tolik linií (velké množství postav a menších podzápletek) bylo nezbytně nutných. Tím pádem se totiž stává, že několik aktérů - včetně Batmana - vypadne vždy na chvíli ze hry.
Herecky je vše na té nejvyšší úrovni. O
Michaelu Caineovi už byla řeč,
Christian Bale je díl od dílu lepší a právě završení trilogie je jeho vrcholem a takhle bych mohl pokračovat dál, protože všichni do jednoho jsou fantastičtí. Zahanbit se nedala ani
Anne Hathaway, jejíhož obsazení jsem se, přiznávám, hodně bál. Není ale důvod, její Catwoman je svébytnou postavou a sama herečka do ní vklouzla bez potíží. V porovnání s
Michelle Pfeiffer sice není tak sexy, na druhou stranu ale působí mnohem skutečněji, za což může i méně "sadomasochistický" obleček. Její role v příběhu ale překvapivě není tak zásadní, jak se očekávalo.
Zcela záměrně jsem se nezmínil o Baneovi, protože ten zaslouží samostatný odstavec.
Nolan si velmi dobře uvědomil, že po šíleném Jokerovi je potřeba zcela jiný záporák, a Bane tohle naplňuje do posledního písmene. Jde z něho strach, nepostrádá charisma, má motivaci, oproti Jokerovi je klidný a chladnokrevný a diváka prostě zajímá. Troufnu si ale říci, že bez
Toma Hardyho by nebyl tím, čím je. Tenhleten talentovaný Brit si svou roli užil a dokázal vytvořit opravdu děsivého padoucha.
Jelikož má celý film onu respirační masku (bez ní ho uvidíme pouze na pár vteřin), musí všechny polohy uhrát jen očima, což se mu daří naprosto famózně. Z jediného pohledu je vám jasné, že s ním není radno špásovat a Batman to s ním bude mít hodně těžké. Ona huhlavost, o níž se hojně diskutovalo, není nakonec tak hrozná, rozumět mu je obstojně, jen je "přezvučenější" než ostatní. Jeho pohnutky vzít vládu chamtivým a dostat ji do rukou prostých lidí navíc mohou na někoho v době ze všech stran skloňované hospodářské krize působit více než sympaticky.
Tvůrci se hojně vrací k předchozím dílům (ať už krátkými flashbacky nebo některými dialogy) a celé netopýří univerzum tak umně a nenásilně propojují. Takhle si já osobně představuji inteligentní letní blockbuster, který pobaví, dojme a zároveň si nehraje na nějak extrémně chytrý.
Čekáte nějaký háček? Ano, přijde.
Temný rytíř povstal je totiž natočen trošku jinak než jeho předchůdci a skoro postrádá emoce! Zatímco v
Temném rytíři jste se sžili s postavami a byli jste jakoby uvnitř děje, zde jste pouhými pozorovateli toho, co se děje na plátně. Podobně silný moment, jakým se Harvey Dent proměnil v Two Face, tu zkrátka nenajdete. Možná proto pak na vás finální zvrat nebude tak působit. Emocionální rozdíl v obou filmech bych přirovnal k rozdílům mezi ranou a současnou tvorbou
Davida Finchera. I ten teď točí podobně odosobněné snímky.
Pokud mi něco na
Temný rytíř povstal povstal vadilo, bylo to až extrémní množství hlášek, kterých je tu víc jak v obou předešlých dílech dohromady. Do "nolanovského" pojetí Gothamu se zkrátka nějak nehodí a přišly mi víc než co jiného jako úlitba komiksovým sešitům. Podobný problém můžete mít i se vztahem Batmana a Catwoman (a v druhém plánu také s malým využitím ženských postav), který působí také jako pěst na oko. Celý závěr zkrátka není tak "peckoidní", jak si všichni představovali a rozhodně vám po něm nespadne čelist.
Přes drobné výhrady představuje
Temný rytíř povstal výtečné završení výtečné trilogie, která vstoupí do dějin kinematografie. Jediným jeho problémem je to, že zatímco
Batman začíná a
Temný rytíř fungovaly víceméně na první zhlédnutí, epický závěr je potřeba vidět vícekrát, aby byl plně doceněn. A nejlépe na Imaxovském plátně, protože tam si vše užijete ještě mnohem více. (Recenzi IMAX verze
najdete zde.)
Filmům o Batmanovi se věnujeme také v našem aktuálním tématu, kde se můžete v tematických článcích mimo jiné dozvědět více o různých režisérských pohledech na Gotham City, seznámit se blíže s jednotlivými postavami či důkladně poznat Catwoman.
Český trailer filmu Temný rytíř povstal