Průměrný dnešní čtyřicátník to určitě alespoň párkrát viděl, třicátník na tom vyrůstal, ale dvacátníci a níže na to narazí maximálně při pátrání ve filmografii
Johnnyho Deppa (a jelikož to nerežíroval
Tim Burton ani tam nejsou piráti, pozornost rychle putuje k jiným Johnnyho hereckým zářezům).
Řeč je o americkém televizním seriálu
Jump Street 21, který vznikal v letech 1987 až 1991 (a během té doby nasbíral slušných 103 epizod), a naše televizní obrazovky navštěvoval v devadesátých letech poměrně hojně. Zápletka se točila kolem týmu mladých policajtů, kteří v přestrojení za obyčejné středoškoláky řešili kromě různých kriminálních činností místních puberťáků, také svoje vlastní školní a milostné aktivity. Bylo to tehdy poměrně nápadité a svěží a běžný studentský seriál nabyl detektivního a akčního rozměru. Akorát se na současné poměry bral příliš vážně.
A jelikož Hollywoodu docházejí nápady, rozhodl se tohle vždy vděčné schéma dospěláka infiltrovaného mezi rozjívené puberťáky opět vytěžit, tentokrát s posilou značky výše zmíněného seriálu. Je tedy jasné, že do studentského pekla se v přestrojení nevydají žádní novináři, psychologové ani úchyláci, nýbrž policajti odhodlaní srovnat ty mladé drzé grázly do latě. A protože jsme se od dob, kdy do školní lavice zasedal
Johnny Depp jako chytrý hezký a zodpovědný Tom Hanson posunuli o dvě dekády dále, je třeba přizpůsobit hlavní hrdiny současnosti.
A tak se před tabuli inkognito postavili Schmidt a Jenko - šprt a blb - zakrslý tlusťoch a svalnatý atlet -
Jonah Hill a
Channing Tatum. Dvojice kamarádů vynikající především svou neschopností se zná již z dob, kdy oba skutečně tahali batohy po středoškolních chodbách, tehdy ovšem každý v jiné lize. Schmidt byl klasický nerd, jedničkář, panic a chcípák, naopak Jenko, který sice nerozeznal kružítko od Stoleté války byl hvězdou, miláčkem roztleskávaček a těžkým frajerem, kterému je všechno putna.
Na policejní akademii se však protiklady přitáhly a z nesourodého dua se stali nerozluční bratři. A jako bratři byli také za "odměnu" vysláni na jumpstreetskou střední, aby vypátrali výrobce nebezpečné drogy. Časy se ovšem změnily a ve škole plné homo, emo, goth, bio, enviro a kdoví co ještě komunit se z natvrdlého frajírka Jenka rázem stává vysmívaný loser, naopak Schmidt si získá oblibu spolužáků a stane se členem nejvlivnějšího studentského jádra. To je role, kterou kdysi Jenkovi šíleně záviděl, a nyní si ji začne náležitě užívat.
Tvůrci si naštěstí uvědomili, že zpracovat podobný námět jinak než jako šílenou akční buddy-komedii a snažit se zachovat vážného moralizujícího ducha předlohy, by byla nejen komerční sebevražda, ale i pokus o těžké ublížení na zdraví nám divákům. Nic proti starému dobrému
Jump Street 21, ale z dnešního pohledu vypadá přinejlepším úsměvně.
Přitom duchovní otec filmového projektu
Jonah Hill, který se kolem snímku jako spoluscénárista a producent motá už od roku 2008, si nejprve přál do role režiséra tvůrce, který by nám naservíroval kafe chuti značně nepředvídatelné a pravděpodobně pekelně černé - hororového psychopata
Roba Zombieho. Jak by si režisér
Vyvrženci pekla poradil s komedií plné fetujících puberťáků je opravdu důvod k zamyšlení.
Studio Columbia i
Hill ale nakonec usoudili, že chtějí snímek míchající ujeté eRkové
Mizery s teen komediemi
Johna Hughese, a povolali do režisérských služeb duo zodpovědné za nápady narvaný animák
Zataženo, občas trakaře -
Phila Lorda a
Chrise Millera. K úpravě scénáře byl pak přizván zkušený
teenagerolog Michael Bacall (
Scott Pilgrim proti zbytku světa,
Projekt X,
Sázkaři). A výsledek se nadmíru povedl.
Dne 16. března letošního roku tak vstoupila do severoamerických kin akční taškařice kráčející v duchu těch nejlepších buddy komedií, navíc plná narážek na filmová klišé, dnešní zdeformovanou mládež a bezradnost současných hollywoodských tvůrců i policejních sborů. Dvojice
Hill /
Tatum k sobě pasuje jako hrnec a pr... a při jejich neohrabané spolupráci - a především vzájemném hašteření - zaplesá srdíčko každého milovníka buddy komedií.
První polovina snímku rozehřeje především řešením prostých každodenních školních trablů, jako jsou drogové a alkoholové trapasy, shánění doprovodu na marurák, nebo odolávání svodům chemikářky, ale po pozvolném rozjezdu se děj zvrhne v nepřestávající akční jízdu plnou automobilových honiček (nevybuchují cisterny s benzínem, ale dodávky se slepicema), divokých přestřelek (s poctivě zpomalenými rybičkami), mrtvol a ustřelených penisů (otázka: čím sebrat penis ze země, když máte svázané ruce?).
Ani jednou během stopáže ale
21 Jump Street nesleví ze smrtící kadence tak suchých scének a hlášek, až jednomu vyschne v hrdle. A když už náhodou dojde dech ústřední dvojce, nastoupí na scénu
Ice Cube a celou situaci včas zachrání. A pamatujete na závěrečnou setkávací scénu z
Phillipsova Starskyho a Hutche? Tak tady se znalcům původního seriálu dostane třešničky ještě mnohem šťavnatější.
Skromný rozpočet 42 milionů je sice během těch nejvelkolepějších akčních scén nebo v případě nutné trikové výpomoci znát a nezkušené režisérské duo si během zběsilé akce není úplně jisté v kramflecích, ale komu by to vadilo? Hlavní snahou filmového
21 Jump Street je rozesmát, a to se mu daří téměř bez zaváhání.
A vzhledem k tomu, že celosvětově snímek vydělal skoro 200 milionů dolarů (na což Falcon "chytře a logicky" reagoval zrušením české premiéry), můžeme s jistotou očekávat druhý, tentokrát vysokoškolský díl.
Originální trailer filmu 21 jump Street