Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
FAQ: Otázky a odpovědi kolem Promethea

Vydáno: 16.05.2012 19:59 v sekci Články | Publicistika - Kateřina Hejdová | foto: Bontonfilm

Téměř třicet let se režisér filmů, jako je Blade Runner a Vetřelec, vyhýbal žánru sci-fi. O to větší pozornost nyní vzbuzuje, když se Ridley Scott s Prometheem vrací a říká: "Dlouho jsem hledal téma, které by bylo pravdivé, originální a silné." Prometheus prý splňoval všechny tři požadavky. Co všechno potřebujete o tomto pravděpodobně budoucím velkém filmovém hitu vědět? Pro začátečníky průvodce, pro znalce kvíz.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem
Proč se film jmenuje Prometheus?
Název filmu a vesmírné lodi odkazuje k řecké mytologii. "Filmové putování vesmírem bude metaforou vzývání bohů. V současné době nejen Vatikán, ale už i NASA připouštějí téměř matematicky vypočitatelnou pravděpodobnost, že naše existence zde na Zemi není možná bez pomoci shůry," vysvětluje režisér Ridley Scott. "Hlavní téma souvisí obecně se vztahem lidí k bohu, bytosti která nás stvořila. A je také o tom, co se stane, když se mu člověk vzepře." Filozoficky podle něho Prometheus naráží na otázky humanity a víry v budoucnosti, v dobách, kdy člověk bude žít v područí vědy a techniky.
Co je cílem vědecké mise Prometheus?
Příběh inspirovaný knihami dánského filozofa Ericha von Dänikena, který předpokládá, že život na Zemi vznikl pomocí nadřazených mimozemských bytostí (jakýchsi "architektů vesmíru"), vypráví o týmu vědců, kteří odhalí stopy, jež by jim mohly objasnit stvoření pozemské civilizace. Vydají se proto prozkoumat fragmenty mimozemské DNA. Jak již dle neskrývavě informačně vydatných trailerů víme, tato cesta zavede výzkumnou loď Prometheus až do dalekých koutů vesmíru, zřejmě na stejnou planetu, na niž se o několik let později vydá nákladní loď Nostromo. Jelikož je dle řecké mytologie Prométheus stvořitel člověka, kterému přinesl oheň, ale byl za to následně potrestán Diem, můžeme se domnívat, že podobný osud potká i nynější posádku, jež bude muset svést hrůzostrašný boj o záchranu celého lidstva.
Kde a kdy film vznikal?
Produkce natáčela v pěti etapách v Pinewood Studios ve Velké Británii, včetně slavné Stage 007 (jedna z největších scén v Evropě, na zhruba 59 tisících metrů čtverečních). Jen výroba speciálních vozidel, s nimiž se vesmírný tým pohybuje po planetě, trvala 11 týdnů. Po 15 týdnech se filmový štáb přesunul ze studií na Island, kde vznikaly vrcholné scény filmu - především v okolí města Hekla, ležícím pod jedním z nejznámějších aktivních islandských vulkánů. A také u největšího vodopádu Evropy Dettifoss v národním parku Vatnajökull. Natáčení začalo v srpnu 2010, přípravné práce mnohem dříve. Nad premisou filmu se prý ve filmových kruzích přemýšlí více než deset let. Jen co se v kinech vyrojil béčkový brak Vetřelec vs. Predátor, který zabil kvality původní série, naštvali se autoři kultovních originálů a pomalu začali pracovat na scénáři, který by osvětlil, odkud se vynořili nejoblíbenější xenomorfové ve vesmíru. Nápad se začal nejdříve rodit v hlavě Jamese Camerona, který ale následně kvůli pracím s Avatarem nechal rozpracovaný projekt ležet na stole. Promethea se ujal samotný otec Vetřelce Ridley Scott.
Jaký měl rozpočet?
První Vetřelec stál přibližně 33 milionů dolarů, u Promethea se spekulovalo o částce 150-200 milionů (Scott chtěl prý původně dokonce 250).
Je Prometheus volné pokračování Vetřelce?
Poslední standardní Vetřelec, Vetřelec: Vzkříšení, byl do kin uveden v roce 1997, od té doby se spekulovalo o dalším regulérním Vetřelci. Dlouho se počítalo s přímým pokračováním s Ripleyovou, občas přišla myšlenka na remake. Teprve v roce 2009 ale práce na dalším pokračování konečně začaly. Trvalo ovšem další rok a půl, než se Ridley Scott, režisér úplně prvního Vetřelce, se studiem Fox dohodl na konečné podobě projektu, která byla akceptovatelná pro obě strany. Během té doby na veřejnost unikla spousta informací, ale oficiální ohlášení filmu, který bude k vetřelčí sáze volným prequelem, přišlo teprve v lednu 2011. Zrodil se Prometheus. Volným pokračováním Vetřelce ovšem být nemá. "Horlivý fanoušek objeví při jeho sledování stopy Vetřelce, jinak je ale Prometheus samostatným příběhem a zcela novou mytologií," vysvětluje Scott. Při plánování designu mimozemských lokací se ovšem částečně vycházelo z návrhů H. R. Gigera pro původního Vetřelce a sám Giger dokonce pro film pracoval jako konzultant a osobně připravil několik nástěnných maleb.
Co Prometheus po Vetřelci podědil?
Konečný scénář vznikl postupnou kombinací prvního nástřelu scenáristy Jona Spaihtse, myšlenek režiséra Ridleyho Scotta a producenta Michaela Ellenberga, které do konečné úpravy vysoustružil Damon Lindelof, jeden z duchovních otců seriálu Lost. Prometheus nejsou Hvězdné války I, II, III. Prometheus se nevrací ani k tomu, co dělala Ripleyová zamlada, nerýpe se v už jednou vyprávěném příběhu, ke kterému známe konec. Pouze si bere stejný svět, ve kterém se odehrál Vetřelec, a zasazuje do něj zcela nové dobrodružství. V úplně jiné době, na úplně jiném místě, s úplně jinými postavami. Aby se Scott do Vetřelcova světa byl ochoten vrátit, potřeboval dostatečně nosnou myšlenku, kterou doposud žádné z pokračování Vetřelce neprobádalo. Tou myšlenkou byla pro Ridleyho fascinace Space Jockeyem, mrtvým mimozemským pilotem, kterého posádka ve Vetřelci najde na planetce LV-426. Jedna otázka z jeho slavné "vetřelčí série", započaté roku 1979, totiž zůstala nezodpovězená: co to bylo za loď, na které mimozemšťan převážel náklad smrtících vajíček? Také společnost Weyland Corporations, která se ve snímku objevuje, dokazuje spojitost filmu se sérií Vetřelec, kde se coby vlastník vesmírné lodi Nostromo objevovala společnost Weyland-Yetani Corp.
Na jaké herce se můžete těšit?
V hlavní roli snímku se představí vycházející švédská hvězda Noomi Rapace. Tu si můžete pamatovat z trilogie Milénium, kde ztvárnila hackerku Lisbeth Salander, v Hollywoodu jsme ji zatím měli možnost vidět jen jako cikánku ve druhém Sherlocku Holmesovi. Její role archeoložky Elizabeth Shaw se nenápadně podobá právě Ripleyové. Po jejím boku stojí v Prometheovi Logan Marshall-Green coby její vědecký kolega Holloway. Objevil se například ve filmu Napříč vesmírem, v seriálech Dark Blue, Bratrstvo neohrožených nebo 24 hodin, kde si zahrál v šesti epizodách postavu Richarda Hellera, ale asi nejvíce se do povědomí diváků zapsal jako Trey Atwood ze seriálu O.C. Mezi dalšími hlasitými jmény z obsazení se objeví ještě například stále populárnější Michael Fassbender, který ztvární androida Davida 8, nelidskou bytost napodobující lidské emoce. Posádku lodi doplní Charlize Theron jako přísná nadřízená Meredith Vickers, Idris Elba coby neústupný kapitán lodi, nechybí Guy Pearce. "Měl jsem k dispozici nejlepší herecké obsazení své dosavadní kariéry," tvrdí Ridley Scott.
Kdo vymýšlel výtvarnou podobu filmu?
Výtvarník Arthur Max a jeho tým. Max určil podobu nejen kosmické lodi a vozidla, navrhoval i krajinu na planetě, po níž výprava cestuje. Max říká, že chtěl vytvořit film, který bude ukazovat ty nejlepší technologie, potřebné ke zkoumání nejhlubších koutů naší galaxie. Při své práci vycházel z materiálů NASA. Max spolupracoval s Ridleym Scottem již dříve třeba na Gladiátorovi nebo Americkém gangsterovi, kromě toho se podílel i na Úkrytu Davida Finchera.
Čí hudba bude Promethea doprovázet na cestách vesmírem?
Autorem doprovodné hudby je skladatel Marc Streitenfeld, jenž stojí také za soundtracky ke Scottovým filmům, jako je Robin Hood, Království nebeské, Černý jestřáb sestřelen, Hannibal, Labyrint lží nebo Americký gangster, za Gladiátora byl nominován na Oscara.
Kdo navrhoval kostýmy?
Další z rodiny Scottových oblíbených spolupracovníků, cenami ověnčená Janty Yates. Autorka kostýmů ke Gladiátorovi, Labyrintu lží, Robinu Hoodovi, Americkému gangsterovi, Hannibalovi, Království nebeskému, ale také Miami Vice režiséra Michaela Manna nebo Charlotte Gray od Gillian Armstrong.
Je Prometheus natáčený technikou 3D?
Ano, Prometheus je první film Ridleyho Scotta natočený speciální digitální technikou 3D. "Bylo to úžasné cvičení, měl jsem po ruce skvělého kameramana Dariusze Wolského a jeho technický tým, všechno šlo jako po másle. Bez 3D se už nikdy nechci obejít, a to ani v malých dialogových scénách. Celý ten proces mě fascinuje. 3D i z malého dialogového záběru rozvine ohromný celek. To na mě velice zapůsobilo. Co se týče efektů, Doug Trumbull, který odvedl skvělou práci na prvním Vetřelci, mi řekl: 'Když to jde naživo, udělej to naživo. Je to vždycky lepší než cokoli jiného.' To bylo před 28 nebo 29 lety, a i když nám dnes počítačové triky nabízejí obrovské možnosti, pořád říkám: když to jde naživo, udělej to naživo. Hlavně je to levnější," říká Scott v jednom z rozhovorů.
Bude film mládeži přístupný?
Ohledně přístupnosti se vedly dlouho spekulace. Přístupnost od dvanácti let by s velkou pravděpodobností zaručila vyšší návštěvnost (a tudíž i vyšší výdělky), diváci by se však kvůli nevyhnutelné uhlazenosti některých scén mohli cítit svým způsobem ochuzeni. Režisér sám se přiklonil k mládeži nepřístupnému formátu. Prometheus by tudíž neměl být ani tolik akční, jako spíš děsivý, podobně jako první Vetřelec.
Kdy bude premiéra?
Ve čtvrtek 7. června 2012.
Český trailer filmu Prometheus

NÁZORY

Vložit názor

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

• (Petr Jakimiv, 08.06.2012 23:11) Reagovat

PROČ BYL PROMETHEUS VŮBEC NATOČEN ? DNES JSEM HO SHLÉDL. OBROVSKÉ ZKLAMÁNÍ. UTRPENÍ.

• (Martin Drbal, 10.06.2012 13:55) Reagovat

Zbytečné, pitomé, nesmyslné, matoucí, bez ospovědí na které všichni čekali..nesmysl za nesmyslem...

• (Martin Drbal, 10.06.2012 16:03) Reagovat

Omlouvám se za to že vstupuji znovu...ale nemůžu se srovnat s Prometheem.Když jsem byl dítě moje babička mi vyprávěla o vetřelci na kterém byla v kině..Už z jejího vyprávění mi šel mráz po zádech a po letech když jsem ho viděl u kamaráda co měl jako první z mnoha video Avex jsem nedutal a už scény z Nostroma mě děsily..a space Jockey... to je kult..A ted mi bylo nabídnuto vysvětlení,že tvůrci stvořili lidi, poté je pozvali a ? Z doktorky bylo vyndáno vejce..ve vejci jakási chobotnička jako z hloupého filmu Netvor z hlubin a ta přerostlá chobotnička naklade zárodek do Space J. a z něho má být ten nejděsivější tvor který děsil..i možná ted děsí H.R.Gigera?! To snad nemohli myslet vážně....Omlouvám se dlouhý povzdech..Ale tento film jak podotknul kolega přede mnou..Proč byl sakra natočen??

DOPORUČENÉ ČLÁNKY