Film
Trainspotting navázal na úspěšné tažení
Boyleova předešlého snímku
Mělký hrob, který ve své době ve Velké Británii působil jako zjevení. A
Trainspotting také bezpochyby zabírá v britské kinematografii významné místo, v různých anketách o nejoblíbenější britský film se pravidelně umisťuje na předních příčkách a slavil obrovský úspěch po celém světě. Režisér
Danny Boyle ctil britskou tradici, kde je kinematografie typicky úzce provázána s literaturou, a zároveň působivě navázal na naléhavá a palčivá témata britské dokumentární "free cinema" a sociálních dramat.
Trainspotting je adaptací kultovní knihy
Irvina Welshe, sám spisovatel si dokonce ve filmu zahrál drogového dealera. Film byl natočen v roce 1996 (
Welshova kniha vyšla o tři roky dříve) v produkci televizní stanice Channel 4 a jednalo se o největší investici, kterou stanice do té doby učinila.
Scenárista
John Hodge se pokoušel držet co nejvěrněji knižní předlohy a výsledkem byl veleúspěšný film, a to nejen ve Velké Británii, ale všude, kde byl uveden. V USA se dokonce stal nejvýdělečnější nezávislou produkcí roku. V České republice byl film poprvé uveden 17. října 1996 a v českých kinech se udržel více než rok a půl.
Děj filmu je situován do skotského hlavního města Edinburghu v období nuzných thatcherovských osmdesátek.
Boyle bez příkras ukazuje zemi zasaženou hlubokou ekonomickou krizí a nevybíravě kritizuje tehdejší společnost s neskrývanou touhou podráždit liknavost střední třídy. Hlavními (anti)hrdiny jsou mladí feťáci frčící na heroinu Renton (
Ewan McGregor), Spud (
Ewen Bremner), Sick Boy (
Jonny Lee Miller), Tommy (
Kevin McKidd) a ve svérázné revoltě jim směle sekunduje alkoholik a násilník Begbie (
Robert Carlyle) a lolitka Diane (
Kelly Macdonald).
Na rozdíl od románu není film tolik fragmentární a děj se soustředí na klíčové postavy, přičemž hlavním vypravěčem se stává pouze Renton. Všední dny této partičky provází obvyklé narkomanské starosti jako shánění na drogu, aplikace, rauš, občas unáhlený pokus o odvyknutí, aplikace… Takže není divu, že se v jejich podání i příležitost všechno změnit stane jen další variací na zažitý koloběh.
Parta bezprizorních mladých lidí, kteří se vymezují vůči dobové sterilní společnosti a odmítají se přizpůsobit a to prostřednictvím konzumace drog (a nutno zmínit, že se jen na heroin neomezují). Film nesklouzává k sladkobolnému dramatu, ale naopak se díky
Boyleovu specifickému humoru dostává do roviny černé komedie, podobně temné a znepokojivé jako jeho předchozí snímek
Mělký hrob.
Trainspotting je navíc protkán surrealistickými vizemi a pokouší se i dalšími formálními prostředky přiblížit „stavy“, které jeho postavy prožívají. Kamera
Briana Tufanoa a svižný střih dodává filmu zběsilou dynamiku a zcela nečekanou hravost.
Výrazná a nezapomenutelná je v
Trainspottingu hudba, na které se podílelo několik významných kapel a hudebníků - jmenujme alespoň Blur, Primal Scream a Underworld. A právě skladba
Born Slippy .NUXX od Underworld se díky
Trainspottingu stala hymnou celé generace a také jedním z nejúspěšnějších anglických singlů devadesátých let. Hudba ve snímku zcela zásadně dotváří komplexnost a místy můžete nabýt dojmu, že jednotlivé skladby fungují jako komentář k ději.
Trainspotting se rychle stal kultovním filmem, a to oprávněně. Byl nesčetněkrát citován, napodobován i parodován, jeho „videoklipové“ pojetí ovlivnilo podobu a styl (nejen) britských filmů na několik let. Navíc film odstartoval kariéru
Ewana McGregora i
Dannyho Boyla.
Pokud někdo ještě náhodu neviděl Rentovo ponoření do naprosto odporného hajzlu, nebo mimino na stropě, tak je pro něj jednoznačnou povinností dopřát si tyto kultovní výjevy na velkém plátně.
Trailer filmu Trainspotting