Mnoho zásadních vynálezů nám již bylo představeno pomocí filmové látky. Snímek Vrtěti ženou se rozhodl přiblížit nám vznik přístroje, který rozhodně není pro každého. Jedná se o vibrátor. Zvládli se tvůrci s tématem poprat důstojně?
Snímky založené na skutečných událostech se většinou zaměřují na významné osobnosti, či na důležitá období, která významně ovlivnila společnost. Vedle životopisů nebo zobrazení katastrof se občas objeví film, který s reálným historickým základem nepracuje dle zajetých, oskarových šablon. Jeden takový kousek právě vstupuje do našich kin. Vypráví příběh zasazený do konce 19. století, kdy spatřil světlo světa vynález, který dnes patří mezi nejpoužívanější sexuální pomůcky. Film s příznačným názvem
Vrtěti ženou mapuje poměrně spontánní vynález vibrátoru.
Příběh sleduje nešťastnou kariéru mladého doktora Mortimera Granvilla (
Hugh Dancy ), který si libuje ve čtení o pokrokových léčebných metodách a je přesvědčen, že současný stav britského zdravotnictví je kritický a svojí zaostalostí zbytečně ohrožuje životy pacientů, místo aby převládala šance na uzdravení. Mortimerovo vizionářství se ovšem v nemocnicích nesetkává s kladnou odezvou, a tak během jediného roku vystřídá více pracovních míst, než běžný člověk za celý život.
Uklidnění nachází u svého zámožného přítele Lorda Edmunda St. Johna-Smythe (
Rupert Everett), se kterým sdílí vášeň pro pokrokové metody a vynálezy. Zatímco Mortimer se zaměřuje primárně na lékařství, Edmund utrácí veliké částky za serepetičky poháněné elektřinou. Zlom nastane, když je Mortimer přijat jako asistent do praxe doktora Roberta Darlympla (
Jonathan Pryce ), specialisty na léčení hysterie, kterou dle jeho statistik trpí polovina žen v Londýně.
Právě tady se totiž vedle nových metod seznámí také s dcerami svého zaměstnavetele. S poslušnou Emily (
Felicity Jones ), kterou Mortimerovi její otec nabízí za ženu, a bouřlivou, energetickou Charlotte (
Maggie Gyllenhaal ) bojující za práva žen, ke které to zvídavého doktora táhne o něco více.
Úvod filmu navodí pohodovou atmosféru, která zdatně odráží charakter doby konce 19.století a lehce poučné dialogy okoření vydatnou špetkou nadsázky. Tím by se dal stručně charakterizovat celý film. Tvůrci zvolili zajímavý žánrový mišmaš, ve kterém převládá romantická komedie, ale vzhledem k převratnosti zobrazené doby se příběh neobejde ani bez vážnějších scén nutících k zamyšlení.
Vedle Mortimerových nářků o zdravotnictví se serióznější scény točí především kolem Charlotte, která přes viditelný odpor svého otce věnuje většinu svého času charitě a pomáhání ženám. Zároveň otevřeně promlouvá o nedostatcích společnosti, především co se práv žen týče. Postava je výtečně zahrána oddanou
Maggie Gyllenhaal, která ani na moment nevypadne z role a divák jí roli feministické aktivistky bez problémů věří. Možná i díky dobrému výkonu má Charlotte ve filmu značný prostor, čímž její linie mnohdy upozaďuje příběh vynalezení populární dámské hračky.
Zatímco se bojovná žena bouří proti společnosti, Mortimer se musí věnovat práci. Doktor Dalrymple volí zajímavou léčbu hysterie, na kterou si mladý lékař musí zvykat. Ženám ležícím na pohodlném lůžku ulevují od příznaků nepříjemné nemoci kombinací šikovných rukou a plejády olejů, kterými stimulují pacientkám pohlavní orgán. Výsledky léčby jsou výtečné a nedočkavých pacientek v čekárně přibývá.
Právě ve scénách z ordinace se objevují nejvtipnější momenty, díky kombinaci zručné režie a příjemně ulítlých hereckých výkonů. Baví zejména kontrast mezi dovádějícími, výrazně se projevujícími pacientkami a doktory, kteří v průběhu léčebné masáže udržují vážný výraz jasně dávající najevo, že jsou profesionálové a na svoji práci jsou hrdí.
Díky tomu, že film pochází z britské produkce, nedočkáme se laciných scén, které by nás nepochybně čekaly v americké verzi, která by nejspíše více cílila na teenagery, což by ubralo přidanou historickou hodnotu, kterou překvapivě snímek nabízí. V choulostivých momentech převládá příjemná grotesknost, která sice nevyvolá třeskutý smích, ale spíše vykouzlí lehký úsměv.
Oproti očekáváním nás tvůrci procesem vyhotovení elektronického uspokojovadla zahlcují poskromnu. Jedná se spíše o příběhové pouto, díky kterému se postavy dají dohromady a mohou dále rozvíjet vzájemné interakce. Film nabízí více dějových linií, což mu bohužel v některých pasážích dodáva punc rozpolcenosti a převládá pocit, že ani jedné složce není věnován dostatečný prostor, a vývoj jednotlivých příběhů působí příliš zkratkovitě. Zamrzí také předvídatelnost příběhu, který do žánru nepřináší nic nového, pouze s britskou elegancí využívá zavedené postupy.
Proto není hlavním lákadlem filmu děj, ale herecké výkony, které citlivě řídí
Tanya Wexler. Pod vedením nepříliš zkušené režisérky herci vytáhnou nad hranici průměru i scény, které by jinak skončily hůře. Herci se vyhýbají excentrickým výkonům a nedočkáme se žádných přehnaných pohybových kreací. Naopak se herectví soustředí především na mimiku a spousta humorných momentů spočívá v jemných výrazech, přičemž je speciální důraz kladen na oči.
Režie je minimalistická a uvědomělá. Žádné vizuální láhudky či dechberoucí záběry nečekejte, od toho jsou tu jiné filmy.
Vrtěti ženou ja malý film s několika velkými momenty, který se vedle oddechových pasáží snaží diváka donutit k zamyšlení, především co se rovnoprávnosti žen týče. Bohužel ani v tomto ohledu se scenáristé nepřekonali a nenabízí nic převratného. Scény gradují především díky hercům a jen to podtrhuje povahu filmu, ve kterém ani tak nejde o to, co se říká, ale jak se to prezentuje.
Mezi Charlotte a Mortimerem to příjemně jiskří a obzvláště při vyostřených argumentacích je mezi nimi cítit líbivé napětí. Bohužel jedna velice povedená složka filmu nezakryje nemalé nedostatky ostatních aspektů. Žánrová a příběhová rozpolcenost zabrání divákovi naplno se ponořit do děje. Stejně tak velké proslovy s důležitým obsahem by měly zanechat hlubší stopu. Místo toho se nelze ubránit pocitu prázdnoty z lacině zvolených slov.
Vrtěti ženou i po výčtu chyb zanechává sympatický dojem a má větší rozhled, než jaký byste podle synopse a ukázek čekali. Ať se na výsledek podíváte z jakéhokoliv úhlu, nelze se ubránit pocitu nedotaženosti a rozkouskovanosti, který snímek táhne blíže k průměru. Film je klasickým příkladem díla, které se probojovalo do kin, ale lépe si ho užijete v pohodlí domova. Jedno zhlédnutí příjemně pobaví, ale více nečekejte.
Český trailer filmu Vrtěti ženou